Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 183583 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #450 Gepost op: 7 december 2013, 16:49:15
Citaat van: Jims link=msg=1221444 date=1384936837
Zolang ik in een avonddienst samen met de schaars aanwezige andere collega's nog mensen te woord moet staan in het kader van het dienstverleningsconcept die aanbellen bij het bureau om hun verhaal kwijt te willen, terwijl ik de volgende ochtend hoor dat er 8 woninginbraken gepleegd zijn in de wijken rondom het bureau, heb ik er geen vertrouwen in. O0

We dienen toch ook dienstbaar te zijn. Zijn geen guardia civil die in kazernes vertoeft.  ;) Ik vind persoonlijk dat de politie teveel uit de wijk gaat met de NP,. robuuste wijkteam verhaal. Burgerij zal verder moeten reizen voordat ze bij een politiebureau zijn.

Dat er acht woninginbraken zijn in de wijken rondom het bureau is uiteraard ook niet de bedoeling.  e050


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #451 Gepost op: 7 december 2013, 17:01:34
Ihkv de NatPol, gaan in Amsterdam de wijkteams Amstelveen-Noord en Amstelveen-Zuid als eerste officeel samen. Dit gaat inhouden dat er per 01/01/2014 nog maar een basiseenheid is in Amstelveen. Best prettig op 85.000 inwoners, een plek waar je aangifte kan doen en van waaruit de polisie uitrukt/vertrekt.
of er op het bureau A'veen-Zuid een dagpost komt is nnb. Wordt in principe alleen een basis voor de recherche.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #452 Gepost op: 7 december 2013, 17:16:47
Hier in de regio was het aantal bureaus bij diverse eerdere reorganisaties al verminderd.De wijkagenten houden nu spreekuren op loketten die gedeeld worden met bv gemeentehuis of de brandweer.
Voor de rest zijn de wijkagenten ook gewoon in de wijken aanwezig en dat is beter als een bureau openhouden voor een enkele aangifte of vraag lijkt mij.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #453 Gepost op: 7 december 2013, 23:13:50
Citaat van: AureliusM link=msg=1226529 date=1386431355
Ik vind persoonlijk dat de politie teveel uit de wijk gaat met de NP,. robuuste wijkteam verhaal.

Maar als jij niet 80% van je salaris wilt besteden aan "veiligheid" dan is dit de realiteit. En die realiteit is elders ter wered niet anders dus wat klagen we? Nederland is een van de landen met het hoogst aantal dienders per inwoner. Maar dat zegt niks:

Citaat
Duitsland (3 per 1.000 inwoners), Luxemburg (3,2) en Nederland (2,2). Toch ligt in België de criminaliteit, 97 feiten op 1.000 inwoners, beduidend hoger dan in die landen
bron: demorgen.be

Als je nog meer idiote cijfers wilt zien: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=crim_plce&lang=en# Al met al is mijn conclusie dus dat een politie agent op elke hoek van de straat pure schijn veiligheid is. En om dat nog kracht bij te zetten even de cijfers van de meest veilige landen ter wereld:

#21 Mexico
Politiemacht: 393.048
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 366

#20 Frankrijk
Politiemacht: 228.402
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 369

#19 Slovenië
Politiemacht: 7.779
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 386

#18 Hong Kong
Politiemacht: 27.117
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 393

#17 Zimbabwe
Politiemacht: 50.000
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 401

#16 Tsjechië
Politiemacht: 42.117
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 405

#15 Noord-Ierland
Politiemacht: 7.302
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 411

#14 Bulgarije
Politiemacht: 33.800
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 442

#13 Kroatië
Politiemacht: 19.823
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 446

#12 Griekenland
Politiemacht: 50.798
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 452

#11 Malta
Politiemacht: 1.884
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 459

#10 Macedonië
Politiemacht: 9.905
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 484

#10 Turkije
Politiemacht: 341.770
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 484

#9 Portugal
Politiemacht: 51.584
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 485

#8 Spanje
Politiemacht: 224.086
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 494

