Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?

Auteur Topic: Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) kans van slagen?  (gelezen 24537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Heren en dames water redders en andere belangstellende,

graag wil ik jullie mening weten over het RVR project waar het eindrapport van bij de minister ter beoordeling ligt. Wat vinden jullie. Heeft het plan een kans van slagen. Het besluis zal nog wel even duren gok ik want ik denk dat de nieuwe minister pas de knoop door gaat hakken en het is natuurlijk afhankelijk wie dit gaat worden.

Ook in ogenschouw de economische crisis is natuurlijk belangrijk in het besluit. Zal er geld Vrij komen voor:

de vervanging van de vlettenvloet??
De fulltime banen die aan het project gekoppeld zijn??
De aanschaf van rijdende eenheden??
Het intensiveren van het trainen van de bemanningen en logistieke ondersteuning
Het juist uitrollen van voldoende andere materialen( pakken, kleding, C2000)


En dan de vraag, Komt het geld voor deze eenheden Bij RN of zal dit naar de veiligheidregio gaan zodat het onder hun beheer komt en vanuit daar geregeld word, zoals het model SIGMA. En waar zou de minister volgens jullie goed aan doen.

Heeft De vervanging van de vlettenvloot zin of is er in jullie ogen een betere/sterkere partner voor het optreden en opereren bij grote overstromingen??

Ben erg benieuwd....




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2010, 22:37:16
Als trekker van de RVR in onze regio ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar ik zie wel potentie in dit plan.  8)

Het plan als geheel gaat misschien wat ver, zeker voor minder waterrijke gebieden, maar je weet zelf ook hoe het werkt bij de overheid: je krijgt altijd minder dan je vraagt, dus begin met hoog inzetten ;)

Als ik goed begin geinformeerd heeft BZK het contract met Reddingsbrigade Nederland voor de rampenvloot net met 5 jaar verlengd. En volgens mij is het de bedoeling dat de Reddingsbrigades in die 5 jaar bewijzen dat ze de RVR waar kunnen maken, oftewel een rol van belang kunnen gaan spelen in de keten van de veiligheidsregio. Daarna zou de financiering moeten gaan verschuiven van BZK (landelijk) naar de regio's.

Misschien nog niet zichtbaar, maar ik weet dat er al in heel veel regio's gesprekken zijn tussen reddingsbrigades en de veiligheidsregio en dat er ook al overeenkomsten zijn gesloten. En echt niet alleen in de pilot-regio's, maar juist ook in de waterrijke binnenlanden langs de Maas, Waal en IJssel....

Je probeert het mooi 'neutraal' te formuleren, maar ook in deze post druipt je voorkeur voor de KNRM er gewoon weer vanaf. Maar de KNRM heeft in deze gewoon 1 groot manco en dat is juist wat BZK zoekt in een partner voor de rampenbestrijding: mensen, heel veel mensen! De Reddingsbrigade kan gewoon ineens 90x4=360 man optrommelen en waarschijnlijk nog wel meer. En ja, deze mensen zijn niet getraind in Engeland en zijn nog nooit in een helikopter gehesen, maar je kunt ze wel met een gerust hart een overstromingsgebied insturen. Dat lukt de KNRM gewoon niet, en al helemaal niet landelijk gedekt, want heb in risico-overstromingsgebieden als Limburg en Gelderland-Zuid nog nooit KNRM gezien?

Er zijn verschillende onderzoeken verschenen (staan ook in Rapport RVR) waaruit gewoon blijkt dat de vrijwilligers van de Reddingsbrigade onmisbaar zijn in de Nederlandse hulpverleningsketen, omdat je in een waterrijk land met een aardige kans op overstromingen gewoon een 'grote' organisatie nodig hebt voor de waterhulpverlening. Heel vaak zien de Reddingsbrigades de KNRM als de 'grote broer', omdat de KNRM meer geld heeft, grotere boten, sterkere opleiding etc., maar in dit geval is de KNRM gewoon 'te klein' want het gaat om MENSEN!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2010, 00:28:54
Ik ben toch iets sceptisch over de RVR. Ten eerste gaat het veel geld kosten en dan nog maar de tijd om genoeg mensen op te leiden van een beetje niveau. De reddingsbrigade kunnen misschien wel veel mensen leveren maar de vraag is kunnen die ook 24 uur per dag inzetbaar zijn en binnen geringe tijd op het water zijn. Al gaat het project slagen dan gaat er nog heel heel veel tijd over heen. En dan nog ben ik benieuwd of er dus een gedege opleiding komt. Want de opleidingen van RN vind ik tot nu op varend gebied niet bijzonder.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2010, 01:44:46
Ik ben toch iets sceptisch over de RVR. Ten eerste gaat het veel geld kosten en dan nog maar de tijd om genoeg mensen op te leiden van een beetje niveau. De reddingsbrigade kunnen misschien wel veel mensen leveren maar de vraag is kunnen die ook 24 uur per dag inzetbaar zijn en binnen geringe tijd op het water zijn. Al gaat het project slagen dan gaat er nog heel heel veel tijd over heen. En dan nog ben ik benieuwd of er dus een gedege opleiding komt. Want de opleidingen van RN vind ik tot nu op varend gebied niet bijzonder.

