Discussie over brandweerkraan Den Haag

Auteur Topic: Discussie over brandweerkraan Den Haag  (gelezen 34333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #120 Gepost op: 12 maart 2011, 23:36:39
Maar er moet en zal een nieuwe gk komen.
Ook met alle bezuinigingen die eraan komen gaan ze gewoon vervangen.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #121 Gepost op: 13 maart 2011, 00:20:43
Klopt, en als die bedrijven een klein beetje economisch werken zijn die allemaal elke dag aan het werk en dus niet op afroep beschikbaar voor incidenten. Die discussie is al eerder gevoerd.  


Met Van Marwijk, Blansjaar, Verschoor, Boekestijn en nog een aantal kleinere bedrijven in de regio Haaglanden rijden er minimaal 108 kranen van gelijke grote of groter als de brandweer kraan rond in de regio Haaglanden. En hiervan zijn er altijd wel één of meer per direct inzetbaar. Het mooiste voorbeeld is van afgelopen vrijdagmiddag. Een betonmixer gekanteld tussen Zoetermeer en Berkel. De 45 tons brandweerkraan rukt uit. De betonmixer woog echter 50 ton wat een ietsie pietsie te zwaar was voor de brandweerkraan. De eigenaar van de vrachtwagen geeft aan de bergingscentrale het gewicht door en de bergingscentrale stuurt direct twee 100 tons kranen. De eerste 100 tons kraan was 15 minuten na het arriveren van de brandweerkraan ter plaatse dus de discussie van geen beschikbaarheid lijkt me hiermee afgedaan. Prorail heeft trouwens een contract met een paar grote kraanverhuur bedrijven waarin staat dat men ten alle tijde per direct moet leveren, wat gewoon inhoud dat kranen indien nodig zonder pardon van een bouwplaats worden getrokken en naar een incident worden gestuurd. Het is maar net hoe je het regelt als Veiligheidsregio.

Maar wat had brandweer Haaglanden willen doen als er een fietser onder deze 50 ton zware betonmixer, of koelwagen of iedere andere vrachtwagen combinatie gelegen had? Dan waren ze gaan trekken met de brandweerkraan tot deze bovenop de betonmixer gelegen had? (Ook de nieuwe kraan kan dit niet tillen). Of had men gewacht tot een grote particuliere kraan ter plaatse was om het gewicht op te tillen? Nee dan hadden ze net als in elke andere regio de hefkussen uit de HV gepakt en het slachtoffer bevrijd. Moraal van het verhaal er staat dadelijk weer een pepedure machine maar de echte brandweertaak, het redden van het slachtoffer, doet men gewoon met de oude vertrouwde hogedruk kussens van € 400,-- per stuk....


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #122 Gepost op: 13 maart 2011, 00:22:33
Wind heeft hier geen invloed, leuk voor torenkranen etc, maar in de stad, bij deze hoogte geen enkele invloed. Kijk naar de omgeving, ik zie nergens signalen dat er sterke wind was.
Hijsbewijs: Verschil tussen theorie en praktijk.Klopt, en als die bedrijven een klein beetje economisch werken zijn die allemaal elke dag aan het werk en dus niet op afroep beschikbaar voor incidenten. Die discussie is al eerder gevoerd.  

Wind in welke mate dan ook heeft altijd invloed, en Hijsbewijs heb ik niet voor mijn lol gehaald maar ook omdat ik er mee werk als ik barriers en betonrails moet verplaatsen deze zijn vele malen zwaarder als het getoonde voertuig maar ook nog eens kleiner.

Verder ben ik het met Merijn eens, in dit geval had de duiker al vastgesteld dat het voertuig al leeg was dus had het geen zaak van de brandweer horen te zijn echter alle reactie's hier lezende in dit topic word er wel erg veel onder de noemer oefening gegooid misschien is dat nog wel een puntje van bezuiniging.


Er zijn veel meer mogelijkheden om binnen een uur een kraan ter beschikking te hebben dan alleen die vier bedrijven rondom DH, als het in de rest van Nederland lukt zonder zie ik de noodzaak niet van een kraan. A'dam is ongeveer vergelijkbaar, sterker nog in het voordeel met de grachten, en bij mijn weten hebben ze daar ook geen kraan.
Ook niet om een tram in de rails te zetten dat laten ze over aan het vervoerbedrijf, waar deze taak ook hoort, en die schakelt daar weer een berger voor in tenzij ze het zelf kunnen oplossen.

Ik zie dit nog dezelfde kant op gaan als defensie, die zetten tegenwoordig hun kraanauto's ook al in voor de nederlandse bank als het gaat om kunst vervoer.
Zie de beelden die bij het depot Lelystad staan opgeslagen het meerendeel is door defensie vervoert.
Dus een cursus hoe help ik de private sector om zeep.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #123 Gepost op: 13 maart 2011, 12:57:32
Dus een cursus hoe help ik de private sector om zeep.

