Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?

Auteur Topic: Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?  (gelezen 24696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2013, 00:38:42
Na een etentje en een wijntje toch nog eens de discussie gelezen. Wat mij opvalt is dat we toch meer op een lijn zitten dan we denken Joost. Ik zie dat jij/jullie ook met name de lokale samenwerking zoeken binnen de mogelijkheden die je hebt.

Dat je valt over mijn slotregel, die overigens betrekking had op mijn tirade en niet aangeeft dat ik de RVR gezeur zou vinden, vindt ik dan ook jammer en onterecht.

Nogmaals ik ben blij dat je deze samenwerking uit de RVR kan halen, maar tegelijkertijd zie ik dat je ook twijfels hebt over of de RVR in formele zin zijn vruchten af gaat werpen getuigende jouw eerdere bericht:

Echter, of de RVR in de formele zin zijn vruchten gaat afwerpen moet ik eerst nog eens zien.

Ik ben niet positief over het welslagen van de RVR en denk dat de invulling per regio verschilt. (getuigende wellicht ook onze verschillend gekleurde abstracte wandversiering)

Om met de nieuwe paus te spreken en wellicht een minder frusterende afsluiting van mijn bericht dan het een na laatste te bieden:

Buona sera.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2013, 17:41:03
Na een etentje en een wijntje toch nog eens de discussie gelezen. Wat mij opvalt is dat we toch meer op een lijn zitten dan we denken Joost. Ik zie dat jij/jullie ook met name de lokale samenwerking zoeken binnen de mogelijkheden die je hebt.

............. Ik ben niet positief over het welslagen van de RVR en denk dat de invulling per regio verschilt.

Na een etentje en een wijntje wordt alles milder ;)

Volgens mij zitten we aardig op een lijn, maar heb jij een ander beeld van wat een RVR zou moeten zijn dan ik. Vooral dat zinnetje 'Ik ben niet positief over het welslagen van de RVR en denk dat de invulling per regio verschilt' viel me op: ik denk juist dat de RVR gaat slagen OMDAT de invulling per regio verschilt!

Juist de lokale invulling van de samenwerking is zo enorm belangrijk, en dat hebben ze gelukkig dit keer goed gezien bij Reddingsbrigade Nederland. Niet iedere Veiligheidsregio is hetzelfde, niet in alle VR's hebben de reddingsbrigades van oudsher dezelfde rol en niet alle Reddingsbrigades kunnen hetzelfde. Daarom wil je geen eenheidsworst, maar een ruim kader waarbinnen lokaal de juist uitwerking kan worden gekozen.

Als je het heel strikt bekijkt, vraagt het programma RVR maar om 2 dingen van de Reddingsbrigades:
1) lokale samenwerking
2) op de schaal van de Veiligheidsregio

De convenanten tussen de brigades onderling worden ook per regio opgesteld en ook het convenant van de samenwerkende brigades met de Veiligheidsregio wordt per regio opgesteld. Er zijn een paar onderdelen verplicht vanuit RN, maar invulling van de thema's waarop wordt samengewerkt, de diensten die geleverd kunnen worden, de vergoedingen, de rechtsvorm etc. zijn de brigades vrij in om dat onderling te regelen.

En dan denk je: waarom dan? Nou, omdat de Veiligheidsregio's ook zo zijn. Daar ligt een landelijke wet aan ten grondslag, maar de invulling is de uitkomst van lobby en politiek van alle gemeenten in een regio. Daardoor is er geen een hetzelfde, dus moeten ook de Reddingsbrigades per veiligheidsregio een passende samenwerking neer zetten. En dat lijkt aardig te lukken!