24 uur inzetbaar daar hoort nog een opkomsttijd bij. Wat is "een geringe tijd".
Dat kun je mooi beschrijven zoals de KNRM dat doet in de vereenkomst met de kustwacht: je uiterste best doen op zo snel mogelijk (binnen geringe tijd) inzet gereed in het gebied te zijn. Want daar gaat het om. Hoeveel bekwame mensen kun je waar hebben in hoeveel tijd. Hoe langere opkomst-tijd je accepteert, hoe hoger het aantal mensen dat je kunt inzetten.  Ik weet brigades die in hun eentje met wat training en hulp van buitenaf zo 50 man op kunnen trommelen als je ze een paar uur de tijd geeft. Tel daar een paar uur bij op en ze zijn met boten en containers in Limburg. Wat samenwerken met de zendamateurs en je hebt al  je eigen verbindingsnet ter plaatse (c2000 ligt met z'n pootjes omhoog). (audio Rent sponsort aggregaten 0098 )
Hop, gaan met die banaan!

Henk


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2010, 09:28:27

Als ik goed begin geinformeerd heeft BZK het contract met Reddingsbrigade Nederland voor de rampenvloot net met 5 jaar verlengd. En volgens mij is het de bedoeling dat de Reddingsbrigades in die 5 jaar bewijzen dat ze de RVR waar kunnen maken, oftewel een rol van belang kunnen gaan spelen in de keten van de veiligheidsregio. Daarna zou de financiering moeten gaan verschuiven van BZK (landelijk) naar de regio's


Misschien nog niet zichtbaar, maar ik weet dat er al in heel veel regio's gesprekken zijn tussen reddingsbrigades en de veiligheidsregio en dat er ook al overeenkomsten zijn gesloten. En echt niet alleen in de pilot-regio's, maar juist ook in de waterrijke binnenlanden langs de Maas, Waal en IJssel....

Je probeert het mooi 'neutraal' te formuleren, maar ook in deze post druipt je voorkeur voor de KNRM er gewoon weer vanaf. Maar de KNRM heeft in deze gewoon 1 groot manco en dat is juist wat BZK zoekt in een partner voor de rampenbestrijding: mensen, heel veel mensen! De Reddingsbrigade kan gewoon ineens 90x4=360 man optrommelen en waarschijnlijk nog wel meer. En ja, deze mensen zijn niet getraind in Engeland en zijn nog nooit in een helikopter gehesen, maar je kunt ze wel met een gerust hart een overstromingsgebied insturen. Dat lukt de KNRM gewoon niet, en al helemaal niet landelijk gedekt, want heb in risico-overstromingsgebieden als Limburg en Gelderland-Zuid nog nooit KNRM gezien?

hallo joost,

Dat eerste is helemaal super om te horen,
Vlettenvloot contract met 5 jaar verlengd, Nu is de vraag hoe verder. Ik wist niet dat er in sommige regio's (buiten de pilot regio's) al afspraken waren gemaakt maar het is een goed teken.  Ook dat de financiering moet gaan verschuiven is in mijn ogen alleen maar goed.

Jij gaat nu misschien denken dat die roekeloos helemaal pro KNRM is maar daar heb je het mis. Roekeloos is iemand die volledig voor de veiligheidregio is en RN ziet als de ondersteunende partner, en niet als de partij die straks alle financiele middelen gaat krijgen en gaat bepalen. Sterker nog als RB's samen met hun veiligheidregio afspraken omtrent de inzet bij rampen kan maken ben ik alleen maar voor!!!

Details over opkomst ed komt later wel hier kan je op trainen en naar streven, en hoeveel mensen wie waar en wanneer. laten we nu eerst maar eens laten zien waar we wel toe in staat zijn!!


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2010, 09:36:30
Ik ben toch iets sceptisch over de RVR. Ten eerste gaat het veel geld kosten en dan nog maar de tijd om genoeg mensen op te leiden van een beetje niveau. De reddingsbrigade kunnen misschien wel veel mensen leveren maar de vraag is kunnen die ook 24 uur per dag inzetbaar zijn en binnen geringe tijd op het water zijn. Al gaat het project slagen dan gaat er nog heel heel veel tijd over heen. En dan nog ben ik benieuwd of er dus een gedege opleiding komt. Want de opleidingen van RN vind ik tot nu op varend gebied niet bijzonder.