Bovenstaande is niet mijn zorg, die paar inzetjes van de brandweerkraan zullen de private sector echt geen kwaad doen. Het gaat mij meer om de bezuinigingen op voertuigen en personeel in de gehele brandweersector. Overal zie je redvoeruigen, duikwagens en zelfs hele posten vervallen, ook in Haaglanden is er een nieuw materieel spreidingsplan waarbij de kans volgens mij reeel bestaat dat een moeder en kind op een balkon van een brandende woning staan terwijl het redvoertuig er 5 minuten langer over doet omdat het een grotere afstand moet overbruggen. En dan met in je achterhoofd het feit dat 5 minuten bij een brand echt het verschil op leven en dood kan maken, ben ik er van overtuigd dat je als Tas bemanning gaat proberen deze mensen of binnendoor of met een schuifladdertje uit hun positie te redden met alle gevolgen van dien. Dan ben je als operationeel medewerker vast heel blij dat jou baas besloten heeft om te investeren in een kraan die trams in de rails kan zetten (niet eens kan blussen) tov een redvoertuig dat mensen kan redden en of regelmatig jou eigen veiligheid bij een inzet bevorderd.


Tmdejager

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #124 Gepost op: 13 maart 2011, 16:42:17
Bovenstaande is niet mijn zorg, die paar inzetjes van de brandweerkraan zullen de private sector echt geen kwaad doen. Het gaat mij meer om de bezuinigingen op voertuigen en personeel in de gehele brandweersector. Overal zie je redvoeruigen, duikwagens en zelfs hele posten vervallen, ook in Haaglanden is er een nieuw materieel spreidingsplan waarbij de kans volgens mij reeel bestaat dat een moeder en kind op een balkon van een brandende woning staan terwijl het redvoertuig er 5 minuten langer over doet omdat het een grotere afstand moet overbruggen. En dan met in je achterhoofd het feit dat 5 minuten bij een brand echt het verschil op leven en dood kan maken, ben ik er van overtuigd dat je als Tas bemanning gaat proberen deze mensen of binnendoor of met een schuifladdertje uit hun positie te redden met alle gevolgen van dien. Dan ben je als operationeel medewerker vast heel blij dat jou baas besloten heeft om te investeren in een kraan die trams in de rails kan zetten (niet eens kan blussen) tov een redvoertuig dat mensen kan redden en of regelmatig jou eigen veiligheid bij een inzet bevorderd.

Ze kunnen er een aanhanger met manbakje achterhangen, is misschien helemaal niet zo'n gek idee, zo'n 80 tonner zal wel rond de 50 meter giek hebben, kan je hoger komen dan een hoogwerker... O0 Maar het is inderdaad klein beetje verspild geld, zo'n ding is superduur, ik denk niet dat je de kosten eruit zal halen en een ander kraanbedrijf is vaak net iets later, noujah, voor zo'n metro maakt dat niet zoveel uit.... Ikzelf heb trouwens ook een hijsbewijs, ben telekraanmachinist  :)
-Liebherr LTC 1050-3.1-


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #125 Gepost op: 13 maart 2011, 20:25:46
Citaat
Dan ben je als operationeel medewerker vast heel blij dat jou baas besloten heeft
Beter kan ik het niet omschrijven. Mensen met een hogere opleiding en meer ervaring dan de gemiddelde forum bezoeker beslissen in een gezamenlijkheid en in overleg met het bestuur van de Veiligheidsregio, met alle overwegingen en opties die jullie ook naar voren brengen, dat er wel een nieuw kraan wordt aangeschaft.
Wie zijn wij, en de geachte forumbezoekers dan om deze beslissing van het regio bestuur in twijfel te trekken. Einde discussie, toch??  98uiye
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #126 Gepost op: 13 maart 2011, 21:09:41
Wie zijn wij, en de geachte forumbezoekers dan om deze beslissing van het regio bestuur in twijfel te trekken. Einde discussie, toch??  98uiye

Juist, met deze gedachte kom je ergens  ::)

Wie zijn wij om de kledingdiscussie binnen de diverse branches nog langer voort te zetten, de leiding heeft het besloten, dus dan klopt het ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #127 Gepost op: 13 maart 2011, 21:43:17
Wie zijn wij, en de geachte forumbezoekers dan om deze beslissing van het regio bestuur in twijfel te trekken. Einde discussie, toch??  98uiye

Een forum is om te discussiëren over alle mogelijke onderwerpen. Anders kunnen we het forum toch gewoon opdoeken? Niet iedereen heeft gelukkig dezelfde mening, zo kom je op een forum verschillende meningen tegen. Dat vind ik best zinnig. En Waarom zou de burger een beslissing van een (semi)overheidsinstelling niet in twijfel mogen trekken? Het is wel gemeenschapsgeld die word gespendeerd aan die brandweekraan. Dus mag de burger daar best een mening over hebben. Buiten het feit dat er ongetwijfeld en goede beargumentering voor een dergelijke aanschaf zal zijn. Niemand gaat immers een kraanmachine kopen om daar een persoonlijke vorm van genot mee te beleven.

Bovendien een hoge opleiding en veel ervaring hoeft niet altijd heilig te zijn. Ook die mensen weten niet alles, en ook die mensen maken fouten. Soms zelfs hele domme fouten!?


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #128 Gepost op: 13 maart 2011, 22:14:20

tenminste, dat hoop ik maar :P


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #129 Gepost op: 13 maart 2011, 22:19:12
Hopen dat ie niet in storing gaat :)