Waar ik alleen mijn twijfels over heb, is in hoeverre het de RVR's lukt om uiteindelijk zelf regionale financiering te regelen. De geldkraan vanuit het Ministerie naar de landelijke organisatie gaat over enkele jaren dicht. Dat geld gaat (met een flinke korting) voortaan naar de Veiligheidsregio's die daar 'waterhulpverlening en rampenbestrijding bij overstromingen' van moeten organiseren. De RVR's zouden dan de logische keus moeten zijn om het aan te besteden, maar de vraag is hoeveel VR's het geld lekker houden of aan iets anders uitgeven en denken: "overstroming? dat gebeurt toch bijna nooit!"
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #32 Gepost op: 29 maart 2013, 16:37:19
De financiering hebben we toch ons nieuwe HCF voor?
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #33 Gepost op: 30 maart 2013, 20:06:04
Ja Joost,

De broekriem wordt aangehaald en meerdere brigades merken dat nu al. Diverse verenigingen hebben het zwaar, niet allen binnen de RB's.
Dat ook de RVR uiteindelijk moeite gaat krijgen op financieel gebied lijkt mij een duidelijke, zeker wanneer de subsidie daar wegvalt.

Ik ben blij dat jullie regio de RVR onder controle heeft. Bij ons moet er nog wat water door het kanaal. Wellicht dat de (al weer?) nieuwe landelijke coordinator het proces nieuw leven in kan blazen.

Vrolijk pasen...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #34 Gepost op: 31 maart 2013, 15:54:55
Ja Joost,

De broekriem wordt aangehaald en meerdere brigades merken dat nu al. Diverse verenigingen hebben het zwaar, niet allen binnen de RB's.
Dat ook de RVR uiteindelijk moeite gaat krijgen op financieel gebied lijkt mij een duidelijke, zeker wanneer de subsidie daar wegvalt.

Ik ben blij dat jullie regio de RVR onder controle heeft. Bij ons moet er nog wat water door het kanaal. Wellicht dat de (al weer?) nieuwe landelijke coordinator het proces nieuw leven in kan blazen.

Vrolijk pasen...

Ook hier zie ik wel weer mogelijkheden: zo komt er een nieuwe zwemwaterwet waarin hopelijk voldoende haakjes komen om het belang van ons werk beter te kunnen vertalen in financiele eisen. En ook de Brandweer moet flink bezuinigen, ik zie daar een trend dat de veiligheidsregio met een scheef oog naar de reddingsbrigades kijkt, omdat ze daarmee een aantal taken goedkoper kunnen oplossen. Wij werken namelijk nog echt met vrijwilligers, en niet met parttime betaalde krachten zoals de 'vrijwillige' brandweer. Daar kun je van alles van vinden, of dat een goede of slechte ontwikkeling is. Maar het gebeurt wel, dus kansen genoeg voor nieuwe financiering ;)

De financiering hebben we toch ons nieuwe HCF voor?

Ik denk dat die zich vooral moet richten op een toekomstbestendige geldstroom voor de koepelorganisatie, zodat die meer voor ons kunnen doen, zonder dat het ons direct extra kost. Als we die inkomsten die hij genereert allemaal weer in 180 taartpuntjes opdelen, krijgt iedereen een kruimel en dat verdwijnt bij iedere brigade in de grote pot. Collectief bereik je echt veel meer, maar ik begrijp ook dat brigades moeite hebben om meer te gaan betalen aan de koepel omdat ze het zelf ook lastig hebben. Maar laat dan vooral deze 'nieuwe' inkomsten ingezet worden voor het collectief en niet ieder zijn deel opeisen. Dan komen we nooit vooruit..  :-X
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #35 Gepost op: 12 juni 2013, 11:15:31
Citaat
Op donderdag 13 juni gaan de reddingsbrigades uit Drachten, Heerenveen, Leeuwarden, Lemmer, Stiens en Weststellingwerf, alsmede Reddingsbrigade Nederland, het samenwerkingsconvenant “Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR)” voor de regio Fryslân ondertekenen. Het RVR convenant bekrachtigd de samenwerking tussen alle reddingsbrigades in Fryslân, die vanaf dat moment als één regionale gesprekspartner gaan optreden voor de Veiligheidsregio en andere hulpverleningspartners.  

