Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 180443 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #600 Gepost op: 27 mei 2016, 18:47:51
Citaat van: silque link=msg=1426037 date=1464286348
Ik denk dat je zelf nog even goed moet nadenken MNL-5200.

Winkel personeel krijgt een onbetaalde pauze, tijdens de etenstijd zijn er weinig bezoekers en men gaat om beurten eten.
Zelfde geldt voor medisch personeel, m.u.v. een aantal afdelingen / ambulance. Mijn zus werkt op de AOA en heeft een onbetaalde pauze.
IT'ers die operationeel beheer doen kan ik me iets bij voorstellen, maar diegene die ik ken hebben ook een onbetaalde pauze. Iets met risico management....

Voor de politie is het simpelweg niet mogelijk, of je moet bizarre aantallen mensen plannen. Het risico op een spoedmelding tijdens de pauze is groot, je kunt niet met 2 man op een vechtpartij af. Sterker nog, in de wat drukkere gebieden blijven de meldingen komen. Ik snap je punt, maar je vergelijking ben ik het niet mee eens.

Ik begrijp je punt heel goed!

Echter hetzelfde wat geldt voor winkel personeel, geldt ook voor de politie. Is het rustig? Dan kan alvast 1 koppel gaan eten. En ja, er kan een spoed melding komen, net zoals dat er tijdens de pauze in de winkel in een keer 2 of 3 klanten zijn. Vechtpartijen? klopt... maar alle andere rustige uurtjes die op het bureau achter de PC worden doorgebracht, het rustige uurtje dat wordt gebruikt om nog maar eens een rondje te rijden.

De politie kent net zoveel spoed dagen als dagen die er niet doorheen te komen is. De pauze regeling is een algemene regeling die een ieder verplicht om zijn pauze te nemen. Maar ook de mogelijkheid biedt om waar nodig (gebaseerd op feiten) betaald te krijgen. Nu zie ik nog te vaak collega's die zeggen: ik heb DHV/Noodhulp, dus ze betalen me maar door. Anders zet ik de porto uit. Dit getuigd niet van bijzonder veel reflectie. Er zijn vaak genoeg, zat mogelijkheden om ongestoord je pauze te kunnen nemen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #601 Gepost op: 27 mei 2016, 21:07:24
Met het grote verschil dat er in de winkel 'Nee' gezegd kan worden, men moet even wachten want het is druk en de collega is even aan het eten. Dit hoor je regelmatig in grote winkels.

Wij kunnen geen nee zeggen.

Jij hebt natuurlijk wel gelijk over de stille uurtjes, maar hoe gaan we die opvullen. Het is nu 4 uur en het is rustig, dus ik ga mijn avond eten maar alvast nuttigen?
Of wachten we daarmee tot 10 uur, want het papierwerk moet ook af en al tikkend bami eten is ook geen optie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #602 Gepost op: 28 mei 2016, 00:41:59
Ik begrijp je punt heel goed!

Echter hetzelfde wat geldt voor winkel personeel, geldt ook voor de politie. Is het rustig? Dan kan alvast 1 koppel gaan eten. En ja, er kan een spoed melding komen, net zoals dat er tijdens de pauze in de winkel in een keer 2 of 3 klanten zijn. Vechtpartijen? klopt... maar alle andere rustige uurtjes die op het bureau achter de PC worden doorgebracht, het rustige uurtje dat wordt gebruikt om nog maar eens een rondje te rijden.

De politie kent net zoveel spoed dagen als dagen die er niet doorheen te komen is. De pauze regeling is een algemene regeling die een ieder verplicht om zijn pauze te nemen. Maar ook de mogelijkheid biedt om waar nodig (gebaseerd op feiten) betaald te krijgen. Nu zie ik nog te vaak collega's die zeggen: ik heb DHV/Noodhulp, dus ze betalen me maar door. Anders zet ik de porto uit. Dit getuigd niet van bijzonder veel reflectie. Er zijn vaak genoeg, zat mogelijkheden om ongestoord je pauze te kunnen nemen.

Dat is te makkelijk gezegd. Pauze heb je na 4 uren dienst. Niet na 6 of 8 uren dienst, als het effe rustig is.
Je hebt recht op een half uur aaneengesloten pauze. Hierbij wordt genoemd dat onbetaalde pauze jouw eigen tijd is en waarbij je echt een moment afstand kan nemen van het werk.
Dat is pauze.

Een winkel noemen is appels met peren vergelijken. Om 12:00u gaat er bij drukte echt geen kassa extra open bij de Lidl doordat men een cassiere halverwege haar pauze uit de kantine trekt. Er wordt feitelijk gewoon nee verkocht.

In het politievak kan dit tijdens noodhulp niet omdat je je portofoon even niet kan uitzetten.
Je hebt daarom recht op betaalde pauze. Of de porto uit. Punt uit.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #603 Gepost op: 28 mei 2016, 11:14:00
Citaat van: CopVR3 link=msg=1426233 date=1464388919
Dat is te makkelijk gezegd. Pauze heb je na 4 uren dienst. Niet na 6 of 8 uren dienst, als het effe rustig is.
Je hebt recht op een half uur aaneengesloten pauze. Hierbij wordt genoemd dat onbetaalde pauze jouw eigen tijd is en waarbij je echt een moment afstand kan nemen van het werk.
Dat is pauze.