Geld, ja dat gaat het zeker kosten als je het goed wil doen, maar het gaat er ook om een heel gebied te kunnen evacueren waar heel wat mensen wonen. Voor brand en medisch is alles geregeld maar voor overstroming nog niet. Opleiding daar valt over te twisten, ik vind ook niet alles goed maar er zijn vast alternatieven voor te bedenken, alleen zou ik dat regionaal oppakken en niet landelijk.


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2010, 10:05:02
Volgens mij was men bezig met het uitwerken van de resultaten uit http://www.waterrand.nl In het convenant van RN staat dat de eerste eenheden met één dag ter plaatse moeten zijn en de volledige vloot in drie dagen inzetbaar. Bij RN zijn voldoende communicatie-middelen. In geval van nood zijn de radio-amateurs al aan het werk voor DARES http://www.dares.nl/ voor informatieverschaffing aan de burgers.

Het is goed dat RN weer een vijf jaar vooruit kan, de bondsschippercursus is ook weer opgestart. Ben benieuwd wat de resultaten gaan worden op bestuurlijk niveau. En hoe de diverse regio's en brigade's hun invulling gaan geven aan de RVR. Een aantal voorwaarden waar ik dan aan denk zijn:

Degelijkheid;
Betrouwbaarheid;
Gelijkgestemd en handelend;
Centraal georganiseerd.
Werkbare afspraken

Voor wat betreft de hulpverlening binnen RVR zullen alle locale verenigingsbesturen een deel van hun autonomie moeten opgeven en niet gaan "polderen".
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2010, 10:35:39
Autonomie voor een héél klein deel. Het betreft hier een nationale taak en dan moet je niet op een eilandje gaan zitten, maar als je met elkaar afspreekt het op een bepaalde manier te doen en daar de wensen van bz in betrekt is dat geen aderlating voor het zelfbeschikkingsrecht. Zo zien veel brigades het wel, maar dat is en beetje overgevoeligheid tegen alles wat de bond wil die van oudsher bestaat. Als je ziet hoe in de landen om ons heen de ene overstroming na de andere zich voltrekt is het een wonder dat er hier nog niets ernstigs is gebeurd de laatste jaren. Ik ben bang dat anderen als dat gepaard gaat met bv een storm hun handen vol hebben aan de hulpverlening aan schepen en niet beschikbaar zullen zijn voor een verblijf van meerdere dagen in een rampgebied. Bij een overstroming is het meestal slecht weer en kun je best met wat minder mensen op het strand af.

Drie dagen? Is daar wel eens mee geoefend en duurt het echt zo lang eer de volle sterkt is bereikt? Hoe komt dat?

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2010, 10:37:50
Heeft De vervanging van de vlettenvloot zin of is er in jullie ogen een betere/sterkere partner voor het optreden en opereren bij grote overstromingen??

Niet zozeer beter en sterker, maar wel hard nodig is defensie. Binnen o.a. de genie beschikt defensie over aardig wat varend materieel en de vele 4x4 voertuigen komen ook goed van pas. Ik zou dan ook zeker samen optrekken, ook in de planvorming.

Zolang de brigades bijvoorbeeld nog niet (allemaal) over 4x4 voertuigen beschikken tbv de rampenvloot, kan worden afgesproken dat de vletten in burgerauto's tot aan het overstromingsgebied rijden en dat defensie daarna de aanhangers overneemt met de terreinvoertuigen, om verder het gebied in te trekken. Ik noem nu maar een voorbeeld, maar op meerdere fronten zullen ze elkaar kunnen versterken lijkt me.

Maar als veiligheidsregioman - zoals je zelf aangeeft - weet je ook dat bijstand van defensie (met tussenkomst van de officier veiligheidsregio) steeds meer gestalte krijgt in de regio's.


Nu ik het toch over voertuigen heb; welk voertuig is goed geschikt voor overstromingsgebied? De Unimog :)
Misschien niet zo gek om hierin ook de samenwerking met de KNRM te zoeken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2010, 12:53:18
In het convenant van RN staat dat de eerste eenheden met één dag ter plaatse moeten zijn en de volledige vloot in drie dagen inzetbaar.
Uit mijn hoofd gezegd moeten de eerste eenheden binnen 3 uur en de volledige vloot binnen 11 uur aanwezig zijn. RN heeft twee VC's (ex. brandweer) voor aansturing van de vloot.