Met de samenwerking slaan de reddingsbrigades de handen ineen bij de prestatie- en kwaliteitsontwikkeling van hun reddings- en bewakingstaken. Daarnaast zullen zij zich meer gezamenlijk voorbereiden op grootschalige waterhulpverlening, zoals overstromingen. De reddingsbrigades blijven lokaal aanspreekpunt voor afspraken rond bijvoorbeeld recreatietoezicht en evenementenbewaking.  

De oprichting van een RVR in Fryslân is geïnitieerd door de koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland en inhoudelijk vormgegeven  door de Friese reddingsbrigades. Hierover zijn afspraken gemaakt met het ministerie van Veiligheid en Justitie, die de vorming van deze samenwerkingsverbanden ondersteunt. Het doel is om in 2015 in iedere veiligheidsregio een RVR gerealiseerd te hebben. Inmiddels zijn er in alle Veiligheidsregio’s initiatieven tot implementatie van de RVR.  Regio Fryslân is de 7e regio waar een RVR convenant is ondertekend.

De ondertekening van het convenant, door de voorzitters van de Friese reddingsbrigades en de directeur van Reddingsbrigade Nederland, vindt plaats in het jachthavengebouw te Britsum, tegen het decor van de in Fryslân gestationeerde Reddingseenheden.

Hartelijke groet,
Bestuur Reddingsbrigade Drachten

http://www.rbdrachten.nl/?p=nieuws&nieuwsid=331&lang=nl&module=standaard

wel here we go friesland heeft binnen kort ook een rvr


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #36 Gepost op: 12 juni 2013, 13:07:06
RVR Fryslân  ;)
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #37 Gepost op: 12 juni 2013, 13:31:25
werd tijd ook xd


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #38 Gepost op: 14 juni 2013, 13:12:17
Citaat
Reddingsbrigades in regio Friesland ondertekenen RVR convenant

Op 13 juni hebben de reddingsbrigades uit Drachten, Heerenveen, Leeuwarden, Lemmer, Stiens en Weststellingwerf en Reddingsbrigade Nederland het samenwerkingsconvenant “Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR)” voor de veiligheidsregio Friesland ondertekend. Het RVR convenant bekrachtigd de samenwerking tussen de reddingsbrigades, die vanaf dit moment door tussenkomst van een RVR Coördinator als één regionale gesprekspartner gaan optreden voor de veiligheidsregio Friesland en andere hulpverleningspartners.
Met de samenwerking slaan de reddingsbrigades de handen ineen bij de prestatie- en kwaliteitsontwikkeling van hun reddings- en bewakingstaken. Daarnaast zullen zij zich meer gezamenlijk voorbereiden op grootschalige waterhulpverlening, zoals overstromingen. De reddingsbrigades blijven lokaal aanspreekpunt voor afspraken rond bijvoorbeeld recreatietoezicht en evenementenbewaking.

De oprichting van een RVR in Friesland is geïnitieerd door de koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland en inhoudelijk vormgegeven door de Friese reddingsbrigades. Hierover zijn afspraken gemaakt met het ministerie van Veiligheid en Justitie, die de vorming van deze samenwerkingsverbanden ondersteunt. Het doel is om in 2015 in iedere veiligheidsregio een RVR gerealiseerd te hebben. Inmiddels zijn er in alle Veiligheidsregio’s initiatieven tot implementatie van de RVR. Veiligheidsregio Friesland is de 7e regio waar een RVR convenant is ondertekend

Beetje jammer dat in het persbericht consequent over Friesland i.p.v. Fryslân gesproken wordt. :P
http://www.reddingsbrigade.nl/home/1563
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #39 Gepost op: 14 juni 2013, 13:46:33
ja idd echt wel jammer