Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 180429 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #30 Gepost op: 31 oktober 2010, 12:47:09
Om even een voorbeeld te noemen voor de buitenstaanders, een wijkagent in Amsterdam is Inspecteur, terwijl een wijkagent in een naastgelegen wijk (van een andere regio) Brigadier is  ::) ;)
In Amsterdam wordt je sowieso snel bevorderd. (Oeps zei ik dat nou hardop? ;))


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #31 Gepost op: 31 oktober 2010, 13:24:14
Behalve als je surveillant bent...


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #32 Gepost op: 31 oktober 2010, 14:46:26
Grappig, dit wist ik niet. Bij ons in Groningen is de wijk en jeugdagent Brigadier.
Welke functies vervullen Brigadiers in Amsterdam dan zoal?
En zijn de wijkagenten dan ook HOVJ in Amsterdam?

Brigadiers aan een wijkteam hebben over het algemeen taakaccenten als coaching, verkeer, brommers, interne dienstverlening.
En er was inderdaad sprake van dat de wijkagenten (op zijn 020's 'buurtregisseur') allemaal hOvJ zouden worden. Of dat nog steeds opgaat met het oog op bezuinigingen weet ik niet...


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #33 Gepost op: 31 oktober 2010, 15:06:19
Om even een voorbeeld te noemen voor de buitenstaanders, een wijkagent in Amsterdam is Inspecteur, terwijl een wijkagent in een naastgelegen wijk (van een andere regio) Brigadier is  ::) ;)

Niet meer dan logisch in het licht van de wijkagent nieuwe stijl: Wijkagenten heb je (straks) in de rangen hoofdagent tot inspecteur. Afhankelijk van de aard van je wijk of je rol, wordt je wijkagent A, B of C.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #34 Gepost op: 31 oktober 2010, 15:45:01
Niet meer dan logisch in het licht van de wijkagent nieuwe stijl: Wijkagenten heb je (straks) in de rangen hoofdagent tot inspecteur. Afhankelijk van de aard van je wijk of je rol, wordt je wijkagent A, B of C.

Alleen heeft Amsterdam dat verschil al jaren (en dus al ruim voor de invoering van het functiehuis). In Amsterdam is dus elke wijkagent, onafhankelijk van de wijk en/of rol inspecteur.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #35 Gepost op: 31 oktober 2010, 15:59:01
Behalve als je surveillant bent...
Ja... maar dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat je dan in vuwa moet worden bijgeschoold.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #36 Gepost op: 31 oktober 2010, 20:38:09
Ja... maar dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat je dan in vuwa moet worden bijgeschoold.
Bijgeschoold in het vuurwapen? Je bedoelt die 3 maanden waarin je elke week 2 uurtjes op de schietbaan staat?
Het gaat om heel wat meer dan het vuurwapen.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #37 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:14:04
Er zal denk ik , bij de vorming van een nationale politie veel moeten gaan gebeuren in het functiehuis en de verschillende rangen. Voor de geïnteresseerden zal ik (proberen) een overzicht te geven van de rangen en standen zoals die in Amsterdam Amstelland gelden:

- Surveillant of Operationeel Assistent(OA): In dienst bij Dienst Executieve Ondersteuning (DEO), flexibiliteit. Een soort uitzendbureau binnen AA. OA worden kortdurend (3-6 maanden) geplaatst op verschillende districts of dienst ondersteunongsteams, het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer of bijvoorbeeld aan een cellencomplex. Ook is er een motorteam met OA's en een begeleider en is (was?) er een biketeam met OA's.
- Agent: kwam tot voor kort bijna niet voor binnen A-A. Nu worden zij geplaatst bij DEO flexibiliteit in eenzelfde pool als OA's.
- Hoofdagent of generalist: Werken het meest aan een wijkteam of bij de districts- en regionale recherche in het uitvoerende werk. Aan het wijkteam meestal in de noodhulp. Ook bij ondersteuningsteams, bij team Water, team Hoofdwegen, op de meldkamer als mobilofonist, hondengeleider, beredenen, etc. Kunnen een taakaccent hebben.
- Brigadier: Als professional of projectleider 8. Professionals doen meestal hetzelfde als hoofdagenten, alleen dan met een taakaccent, ondersteunend aan projectleiders. PL8's zij ook ondersteunend aan inspecteurs (PL9), maar hebben personeelszorg en verantwoording voor kortlopende projecten. Worden beide vaak ingezet als beslisser van dienst, boeken arrestanten in. Bij recherche vaak tactisch coördinator of administratief coördinator.
- Inspecteur: Operationeel leidinggevenden, PL9, hebben personeelszorg voor een gedeelte van een team (zorggroep), meestal samen met een PL8. Meestal hovj en aan wijkteams, binnen een district als CvD ingezet. Meestal ook OvdP, heeft zorg voor langer lopende projecten binnen het team. Geeft bij de recherche leiding aan een onderzoek(steam). Tevens zijn alle buurtregisseurs sinds enige tijd inspecteur. Inspecteur duur (schaal10) is meestal capaciteitsmanager aan een team en plaatsvervanger voor de teamchef.
- Hoofdinspecteur: (Wijk)teamchef, tactisch leidinggevenden.
- Commissaris: Dienst- of districtschef, hogere schalen onderdeel korpsleiding.
- Hoofdcommissaris: Korpschef

Het zal niet helemaal compleet/correct zijn, maar ik denk dat ik aardig in de buurt kom. Ben wel benieuwd hoe de verdeling in andere regio's is en hoe daar mee omgegaan wordt bij een mogelijke reorganisatie naar nationale politie of naar 10 regio's.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #38 Gepost op: 4 november 2010, 20:39:35
Je bent er inderdaad bijna TDMdR,

Agent word ook geplaatst aan een wijkteam voor in de noodhulp, maar alleen als er een hap/bp bij in de auto zit. 2x agent mag geen noodhulp draaien in  A-A,

Hip is afhankelijk van de zwaarte van het team/wkt schaal 11 of 12,

Cp hebben we er 2 als wktchef in schaal 13 dit door de zwaarte van de wijk(Beursstraat en Vlierbosdreef).
A-A heeft in totaal 42 cp's.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #39 Gepost op: 4 november 2010, 21:12:26
@TDMdR

De surveillanten die naar West gaan worden allemaal opgeleid tot biker begreep ik van mijn overbuur, welke werkzaam is als OA in AA