Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?

Auteur Topic: Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?  (gelezen 24538 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #40 Gepost op: 19 juni 2013, 10:35:02
Is een landelijk persbericht dus opgesteld in het Nederlands, lijkt mij heel logisch? Dat je in Friesland een persbericht in het Fries uitgeeft lijkt me ook logisch? Fries en Nederlands door elkaar gebruiken vind ik niet logisch, dus 'Fryslân' hoort niet thuis in de Nederlandse tekst...

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2013, 14:49:15
De veiligheidsregio heet toch "Frylsân"?


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #42 Gepost op: 19 juni 2013, 22:34:53
Citaat van: bAdemArk link=msg=1175233 date=1371646155
De veiligheidsregio heet toch "Frylsân"?

Klopt, de officiële provincienaam is Fryslân, het is dus ook veiligheidsregio Fryslân en daarop aansluitend ook RVR Fryslân.

Maar ook bij het stickeren van een deel van de boten uit de nationale reddingsvloot heeft de bond die "fout" gemaakt.
Daarop komt zowel Fryslân als Friesland voor.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #43 Gepost op: 19 juni 2013, 22:43:23
Op onze vlet staat geen "IJsselland", maar "Nederland".

Dat is ook afwijkend. Wellicht doordat het de eerste serie vlet 2.0 was....


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #44 Gepost op: 30 juni 2014, 15:23:54
Kwam dit topic tegen en vond het even goed om te laten zien dat er toch een flinke krachttoer is geleverd door Reddingsbrigades en RN:



In maart 2013 postte ik een plaatje met nog nauwelijks activiteiten erop, en zie hier het resultaat na iets meer dan een jaar! Daar hebben ze bij de Brandweer 5 jaar over gedaan ;)  >:D

En het is nog niet af, en de meeste regio's lopen nu pas tegen de pijnpunten en discussies aan, maar het begin is er. Alleen al het feit dat tientallen brigades niet of nauwelijks contact hadden met hun buren en nu gewoon elkaars mailadressen en 06-nummers hebben vind ik een geweldige vooruitgang.

Ik zeg: ga zo door!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 30 juni 2014, 18:56:36
Citaat van: joostvankempen link=msg=1281009 date=1404134634
Alleen al het feit dat tientallen brigades niet of nauwelijks contact hadden met hun buren en nu gewoon elkaars mailadressen en 06-nummers hebben vind ik een geweldige vooruitgang.

Ik zeg: ga zo door!  8)

Is het niet ietwat vreemd dat je als reddingsbrigade geen contact hebt met je buren reddingsbrigades.
Wat was daarvan de reden of de oorzaak en welke waren toen de nadelen en welke zijn nu de voordelen van het contact met de buren ?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #46 Gepost op: 30 juni 2014, 23:32:48
Citaat van: bAdemArk link=msg=1175414 date=1371674603
Op onze vlet staat geen "IJsselland", maar "Nederland".

Dat is ook afwijkend. Wellicht doordat het de eerste serie vlet 2.0 was....

Inmiddels is de vlet omgenummerd (ZWO118) en in eigen beheer. De regionaam is nu aangepast naar IJsselland. De bondseenheid is nu de Tinn Silver (ZWO019), met juiste vermeldingen.

In IJsselland-Twente is eind maart het convenant getekend en in april hadden we al de eerste RVR-inzet bijnde huldiging van PEC Zwolle. We wisten elkaar al wel te vinden, maar we kunnen het nu wel RVR-inzet noemen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #47 Gepost op: 1 juli 2014, 00:08:16
Citaat van: Thor link=msg=1281063 date=1404147396
Is het niet ietwat vreemd dat je als reddingsbrigade geen contact hebt met je buren reddingsbrigades.
Wat was daarvan de reden of de oorzaak en welke waren toen de nadelen en welke zijn nu de voordelen van het contact met de buren ?

Tja, wat is vreemd? Veel Reddingsbrigades stammen nog uit de tijd dat alles draaide om de dorpspomp en de kerk op het plein. In de lokale gemeenschap regelde men zwemles voor de jongens en meisjes uit het dorp en werd er een boot geritseld via collecte of heel misschien de gemeente om mensen te redden. De contacten lagen vooral bij andere (zwem)verenigingen in je dorp, en bij de gemeente-ambtenaren, de lokale Brandweer, de strandtenthouders, de wijkagent etc.

Aan de kust hadden veel brigades overigens al wel contacten, omdat hun stranden vaak natuurlijk in elkaar overlopen. De grenzen zijn daar alleen op een kaart te zien. Maar binnenbrigades die alleen zwemles geven of een recreatieplas bewaken, die komen daar geen andere brigades tegen. En ook daar lagen wel contacten, vanuit bijscholingen, examens etc. Maar niet voor operationele samenwerking.

Wat er nu is gebeurt, is dat er onder zachte dwang van de koepel letterlijk avonden zijn georganiseerd met alle brigades in een regio in een hok en vertellen: wat doen jullie, waar ben je goed in, welke materialen heb je, wat mis je nog etc.

In onze regio merk ik dat we daardoor makkelijker even 'een kopje suiker lenen'. Te weinig vrijwilligers voor een bewaking? Even bellen en de buren komen helpen. We hadden een meisje dat op onze examenavond kaartjes had voor One Direction. Normaal zeiden we dan: over een half jaar is er weer examen, dan kun je dan op. Nu hebben we plekje geregeld op het examen van andere brigade, dat op een andere avond viel, maar wel nog lekker voor de zomervakantie.

Niet dat dit anders niet kon. Maar als je de mensen niet echt kent en geen 06-nummers hebt, dan wordt het al snel een 'officieel' verzoek richting een info@ mailadres of een secretariaat met een postbus. En dat is een drempel waardoor je denkt: laat maar, we lossen het wel anders op.

Een ander groot voordeel vind ik dat RN steeds benadrukt dat het gaat om ALLE brigades in een regio. Ook zij die geen boot hebben, maar alleen zwemmen. Die kunnen bijvoorbeeld prima als opleidingspool dienen voor de rest, waardoor je met z'n allen een grotere groep vrijwilligers hebt om uit te putten. Hier zijn we in onze regio wel actief mee bezig. Dat is lastig, want je wil niet dat al jouw leden overstappen naar een ander ivm contributies, kennisbehoud etc., maar we proberen daar goede weg in te vinden.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #48 Gepost op: 6 april 2015, 16:01:45
en hoe staat het er mee in andere regio's? aankomende zaterdag gaan we in fryslân voor het eerst samen een grootschalige oefening doen


VIK

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #49 Gepost op: 6 april 2015, 23:19:50
In deze tijd van kennis en ontwikkeling is het wonderbaarlijk te lezen dat sommige mensen zo halsstarrig vasthouden aan hun eigen waarheid. Leg de RVR naast de financiele positie en voorzie het resultaat op lange termijn.