drank

Auteur Topic: drank  (gelezen 18244 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 9 april 2005, 18:14:14
Ik vind niet dat je het moet zien als mensen die drank belangrijker vinden dan de hulpverlening...
Het is een afsluiting van de dag,de dienst zit erop en dus mag er best wat gedronken worden.Het is de eigen tijd van de leden op dat moment.
Je kan niet eisen dat je leden nooit mogen drinken omdat ze elk moment paraat moeten kunnen staan.
Dan moet je echt piketdiensten invoeren waarbij men weet dat ze die week dienst hebben en dus een week zonder drank moeten doorkomen.
En zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een RB.


Annemiek, kijk als een brigade het zo doet vind ik het prima, drank na afloop en altijd daar aanwezig: één uitrukploeg nuchter. En met de brandweer schermen als zijnde "professioneel",  ??? ik zou niet alles wat de brandweer doet per definitie professioneel noemen, zo van de brandweer doet het dus is het professioneel

Ik vind het onverkoopbaar als je als reddingsbrigade met een man of tien op de post zit en er komt iemand binnen gerend, wijzend op het SO voor de kust dat alsmaar vaker onder water verdwijnt. Ja mijnheer rustig mijnheer, we piepen even een ploeg op die is hier met tien minuten... Zou zeggen, neem een stoel dan gaan we wellicht naar een mooie redding kijken... Biertje??

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #51 Gepost op: 9 april 2005, 22:54:43
Als de brandweer niet professioneel is, wat is het dat dan wel? Welk nivo wil je bereiken met een clubje vrijwilligers, als ik het zo hoor een nivo dat hoger ligt dan dat van brandweer... Verder over de drank, het spreek natuurlijk voorzich dat er 1 ploeg nuchter moet blijven. Maar Henk, zoals jij het stelt mag er dus nooit drank zijn op de post, ook niet voor een feestje ofzo, want er kan iemand komen die naar die drenkeling voor de kust wijst...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #52 Gepost op: 10 april 2005, 01:04:01
Als de brandweer niet professioneel is, wat is het dat dan wel? Welk nivo wil je bereiken met een clubje vrijwilligers, als ik het zo hoor een nivo dat hoger ligt dan dat van brandweer... Verder over de drank, het spreek natuurlijk voorzich dat er 1 ploeg nuchter moet blijven. Maar Henk, zoals jij het stelt mag er dus nooit drank zijn op de post, ook niet voor een feestje ofzo, want er kan iemand komen die naar die drenkeling voor de kust wijst...

Lees wat ik zeg nog eens goed door, want je begrijpt me verkeerd en het staat er toch echt goed, Jeff!
Ik zeg niet dat de brandweer niet professioneel is, maar dat niet alles wat de brandweer doet persé dus professioneel is. Dat is niet hetzelfde. Drank op de post maakt nog niet professioneel, daar zijn andere criteria voor.

Ik zeg ook niet dat er "nooit of geen drank op de post mag zijn, of gebruikt mag worden", maar dat er altijd voldoende mensen nuchter moeten zijn om aan een eventuele hulpvraag te kunnen voldoen.

Is dat zo moeilijk? Of moeten ze persé allemaal drinken en komen ze er anders niet in...

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 10 april 2005, 04:57:51
en toch blijft het lastig..hik...volgende situatie: kom net thuis..bijna 5 uur...paar glaastjes op. ben niet op de post, maar op mijn nachtkastje ligt wel een pieper. Als die dus nu af gaat ga ik niet naar het strand (gelukkig zijn er nog meer)..dat is toch vergelijkbaar met een drankje 's avonds na een mooie zomerdag? (en nee..loop niet bij de AA, ben geen alcoholverlaafd, drink door de weeks nooit, maar in het weekend op bv zaterdag vind ik 1 drankje soms wel lekker)...Denk dat we het topic gewoon moeten afsluiten. Iedereen is het met elkaar eens, alleen de nuances verschillen. Dus mod, slotje erop, het seizoen kan beginnen! 8)
[img]/img]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 10 april 2005, 09:45:34
Lees wat ik zeg nog eens goed door, want je begrijpt me verkeerd en het staat er toch echt goed, Jeff!
Ik zeg niet dat de brandweer niet professioneel is, maar dat niet alles wat de brandweer doet persé dus professioneel is. Dat is niet hetzelfde. Drank op de post maakt nog niet professioneel, daar zijn andere criteria voor.

Ik zeg ook niet dat er "nooit of geen drank op de post mag zijn, of gebruikt mag worden", maar dat er altijd voldoende mensen nuchter moeten zijn om aan een eventuele hulpvraag te kunnen voldoen.

Is dat zo moeilijk? Of moeten ze persé allemaal drinken en komen ze er anders niet in...