#7 Italië
Politiemacht: 324.339
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 552

#6 Argentinië
Politiemacht: 205.952
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 558

#5 Cyprus
Politiemacht: 5,280
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 668

#4 Rusland
Politiemacht: 1.383.968
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 976

#3 Brunei
Politiemacht: 4.101
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 1.074

#2 Belarus
Politiemacht: 138.432
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 1.442

#1 Egypte
Politiemacht: 1, 24 miljoen
Aantal politiemannen per 100.000 Inwoners: 1.493

 98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #454 Gepost op: 8 december 2013, 17:12:16
@moppersmurf,
denk je niet dat dat er een verschil is tussen de soort politie in die genoemde landen. Ik kan me zo voorstellen dat de politie in Egypte meer lijkt op het leger als dan politie zoals wij die kennen. Ik vermoed zo dat in dat soort landen er niet snel iemand een bureau binnen loopt om zijn verhaal te vertellen.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #455 Gepost op: 14 december 2013, 17:51:19
Citaat van: AureliusM link=msg=1226780 date=1386519136
@moppersmurf,
denk je niet dat dat er een verschil is tussen de soort politie in die genoemde landen. Ik kan me zo voorstellen dat de politie in Egypte meer lijkt op het leger als dan politie zoals wij die kennen. Ik vermoed zo dat in dat soort landen er niet snel iemand een bureau binnen loopt om zijn verhaal te vertellen.

Uiteraard  is dat zo. Onze politie lijkt meer op een vredesleger dat aan de ene kant moet doen wat haar is opgedragen maar aan de andere kant dat zo lief en zachtaardig mogelijk moet doen want oei als iemand anders er ook  maar iets van vindt dan krijgen we gezeur. En dát is voor een hele politie korpsen elders in de wereld wel anders.

Wij (de nederlanders) willen graag een lief politie agentje waaraan je kan vragen wanneer buslijn 28 vertrekt of als die politie-agent bij een rood-wit lintje staat dat lintje even omhoog tilt want jij moet daar zijn en dat lintje hangt in de weg. En als je nou een lekke band gereden hebt dan kan de politie toch wel even je bandje vervangen? En ach dat je aangehouden bent voor rijden onder invloed en je hebt een rijverbod van 7 uur gekregen dan kan de politie je toch wel even naar huis brengen?

En bovenstaande is niet overdreven, ik denk dat elke diender honderden van deze voorbeelden kan geven. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om dezelfde vragen te stellen aan een politie agent in België, frankrijk, Duitsland of Engeland. Dus waarom verwachten wij dit dan wel van een Nederlandse diender???

Deze werkwijze kost bakken met capaciteit die we (juist in deze tijd van de vorming van de NaPo) zo hard nodig hebben.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #456 Gepost op: 14 december 2013, 17:55:54
Citaat van: moppersmurf link=msg=1228551 date=1387039879
En bovenstaande is niet overdreven, ik denk dat elke diender honderden van deze voorbeelden kan geven. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om dezelfde vragen te stellen aan een politie agent in België, frankrijk, Duitsland of Engeland. Dus waarom verwachten wij dit dan wel van een Nederlandse diender???

Deze werkwijze kost bakken met capaciteit die we (juist in deze tijd van de vorming van de NaPo) zo hard nodig hebben.
Niet? Ik heb met agenten uit al deze landen te maken gehad, en we verschillen echt niet zoveel van die agenten. Zelfs in Amerika is het vaak geen probleem om de weg te vragen of om andere zaken te bespreken met een agent.

Ik heb geen enkel probleem met het uitvoeren van mijn hulpverlenende taak. Bij mijn sollicitatie wist ik dat dit erbij hoorde en dat is ook een van de redenen dat ik voor dit werk gekozen heb. In plaats van te klagen kan je jezelf er beter bij neerleggen, want veranderen ga je het toch niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #457 Gepost op: 14 december 2013, 18:12:12
Citaat van: Red link=msg=1228552 date=1387040154
In plaats van te klagen kan je jezelf er beter bij neerleggen, want veranderen ga je het toch niet.

