MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 58133 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2010, 22:36:43
Dus als ik het dus goed begrijp (ff concluderend) zal het qua alarmeringsteksten op de schop gaan ::)?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2010, 00:23:39
Dus als ik het dus goed begrijp (ff concluderend) zal het qua alarmeringsteksten op de schop gaan ::)?

Mag je wel van uit gaan ja, het word via 1 GMS geregeld uit eindelijk.. Dus dat zouden de alarmeringsteksten ook het zelfde moeten worden..
Het kan niet als je in Bijvoorbeeld Elburg een Binnenbrand Bedrijf/Industrie hebt dat je dan in Kampen dan alleen binnenbrand heeft..

Qua inzet voorstel neem ik aan dat daar ook afspraken overgemaakt worden.. (ik zal kijken of ik hier meer informatie over kan winnen bij een centralist vanuit de regio VNOG..)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2010, 01:16:34
Ze wouden die alarmeringsteksten toch in heel Nederland al hetzelfde hebben of vergis ik me nu?
Ik dacht dat daar plannen voor waren namelijk.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2010, 04:54:42
Ze wouden die alarmeringsteksten toch in heel Nederland al hetzelfde hebben of vergis ik me nu?
Ik dacht dat daar plannen voor waren namelijk.

Nou voor ze dat rond hebben ben je zo weer 10 jaar verder, maar inderdaad ze zijn er mee bezig!  ;D
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2010, 11:11:19
Afgezien van de inzetvoorstellen, vraag ik mij wel af of de P2000 alarmeringen wel worden vastgesteld op één standaard.

Interessant leesvoer : http://www.raadmiv.nl/upload/PDF/Nieuwsbrief%20Project%20IMCA%20-%20nummer%201%20maart%202009%20%282%29.pdf

Project IMCA van start
Van twee bestaande naar één nieuw systeem…
Het startsein is gegeven: de meldkamers in Zwolle en Apeldoorn worden waarschijnlijk sa-mengevoegd tot gemeenschappelijke Meldkamer Oost Nederland (MON). Op allerlei fronten wordt hard gewerkt om de MON rond juli 2010 operationeel te laten zijn. Beide meldkamers hebben hun eigen manier van werken. De wens is om die werkwijzen te standaardiseren zodat de MON beide regio’s kan bedienen. Daarom is het noodzakelijk de meldingsclassificaties en de alarmregeling van beide regio’s op elkaar af te stemmen tot één nieuwe. Die opdracht wordt opgepakt in het project IMCA.

Gedragen alarmregeling
Tegelijk weet een intergemeentelijke leidinggevende welk materieel en personeel is gealarmeerd.
Bij de alarmregeling gaat het om welk materieelsoort en personeel aan een bepaald scenario wordt gekoppeld. Door standaardisering spreekt iedereen dezelfde taal en dat kan de afhandeling van een calamiteit positief beïnvloeden. Het geeft de centralist tegelijk een hulpmiddel om mee te den-ken tijdens een incident. Kort gezegd kan de alarmregeling voor beide regio’s tot betere onder-steuning leiden.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2010, 13:01:34
Inderdaad interessant leesvoer. Als ik het dus goed begrijp is dit project dus eveneens een soort pilot om te kijken of er een database kan worden gemaakt met alarmeringsteksten die landelijk ingevoerd kan worden? :)

Verder vraag ik mij af hoe ze het gaan doen met voertuignummers. In IJsselland is dat ook een stuk duidelijker, in NO-Gelderland is het op zich niet echt heel praktisch herkenbaar.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2010, 13:05:06
Inderdaad interessant leesvoer. Als ik het dus goed begrijp is dit project dus eveneens een soort pilot om te kijken of er een database kan worden gemaakt met alarmeringsteksten die landelijk ingevoerd kan worden? :)

Er staan 2 zaken los van elkaar. De landelijke meldingsclassificaties : http://www.meldingsclassificaties.nl en het samenvoegen van deze 2 oostelijke regio's. Binnen die 2 regio's is er straks nog maar 1 meldkamer die er graag een uniforme werkwijze op na wil houden.

Verder vraag ik mij af hoe ze het gaan doen met voertuignummers. In IJsselland is dat ook een stuk duidelijker, in NO-Gelderland is het op zich niet echt heel praktisch herkenbaar.

NOG wordt binnenkort ook omgenummerd.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2010, 13:52:00
Kijk, dat is nog interessanter om te horen. :) Heb je daar toevallig nog meer informatie over (URL, etc?)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2010, 17:04:07
Inderdaad interessant leesvoer. Als ik het dus goed begrijp is dit project dus eveneens een soort pilot om te kijken of er een database kan worden gemaakt met alarmeringsteksten die landelijk ingevoerd kan worden? :)
Kijk, dat is nog interessanter om te horen. :) Heb je daar toevallig nog meer informatie over (URL, etc?)

Voor de landelijke meldingsclassificaties verwijs ik nog maar eens graag naar dit topic :)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32767.0.html

Het plan is er dus al, nu de implementatie nog ;)
Maar zoals eerder gezegd, dezelfde classificatie houdt niet in dat de P2000 teksten ook hetzelfde zullen worden. De regio´s kunnen alsnog zelf bepalen welke info uit GMS ze wel en niet in de alarmering willen zetten.

Als het goed in krijg je alleen nu niet meer dat de ene regio het gebouwbrand noemt, de ander woningbrand, weer een ander binnenbrand:wonen en ga zo maar door. (maar in dit geval: brand+gebouw+woning)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2010, 17:11:46
Maar zoals eerder gezegd, dezelfde classificatie houdt niet in dat de P2000 teksten ook hetzelfde zullen worden. De regio´s kunnen alsnog zelf bepalen welke info uit GMS ze wel en niet in de alarmering willen zetten.

Nee, dat is helaas niet zo. Elke discipline kan 1 string aanmaken met variabelen en die kan niet per melding of in dit geval per regio verschillen.