Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 183597 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #120 Gepost op: 15 januari 2011, 13:39:11
A-A wil heel graag S'hol overnemen zodat het in hun veiligheidsgebied valt. Echter ligt S'hol rondom in K'land. A-A en K'land kunnen allebei niet de hoeveelheid fte's leveren voor de politiezorg als dat de KMar nu levert.

Het overnemen door Amsterdam van (politietaken) Schiphol lijkt mij eerder een prestige kwestie als dat het daadwerkelijk enig nut heeft  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #121 Gepost op: 15 januari 2011, 16:07:00
Het is al vaker op dit forum geroepen, maar een samenvoeging van Amsterdam met de omliggende korpsen zou vanuit het oogpunt van de risico's (met name Schiphol) in dat gebied geen gek idee zijn. En dan heb ik het niet over het overnemen van de BPZ op Schiphol.

Het is toch eigenlijk vreemd dat Amsterdam-Amstelland er niet (gedeeltelijk) over gaat, terwijl het tegen de regio aan ligt? Dat vliegtuig van twee jaar terug, had net zo makkelijk op AA grondgebied kunnen neerploffen. Dat hebben we een aantal jaren daarvoor gezien (Bijlmer).

De vorming van een nationale politie is m.i. een mooie gelegenheid om Amsterdam-Amstelland, Kennemerland, Zaanstreek-Waterland en Noord-Holland-Noord samen te voegen. Ook al wordt dat dan een behoorlijk groot korps. De veiligheidsregio's kunnen dan gelijk mee-reorganiseren ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #122 Gepost op: 15 januari 2011, 16:10:45
Het overnemen door Amsterdam van (politietaken) Schiphol lijkt mij eerder een prestige kwestie als dat het daadwerkelijk enig nut heeft  ::)
Ik ben heel benieuwd. Dit gaan we nooit redden met de huidige personeelssterkte.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #123 Gepost op: 15 januari 2011, 16:27:31
Het is al vaker op dit forum geroepen, maar een samenvoeging van Amsterdam met de omliggende korpsen zou vanuit het oogpunt van de risico's (met name Schiphol) in dat gebied geen gek idee zijn. En dan heb ik het niet over het overnemen van de BPZ op Schiphol.
Niet de BPZ (Basis Politiezorg ?), wat bedoel je dan Maarten ?

Het is toch eigenlijk vreemd dat Amsterdam-Amstelland er niet (gedeeltelijk) over gaat, terwijl het tegen de regio aan ligt? Dat vliegtuig van twee jaar terug, had net zo makkelijk op AA grondgebied kunnen neerploffen. Dat hebben we een aantal jaren daarvoor gezien (Bijlmer).
Is niet vreemd, maar een feit. Begrijp ik niet zo.

De vorming van een nationale politie is m.i. een mooie gelegenheid om Amsterdam-Amstelland, Kennemerland, Zaanstreek-Waterland en Noord-Holland-Noord samen te voegen. Ook al wordt dat dan een behoorlijk groot korps. De veiligheidsregio's kunnen dan gelijk mee-reorganiseren ;)
Je ziet 1800 man Marechaussee over het hoofd. Samenvoeging van veiligheidsregio's is toch anders als vier korpsen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #124 Gepost op: 15 januari 2011, 16:39:40
Het is al vaker op dit forum geroepen, maar een samenvoeging van Amsterdam met de omliggende korpsen zou vanuit het oogpunt van de risico's (met name Schiphol) in dat gebied geen gek idee zijn. En dan heb ik het niet over het overnemen van de BPZ op Schiphol.

Het is toch eigenlijk vreemd dat Amsterdam-Amstelland er niet (gedeeltelijk) over gaat, terwijl het tegen de regio aan ligt? Dat vliegtuig van twee jaar terug, had net zo makkelijk op AA grondgebied kunnen neerploffen. Dat hebben we een aantal jaren daarvoor gezien (Bijlmer).

Ik snap hem niet zo, een samenvoeging vanuit het oogpunt op risico's ? En vreemd dat Amsterdam er niet over gaat omdat het tegen de regio aan ligt ?

De interregionale samenwerking op brandweer en GHOR gebied is volgens mij geen enkel probleem. Bij de chrash van 2 jaar terug is er ook materieel uit Amsterdam-Amstelland ingezet.
De interregionale samenwerking op politie gebied wordt ook steeds beter, bij grote actie's een autotje uit de ene regio de andere regio in komt regelmatig voor.....

Ík zie het nut er niet van, of Schiphol nou bij de een of bij de ander hoort, Schiphol ligt in Kennemerland, niet zo apart dat óók de regionale brandweer over is gegaan naar Kennemerland.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #125 Gepost op: 15 januari 2011, 18:25:06
Je baseert je veiligheidsvoorzieningen in een regio op basis van de risico's die er gelden. Heb je veel overvallen, dan roep je daarvoor bepaalde politieteams in het leven. Heb je chemische plants, zorg je voor bepaalde brandweereenheden. Heb je regelmatig festivals, dan zorg je voor bepaalde medische capaciteiten. Etcetera.