Een winkel noemen is appels met peren vergelijken. Om 12:00u gaat er bij drukte echt geen kassa extra open bij de Lidl doordat men een cassiere halverwege haar pauze uit de kantine trekt. Er wordt feitelijk gewoon nee verkocht.

In het politievak kan dit tijdens noodhulp niet omdat je je portofoon even niet kan uitzetten.
Je hebt daarom recht op betaalde pauze. Of de porto uit. Punt uit.

Lees vooral de nieuwe pauzeregeling nog eens rustig door. Eenheden belast met incidentafhandeling (noodhulp) blijven daarom de betaalde pauzes behouden.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #604 Gepost op: 28 mei 2016, 12:29:29
Citaat van: CopVR3 link=msg=1426233 date=1464388919
In het politievak kan dit tijdens noodhulp niet omdat je je portofoon even niet kan uitzetten.
Je hebt daarom recht op betaalde pauze. Of de porto uit. Punt uit.

Wat een onzin. In menige bedrijfstak kan/mag men tijdens de pauze ook niet het pand uit en/of de werkplek verlaten, omdat men in het geval van een incident toch beschikbaar moet zijn. Hoewel in de ATW geregeld is dat een werknemer bij een dienst die langer als 5,5 uur duurt minimaal een half uur pauze heeft (ATW 5:4), waarbij tijdens de pauze de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid ATW 1:7 lid 1e), is in het Arbeidstijdenbesluit rekening gehouden dat dit in bepaalde situaties niet mogelijk is (Atb 4:6:2)

Daarbij is bepaald dat dit in een collectieve regeling opgenomen dient te worden, en dat is bij de politie dus de Landelijke Arbeidstijden Regeling (LAR), waar de consignatie, ook tijdens pauze, in is geregeld.

De ATW zegt overigens niets over het wel of niet betalen van arbeidstijd. Maar ook in het bedrijfsleven is het vrij gebruikelijk dat pauzes onbetaald zijn. En wanneer men tijdens de pauze geconsigneerd is en een oproep krijgt vervalt de (gehele) pauze, dan wordt de tijd uiteraard wel betaald.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1426233 date=1464388919
Dat is te makkelijk gezegd. Pauze heb je na 4 uren dienst. Niet na 6 of 8 uren dienst, als het effe rustig is.

Ook hier zegt de LAR iets over. De pauze dient gepland te worden tussen 2 uur na aanvang en 2 uur voor einde van de arbeid.

Maar zoals Bravo al aangeeft, er is de afgelopen jaren het nodige te doen geweest om de pauzeregeling bij de noodhulp. Kennelijk is daar nu afgesproken dat de pauze betaald blijven, maar dat hoeft dus op zich niet.

Overigens maakt het voor de ATW/Atb helemaal dus niets uit of de pauze betaald wordt of niet. Wanneer jullie beschikbaar moeten blijven tijdens de pauze, dan betekend dat, dat jullie consignatie hebben, en daar zijn dus ook regels aan verbonden. De belangrijkste regels is dat er in een periode van 28 x 24 uur minimaal 14 x een periode van 24 uur geen consignatie wordt opgelegd. Wanneer een politieambtenaar meer dan 14 diensten in een periode van 4 weken werkt en elke keer de pauze op precies dezelfde tijd neemt, dan wordt niet aan deze regel voldaan. Maar goed, de pauze duurt maar een half uur, en zal niet elke dag precies op hetzelfde tijdstip zijn, dus het gaat wellicht nog net allemaal goed. Maar als deze ambtenaar ook nog bij de ME zit en daar (of elders) nog consignatie opgelegd krijgt, dan is de kans zeer groot dat de consignatieregels overtreden worden.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #605 Gepost op: 28 mei 2016, 15:35:01


Lees vooral de nieuwe pauzeregeling nog eens rustig door. Eenheden belast met incidentafhandeling (noodhulp) blijven daarom de betaalde pauzes behouden.

Allang gedaan. En daarom zeg ik het toch...  ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #606 Gepost op: 15 juni 2016, 20:33:52
Volgens het V&J debat wat nu aan de gang is op http://nos.nl/livestream/npo-politiek.html zouden er 2000 agenten uit moeten bij de Politie. Of dit via natuurlijk verloop is kom ik nog niet achter.

Volgens een of ander VVD lid die ik niet ken is het verhaal niet waar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #607 Gepost op: 15 juni 2016, 22:03:00
M van Toorenburg @MvanToorenburg
Pijnlijk verweer van de VVD. Weigert de bezuiniging te erkennen (2.000 man minder) en zegt dat politie het ziekteverzuim maar moet oplossen!
20:36 uur · 15 Jun 2016 · Twitter for iPad
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #609 Gepost op: 5 januari 2023, 16:30:17
2 vragen: wat gaat er goed? Wat kan er (veel) beter?