Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 180445 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #40 Gepost op: 4 november 2010, 21:20:40
Behalve als je surveillant bent...

Dat was vroeger, tegenwoordig worden ze bijna allemaal N3 of N4 enkele uitgezonderd daar gelaten.(zeg ik als ervarings deskundige).


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #41 Gepost op: 4 november 2010, 21:26:24
Vandaag in Baarn op een congres geweest waar o.a. over de vorming van een nationale politie werd gesproken. Aardig wat kritiek op dit voorstel vanuit zowel korpsen (dat verschilde per persoon overigens), PvdA Tweede Kamer, geleerden (Erasmus Universiteit) en redactie Tijdschrift voor de Politie (organisator van het congres; binnenkort een stuk hierover in het tijdschrift). Korte samenvatting van de kritiek: dingen die niet goed lopen hoef je niet op te lossen door het hele bestel om te gooien (de laatste reorganisatie leverde ook 8 jaar steggelen over de interne organisatie op); efficiëntie kan ook worden bereikt door andere ingrepen dan een massale reorganisatie.
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 4 november 2010, 21:30:04
Ik krijg wel eens de indruk dat de politiek denkt dat de vorming van een nationale politie het antwoord op alle vragen is. Het lijkt bijna aan trend onderheving. Regiopolitie is zoooo 20ste eeuw ::)

Met het doorvoeren van meer uniformiteit, zoals dat de laatste jaren is ingezet, valt denk ik nog heel veel te bereiken. Daar is geen miljoenen kostende reorganisatie voor nodig.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #43 Gepost op: 4 november 2010, 21:33:51
Juist, dat vind ik ook. Bovendien: hoe richt je een nationale politie in? Alleen beheer nationaal? Gezag lokaal? Maar wat kan het lokale bestuur zonder middelen (die op nationaal niveau worden verdeeld)? Overigens ben ik minder negatief als het puur om beheer in de enge zin van het woord gaat op nationaal niveau: de uniformen, voertuigen, pennen, ICT etc. worden verzorgd op nationaal niveau. Als een lokaal bestuur opschaling nodig acht (te weinig personeel/middelen op lokaal niveau om een concrete zaak aan te pakken), dan wordt opgeschaald naar nationaal niveau maar onder gezag van het lokale niveau. In België hebben ze het zo gek nog niet geregeld. Tijdens die reorganisatie is heel duidelijk gebleven dat de basis van de politieorganisatie op lokaal niveau blijft liggen. Federaal wordt voorzien in opschaling indien gewenst.
greetz,  Enrique


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #44 Gepost op: 4 november 2010, 21:35:37
Vandaag in Baarn op een congres geweest waar o.a. over de vorming van een nationale politie werd gesproken. Aardig wat kritiek op dit voorstel vanuit zowel korpsen (dat verschilde per persoon overigens), PvdA Tweede Kamer, geleerden (Erasmus Universiteit) en redactie Tijdschrift voor de Politie (organisator van het congres; binnenkort een stuk hierover in het tijdschrift). Korte samenvatting van de kritiek: dingen die niet goed lopen hoef je niet op te lossen door het hele bestel om te gooien (de laatste reorganisatie leverde ook 8 jaar steggelen over de interne organisatie op); efficiëntie kan ook worden bereikt door andere ingrepen dan een massale reorganisatie.

Denk dat het nog lang een veel besproken item zal blijven. Want er zijn veel tegenstanders voor nationale politie.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #45 Gepost op: 4 november 2010, 21:36:26
Ik denk dat er wel winst te halen is om kleine regio's samen te gaan voegen. Alleen snap ik bepaalde keuzes niet. GenV en Flevoland is geografisch weer helemaal geen handige keuze bv. Twee verschillende provincies, 2 verschillende parketten van justitie. En een mega groot gebied.

Maar ja we gaan het wel zien.

gr
Mike


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #46 Gepost op: 4 november 2010, 21:46:05
Ik denk dat er wel winst te halen is om kleine regio's samen te gaan voegen. Alleen snap ik bepaalde keuzes niet. GenV en Flevoland is geografisch weer helemaal geen handige keuze bv. Twee verschillende provincies, 2 verschillende parketten van justitie. En een mega groot gebied.

Maar ja we gaan het wel zien.

gr
Mike

Ik hoorde laatst van een collega van K'land dat A-A interesse had om K'land en ZaWa in te lijven. Dit hij weer gehoord ergens in een gouden gang bij hem op het hoofdbureau.
Maar hier zit ook weer met het probleem van 2 of 3 parketten, die nu al niet op een lijn zitten weet ik uit ervaring.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #47 Gepost op: 4 november 2010, 21:49:15
Met het doorvoeren van meer uniformiteit, zoals dat de laatste jaren is ingezet, valt denk ik nog heel veel te bereiken. Daar is geen miljoenen kostende reorganisatie voor nodig.

Ik weet nou niet echt wat ik moet schrijven als legaal vuurwapenbezitter.... Ik twijfel tussen:

Halleluja! Eindelijk iemand die het licht ziet! Begin eens bij de afdeling van Bijzondere Wetten! Enige uniformiteit in den lande voor wat betreft bijschrijven wapens, zwartkruitmunitie en aantonen redelijk belang zou wel wenselijk zijn want mijn ervaring is dat elke BW-afdeling in staat is om de Cwm anders uit te leggen dan een ander!

Of:

Welke uniformiteit? Ik hoor van mijn wapenbroeders dat de ene afdeling BW in staat is om aanvullende eisen te stellen aan een bijschrijving (optiebon...???), terwijl andere afdelingen BW in staat zijn om geïmporteerde wapens en wisselsets en zwartkruitmunitie bij te schrijven zonder WM3.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #48 Gepost op: 4 november 2010, 22:15:58
Je bent er inderdaad bijna TDMdR,

Agent word ook geplaatst aan een wijkteam voor in de noodhulp, maar alleen als er een hap/bp bij in de auto zit. 2x agent mag geen noodhulp draaien in  A-A,

Daarom zei ik ook proberen Dat van plaatsen aan een wijkteam is nieuw voor mij, maar het is een goede ontwikkeling denk ik.  O0

Citaat
Hip is afhankelijk van de zwaarte van het team/wkt schaal 11 of 12,

Cp hebben we er 2 als wktchef in schaal 13 dit door de zwaarte van de wijk(Beursstraat en Vlierbosdreef).
A-A heeft in totaal 42 cp's.

Wat erg veel is, vind ik. Iets van een Mexicaans leger....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #49 Gepost op: 4 november 2010, 22:21:57
Daarom zei ik ook proberen Dat van plaatsen aan een wijkteam is nieuw voor mij, maar het is een goede ontwikkeling denk ik.  O0

Wat erg veel is, vind ik. Iets van een Mexicaans leger....

Zeker als je het met omliggende regio vergelijkt, zit men bij ons vaak 2 streepjes hoger. BV wktchef A'foort-centrum is een IP schaal 10.