En zo brengt Schiphol een hoop risico's met zich mee, ook in een straal die ruim om het luchthaventerrein heen ligt. Amsterdam-A wordt ook met die risico's geconfronteerd, dus je kunt stellen dat Amsterdam-A er het nodige belang bij heeft. Maar ze gaan er niet over. Bestuurlijk gezien niet, niet in de planvorming, niet in de operatiën. Totdat er daadwerkelijk wat gebeurt op hun grondgebied, maar ook dan in het de bestuurder van Kennemerland die over Schiphol grondgebied gaat. Het is niet voor niets dat de voorzitters van de veiligheidsregio's hebben voorgesteld om samen te gaan. Dat verzoek is echter afgewezen door toenmalig minister Ter Horst.1

Ik wil niet bepleiten dat Schiphol naar Amsterdam-Amstelland moet, maar met samenvoeging van beide korpsen heb je een korps welke (grotendeels) het risicogebied van Schiphol omvat. Zowel bestuurlijk als operationeel. Bestuurlijk gezien is de crisisbeheersing al complex. Als je dan ook nog met meer regio's = meer bestuurders te maken hebt, wordt het nog complexer. Daarnaast heeft een regio als Amsterdam veel te bieden qua kennis, kunde, materiaal en middelen, waarmee je elkaar kunt versterken.2

Op de werkvloer wordt er wel samengewerkt als het erop aankomt, dat zal het probleem niet zijn. Het gaat mij vooral om bestuurlijke lijnen en verantwoordelijkheden.

Overigens is er recent een onderzoek gedaan naar een fusie van de Veiligheidsregio's Kennemerland, Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Conclusie is dat samenvoeging van deze drie regio's nu niet haalbaar is en dat door de samenwerking te intensiveren het nodige kan worden bereikt. En dat zal - denk ik - vooral te maken hebben met bestuurlijke verantwoordelijkheden. Maar goed, dat gaat puur over de veiligheidsregio's, dus is hier enigszins off-topic.

1Met als argument: territoriale congruentie; de veiligheidsregio's moeten gelijk zijn aan de politieregio's. Grappig dat die politieregio's nu naar een 'hoger plan' gaan ;)
2Waarmee ik niet wil zeggen dat Kennemerland het slecht doet.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #126 Gepost op: 15 januari 2011, 21:49:32
Ok, duidelijk Maarten. Wat ik dan niet begrijp, waarom heeft AA zich niet harder opgesteld toen Schiphol onder KLD ging/moest vallen. "Het ligt nu eenmaal in de gemeente H, meer" is/was te kort door de bocht.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #127 Gepost op: 15 januari 2011, 21:59:31
En ten slotte is het Amsterdam Airport Schiphol  :D

@ Piet: A-A heeft een sterkte van zo'n 6500 mensen. Ik zei ook ongeveer... Belangrijkste reden van de keuze voor de nieuwe indeling blijft het samenvallen met de grenzen van het OM.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #128 Gepost op: 15 januari 2011, 23:22:45
En zo brengt Schiphol een hoop risico's met zich mee, ook in een straal die ruim om het luchthaventerrein heen ligt. Amsterdam-A wordt ook met die risico's geconfronteerd, dus je kunt stellen dat Amsterdam-A er het nodige belang bij heeft.

Tsja, als je naar de aanvliegroute's kijkt lopen Kennemerland, Hollands-Midden, Flevoland en Zaanstreek-Waterland ook risico's en hebben zij er ook belang bij.
Qua overige risico's gaat toch alles via de nctb en maakt het dus niet uit onder welke regio het valt.

En ik acht de kans dat Amsterdam samen gaat met een andere regio vrij klein, de Amsterdamse (bestuurlijke & operationele) mentaliteit is héél anders dan die van de rest van Nederland ... Zij remmen (soms verder gaande) samenwerking juist af in plaats van het te bevorderen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #129 Gepost op: 16 januari 2011, 22:44:01
Tsja, als je naar de aanvliegroute's kijkt lopen Kennemerland, Hollands-Midden, Flevoland en Zaanstreek-Waterland ook risico's en hebben zij er ook belang bij.
Qua overige risico's gaat toch alles via de nctb en maakt het dus niet uit onder welke regio het valt.

En ik acht de kans dat Amsterdam samen gaat met een andere regio vrij klein, de Amsterdamse (bestuurlijke & operationele) mentaliteit is héél anders dan die van de rest van Nederland ... Zij remmen (soms verder gaande) samenwerking juist af in plaats van het te bevorderen  ::)

Dat juist een mooie reden zijn om ze te dwingen :)

een offtopic vraagje: gaat schiphol weer over naar de politie ? ipv kmar ?