Discussie brancherichtlijnen pol / brw / ambu

Auteur Topic: Discussie brancherichtlijnen pol / brw / ambu  (gelezen 8096 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Gepost op: 30 juli 2010, 17:37:39
Maar er is geen nieuwe richtlijn (helaas). Bij ons is hij onlangs opnieuw onder de aandacht gebracht in het korps. Op deze manier is het in ieder geval niet echt werkbaar meer. Gelukkig komt er bij overschrijding nog niet zoveel gezeur over tot het fout gaat zoals nu, maar dat gezeur krijg je zonder richtlijn ook wel.
Citaat
Artikel 150 Wegenverkeerswet

1
    Een vrijstelling of ontheffing kan onder beperkingen worden verleend. Aan een vrijstelling of ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.

2
    Het is verboden te handelen in strijd met de aan een vrijstelling of ontheffing verbonden voorschriften.
Daar zwaait dus straks wat voor ons, als we gaan overschrijden. Voorheen was een melding bij de meldkamer voldoende, het ging dan wel op eigen verantwoording. Ging het goed dan was er niks aan de hand. Dit artikel maakt het echter wat lastiger!

Ik heb de juridische dienst van de ACP gevraagd deze situatie te bekijken en ik krijg binnenkort antwoord.




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2010, 17:40:14
Missen de agenten de 'goede' ouwe tijd niet, toen er minder regeltjes waren en de agenten nog matjes hadden  0098?


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2010, 18:45:15
het is en blijft altijd je eigen verantwoording. Immers jij zit achter stuur. Er kan ten alle tijde van de branche richtlijn worden afgeweken, alleen dit zal altijd moeten worden doorgegeven aan de meldkamer en deze beslist voor hoelang deze blijft staan.

Voorbeeld: op het moment dat je achter een voertuig aanzit en deze gaat op de autosnelweg boven de 40 km/u overschrijding rijden zal je dit door moeten gegeven. Op het moment dat het naar de mening van de centralist te gevaarlijk voor de burger wordt of vooer het personeel zal deze besluiten de achtervolging te staken. Besluit je zelf om er achter aan te gaan en er gebreurd wat. Ja dan kan je er vanuit gaan dat je zowel strafrechtelijk als dici wordt aangepakt.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2010, 18:50:45
het is en blijft altijd je eigen verantwoording. Immers jij zit achter stuur. Er kan ten alle tijde van de branche richtlijn worden afgeweken, alleen dit zal altijd moeten worden doorgegeven aan de meldkamer en deze beslist voor hoelang deze blijft staan.

Voorbeeld: op het moment dat je achter een voertuig aanzit en deze gaat op de autosnelweg boven de 40 km/u overschrijding rijden zal je dit door moeten gegeven. Op het moment dat het naar de mening van de centralist te gevaarlijk voor de burger wordt of vooer het personeel zal deze besluiten de achtervolging te staken. Besluit je zelf om er achter aan te gaan en er gebreurd wat. Ja dan kan je er vanuit gaan dat je zowel strafrechtelijk als dici wordt aangepakt.


Dat snap ik. Je hebt namelijk nooit vrijstelling van artikel 5 WvW, dus als het fout gaat (brancherichtlijn of niet) ben je sowieso de sjaak. Punt is echter nu dat men ook nu al strafrechtelijk kan vervolgen, puur vanwege het feit dat je de brancherichtlijn niet hebt gevolgd. Dat is namelijk strafbaar gesteld in artikel 150. Dus +40 overschrijding op een lege snelweg rond 3 uur 's nachts zonder gevaarzetting IS dus al strafbaar.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2010, 19:01:10
Hoe zit dat eigenlijk met ABS, ASR, BAS, ETS, ESP etcetera? Allemaal moderne rem-en stabiliteitssystemen...hoe bepaalt men de remweg als een voertuig met 1-of meer van deze systemen is uitgerust?

Voorbeeld: je rijdt 60km boven de richtlijn, je remt bruusk voor een noodsituatie en door dat remmen is je snelheid al met 60km/pu gereduceerd voordat je ergens op klapt.

Hoe bepaalt men naderhand je werkelijk gereden snelheid?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2010, 19:07:25
E.e.a. afgesplitst  :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2010, 19:29:09
Hoe zit dat eigenlijk met ABS, ASR, BAS, ETS, ESP etcetera? Allemaal moderne rem-en stabiliteitssystemen...hoe bepaalt men de remweg als een voertuig met 1-of meer van deze systemen is uitgerust?

Voorbeeld: je rijdt 60km boven de richtlijn, je remt bruusk voor een noodsituatie en door dat remmen is je snelheid al met 60km/pu gereduceerd voordat je ergens op klapt.

Hoe bepaalt men naderhand je werkelijk gereden snelheid?

Onder andere dmv. (indien aanwezig) een voertuig volgsysteem (UDS bijv.), anders kan men dmv. remproeven en allerlei ingewikkelde berekeningen aan de gereden snelheid komen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2010, 19:33:52
Onder andere dmv. (indien aanwezig) een voertuig volgsysteem (UDS bijv.), anders kan men dmv. remproeven en allerlei ingewikkelde berekeningen aan de gereden snelheid komen.

Die ingewikkelde berekeningen betwijfel ik dus. En bij het mij bekende UDS (volgsysteem, waarbij de MK kan zien waar ik uithang) kan men niet mijn handelingen in het voertuig zien. Hoogstens achteraf een schatting maken hoe hard ik heb gereden.

En een remproef? Als ik op een kiezelvrije asfaltweg mijn rempedaal heb ingetrapt...?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2010, 19:55:19
Overigens zijn brancherichtlijnen niet aan te merken als voorschriften verbonden aan de ontheffing. Tenzij in de ontheffing expliciet bij de voorschriften verwezen wordt naar de brancherichtlijn.
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2010, 19:58:26
VOA in de zaal....? Of hebben ''we'' die nog niet?  ::)