Discussie over brandweerkraan Den Haag

Auteur Topic: Discussie over brandweerkraan Den Haag  (gelezen 33596 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2010, 22:44:12
Als er iets is wat ik onzin vind dan is het wel het "kluisje duiken". Naar mijn beleving gebeurt dit met regelmaat
Okee, toeval bestaat niet... Mooi voorbeeld van enkele dagen geleden en nota bene letterlijk in mijn achtertuin :

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/3872-brandweer-duikt-kluizen-op

(zodat iedereen weet waar het over gaat)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2010, 00:04:25
Okee, toeval bestaat niet... Mooi voorbeeld van enkele dagen geleden en nota bene letterlijk in mijn achtertuin :

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/3872-brandweer-duikt-kluizen-op

(zodat iedereen weet waar het over gaat)

Ik ben het met je eens dat dit een klus is welke eigenlijk niet voor de brandweer is. Echter is het vaak wel zo dat de brandweer duikers er een combinatie van maken. Oefening en dan tegelijk even de kluisjes omhoog halen.
En het argument van de oma met de rollator te water is natuurlijk erg overdreven he ;) Of de duikers nu uitrukken vanaf de kazerne en zich aldaar nog moeten omkleden of omgekleed en wel de sloot uitklimmen en de wagen instappen en prio 1 gaan rijden. Maar verder blijf ik het wel met je eens dat de brandweer zich niet met kluisduiken bezig hoeft te houden maar als het in combinatie gaat met een oefening heb ik er niet zoveel problemen mee. Of ze nou dan een pop opduiken of een kluis...


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #32 Gepost op: 30 juli 2010, 00:15:38
@Brandwacht,
Broodroof bedoel ik mee dat de brandweer werkzaamheden doet waarvoor normaal een particulier bedrijf ingeschakeld kan worden. De stellingen die aangedragen worden ben ik het dan ook niet helemaal mee eens. Zoals ik al aangaf zijn bepaalde zaken een afweging/besluit van een gemeente. Wij doen bijvoorbeeld geen wegdekreiniging omdat dit wordt uitgevoerd door Beheer Openbare Ruimte, ook na een ongeval. Andere korpsen/gemeenten hebben deze taak bij de brandweer neergelegd.

Liftopsluitingen zijn in principe voor een beheerder/storingsmonteur maar je weet zelf ook hoelang deze mensen op zich laten wachten of uberhaupt te pakken te krijgen zijn. Dat soort zaken lijken mij ook niet het meest grote probleem. Een buitensluiting met gevaar (pannetje op vuur of kind binnen) is ook te verantwoorden idd.

Verder blijft het een afweging van gezond boeren verstand lijkt mij. Daarom vind ik bijvoorbeeld het kluisjes een mooie een taak voor de brandweer. Dit valt ook te combineren in het kader van een oefening (zoeken van voorwerp op verzoek van politie) en hoef je niet als specifieke uitruk te zien, er is immers geen haast mee geboden. Ga je dit uit besteden aan een particulier bedrijf zullen de belasting gelden ook mee omhoog gaan en ik denk niet dat een beroepsduiker voor hetzelfde uurloon duikt als een brandweerduiker ;) dit even terzijde.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 30 juli 2010, 07:38:06
Om even een klein vergelijk te maken, in de regio waar ik werkzaam ben:

- Komt de brandweer niet voor reiniging van het wegdek (tenzij er door lekkende benzine brandgevaar ontstaat) maar word dit door de wegbeheerder geregeld (gemeente, provincie of rijkswaterstaat)
- Ruimt de gemeente cq. een door de gemeente ingehuurd bedrijf omgevallen bomen op (tenzij het windkracht 10 en buiten kantoortijden is)
- Haalt een berger auto's uit de sloot, milieu-schade of niet, CMI blijft bestaan (en dus relatief korte aanrijdtijd). Zolang gemeenten nog hemelwater-afvloeiïng vanaf de N-wegen rechtstreeks op het open water maakt, maakt die ene auto die er een keer in rijd ook niet heel veel meer uit ....
- Buitensluitingen cq. openen deur komt relatief weinig voor en word regelmatig overgedragen aan een slotenmaker.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #34 Gepost op: 30 juli 2010, 09:39:31
- Komt de brandweer niet voor reiniging van het wegdek (tenzij er door lekkende benzine brandgevaar ontstaat) maar word dit door de wegbeheerder geregeld (gemeente, provincie of rijkswaterstaat)
- Ruimt de gemeente cq. een door de gemeente ingehuurd bedrijf omgevallen bomen op (tenzij het windkracht 10 en buiten kantoortijden is)
Heeft die gemeente geen piket groenbeheer 998765 O0 :D


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2010, 11:38:07
Heeft die gemeente geen piket groenbeheer 998765 O0 :D

Een volledig omgevallen boom op een ongevaarlijke locatie kan best een paar dagen blijven liggen, afdeling groen kan hem dat kort maken.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2010, 12:55:23
Een brand van iets zonder uitbreidingsgevaar??? Waarom de brandweer laten komen?
Auto ongeluk, een berger kan zich daar ook voor uitrusten en is misschien zelfs beter geplaatst omdat ze vaker met auto's werken en ze kunnen hem dan ook gelijk takelen.

Waarom nog brandweer nodig, voor preventie???? Dat kan een privé bedrijf ook.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2010, 14:50:33
Een brand van iets zonder uitbreidingsgevaar??? Waarom de brandweer laten komen?
Auto ongeluk, een berger kan zich daar ook voor uitrusten en is misschien zelfs beter geplaatst omdat ze vaker met auto's werken en ze kunnen hem dan ook gelijk takelen.

Waarom nog brandweer nodig, voor preventie???? Dat kan een privé bedrijf ook.
Vind je dit zelf fijn discussieren zo? ::)


momf

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #38 Gepost op: 30 juli 2010, 15:02:12
Vind je dit zelf fijn discussieren zo? ::)

Elke gemeente geef onnodig geld uit. De ene brandweerwagen is nog luxer dan de ander. Neem nu bijvoorbeeld Haaglanden elk nieuwe voertuig krijgt een DLS systeem ook al wil het korps het niet hebben.
Dus als men een autokraan wil nou laat ze.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #39 Gepost op: 30 juli 2010, 15:53:45
Een brand van iets zonder uitbreidingsgevaar??? Waarom de brandweer laten komen?
Auto ongeluk, een berger kan zich daar ook voor uitrusten en is misschien zelfs beter geplaatst omdat ze vaker met auto's werken en ze kunnen hem dan ook gelijk takelen.

Waarom nog brandweer nodig, voor preventie???? Dat kan een privé bedrijf ook.

Op dit moment post je opmerking, totaal niet onderbouwd.
Begrip voor elkaars meningen kweek je op deze wijze niet.

Elke gemeente geef onnodig geld uit. De ene brandweerwagen is nog luxer dan de ander. Neem nu bijvoorbeeld Haaglanden elk nieuwe voertuig krijgt een DLS systeem ook al wil het korps het niet hebben.
Dus als men een autokraan wil nou laat ze.

Haaglanden heeft bepaald dat One Seven standaard op elke tankautospuit zit, het is een hulpmiddel bij een wettelijke taak van de brandweer: brandbestrijding.

Daarbij is One Seven een extra middel op een voertuig. Een GK is een totaal op zichzelfstaand voertuig wat veel vergt qua opleiding en trainen, daarnaast zitten er iedere dag 2 fte op het apparaat.