@RED: Klagen doe je via een formuliertje, ik mopper alleen maar. En de weg vragen prima, waarom niet dat doe ik als burger ook bij andere burgers. Maar je bent het toch wel met mij eens dat we lichtelijk door geschoten zijn in het "lief" zijn? Ik heb niet voor dit vak gekozen om de vertrektijden van buslijn 28 uit mijn hoofd te gaan leren en als ik dan "lief" zeg dat ik dat helaas niet weet een bak met Amsterdams Ge"mopper"' over me heen te krijgen.

Hulpverlenen hoort erbij dat ben ik met jullie eens, maar een schadeformulier kan iedere burger zelf invullen immers hij heeft leren lezen en schrijven. O nee! Wacht even, burgers kunnen geen schadeformulier invullen want dat doen wij altijd voor ze!  98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #458 Gepost op: 14 december 2013, 18:17:24
Citaat van: moppersmurf link=msg=1228558 date=1387041132
@RED: Klagen doe je via een formuliertje, ik mopper alleen maar. En de weg vragen prima, waarom niet dat doe ik als burger ook bij andere burgers. Maar je bent het toch wel met mij eens dat we lichtelijk door geschoten zijn in het "lief" zijn? Ik heb niet voor dit vak gekozen om de vertrektijden van buslijn 28 uit mijn hoofd te gaan leren en als ik dan "lief" zeg dat ik dat helaas niet weet een bak met Amsterdams Ge"mopper"' over me heen te krijgen.

Hulpverlenen hoort erbij dat ben ik met jullie eens, maar een schadeformulier kan iedere burger zelf invullen immers hij heeft leren lezen en schrijven. O nee! Wacht even, burgers kunnen geen schadeformulier invullen want dat doen wij altijd voor ze!  98uiye
Daar kan ik me in vinden, natuurlijk hoeven we dat niet te weten. Maar mensen zijn gewoon onzeker, verdwaald en schieten (niet letterlijk) de enige bron van hulp aan die ze zien, de agent dus. Als mensen dan gaan mopperen moeten ze ook niet bij mij zijn.  ::)

En natuurlijk horen burgers zelf een schadeformulier in te vullen, die voorbeelden spreken voor zich. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #459 Gepost op: 14 december 2013, 18:34:50
Al die cijfers (hierboven ergens) zeggen op zichzelf niet zo heel veel, als je de context niet kent. Hebben we het bijvoorbeeld ook over stadstoezicht / handhaving achtige types? En hoe is de dekking in de stad t.o.v. het platteland? En zo kun je nog tig andere omstandigheden verzinnen.

Maar even terug naar Nederland: in het dorp waar ik woon, gaat het bureau (denk ik) ook op slot, aangezien het bureau van de basiseenheid in een naastgelegen gemeente komt te liggen. Nou kun je natuurlijk van alles gaan vertellen over mobiele werkplek etc., waardoor de auto in het verzorgingsgebied kan blijven, maar feit blijft dat de heren en dames daar in dienst komen en daar ook weer uit dienst gaan. En ze moeten ook nog ergens eten. De dekking is hier, zeker in de 'daluren', niet zodanig dat er twee wagens rijden, die elkaar kunnen aflossen. Er zullen dus vaker momenten zijn dat de eerste de beste eenheid op 20 minuten afstand zit. Ik ben natuurlijk voor efficiëncy, maar van dit vooruitzicht krijg ik niet een heel warm gevoel.

Het schijnt zo te zijn dat je criminaliteit beter kunt bestrijden door te investeren op opsporing (ik kan dit niet staven met onderzoeken, maar die zijn er naar verluid wel), maar ik krijg soms het idee dat de noodhulptaak daardoor wat wordt onderschat. En de schaalvergroting die nu gaande is helpt daar in mijn optiek niet bij.

Je ziet ook steeds meer bestuurders die zich daar druk over maken, zoals in deze uitzending van EenVandaag: http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/48097/drugsoverlast_brabantse_dorpen_neemt_toe
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s