Henk
zoals jij het neerzet,mag de aanwezige ploeg geen alcohol drinken.Want owee er mocht maar eens een uitruk komen,bij de brandweer gebeurt dat zo vaak.De ploeg die onder het genot van een pilsje aan het napraten is blijft lekker zitten.Er komt maar een andere ploeg op,en die doen de uitruk maar


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #55 Gepost op: 10 april 2005, 10:14:09
Want owee er mocht maar eens een uitruk komen,bij de brandweer gebeurt dat zo vaak.De ploeg die onder het genot van een pilsje aan het napraten is blijft lekker zitten.Er komt maar een andere ploeg op,en die doen de uitruk maar

Kijk en dan laat je zien dat je beschikt over een goede en proffesioneel opererende organisatie, die mensen op de juiste manier weet te benaderen en over genoeg mensen weet te beschikken zodat, ondanks een evaluatie, naborrel of feestje, er een goede en adequate ploeg oproepbaar en inzetbaar is.

En over de lokatie, waarom zou een vrijwillige brandweer naar een naastgelegen terras moeten verhuizen, omdat binnen de muren van de kazerne geen biertje genuttigd mag worden of waarom zou een reddingspost gesloten moeten worden, omdat men een biertje opentrekt, terwijl de stranddag afgesloten is en het materiaal inclusief vlag gestreken is. Op de deuren staat niet voor niks, "Bij alarm bel 112!" Zij kunnen direct de juiste ploeg alarmeren.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 10 april 2005, 10:33:17
zoals jij het neerzet,mag de aanwezige ploeg geen alcohol drinken.Want owee er mocht maar eens een uitruk komen,bij de brandweer gebeurt dat zo vaak.De ploeg die onder het genot van een pilsje aan het napraten is blijft lekker zitten.Er komt maar een andere ploeg op,en die doen de uitruk maar

Nee, ik druk me kennelijk niet duidelijk genoeg uit. 
Even andere taktiek dus:

Een reddingspost is geen brandweerkazerne.

Wat de brandweer doet is wel vaak, maar niet altijd een goed voorbeeld voor reddingbrigades.

Niet iedereen hoeft nuchter te zijn, alleen een paar man voor de eerste uitruk.

Bij zandvoort is het strand misschien na 18.00 uur verlaten,  maar er zijn ook mensen op andere stranden die zich niet altijd aan deze tijden houden.

Ik vind dat als er mensen op een reddingspost zitten je van die mensen die daar zijn hulp mag verwachten en dat je die dan niet via 112 moet hoeven te regelen.

Zijn er van de 20 man die dan op de post zijn geen drie te vinden die nuchter willen blijven?

Henk

PS er is hier één brigade die nog echt professioneel draait: die heeft al jaren geleden het drankgebruik aan banden gelegd. Alleen op bijzondere gelegenheden mag er drank geschonken worden. Voor de rest draaien ze met piket diensten met mensen die nuchter moeten blijven.
En zelfs tijdens zo'n bijzonder feest  slagen zij er wèl in voldoende mensen nuchter te houden voor een eventuele uitruk, onder het motto:
 
drank en redden gaan niet samen.

Een bewijs dat het kan werken met behoud van de gezelligheid.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 10 april 2005, 10:43:12
dat is een kwestie van te voren afspraken maken,en daar zal een ieder zich aan moeten houden.Gebeurt dat niet,tsja dan zal toch die 2e ploeg van huis moeten komen.Bij de brandweer gaat die vlieger niet op,we rukken minimaal met 6 man uit max met 8 op 1 voertuig.gaan er 7 aan de drank,dan zal toch een 2e ploeg van huis moeten komen bij een volgende uitruk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 10 april 2005, 10:48:52
dat is een kwestie van te voren afspraken maken,en daar zal een ieder zich aan moeten houden.Gebeurt dat niet,tsja dan zal toch die 2e ploeg van huis moeten komen.Bij de brandweer gaat die vlieger niet op,we rukken minimaal met 6 man uit max met 8 op 1 voertuig.gaan er 7 aan de drank,dan zal toch een 2e ploeg van huis moeten komen bij een volgende uitruk

Ja en iemand die op de deur van de brandweerkazerne staat te bonken met "er is brand, kijk daar!" is toch een hoge uitzondering.
Daarom zei ik al, een brandweerkazerne is geen reddingspost.

Voor een eerste uitruk heb je aan drie man genoeg. Van mij mag zelfs iemand die twee glazen bier op heeft desnoods best op de post. Of z'n bureaustoel moet rijden...

Henk


Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 10 april 2005, 10:49:27
leuke discussie, veel voor en tegens. Wij gaan als volgt met het gebruik van alcohol op de strandpost om; na werktijd is er gelegenheid om één alcoholisch drankje te nuttigen. Tijdens deze afsluiting (achter gesloten deur)vindt een informele evaluatie van de dag plaats, en niet zelden passeren dan de meest lachwekkende belevenissen van de dag..

Naast het feit dat het nooit de bedoeling kan zijn om onder invloed van alcohol nog een inzet te moeten plegen moeten de strandwachten ook nog deelnemen aan het verkeer om veilig thuis te raken. (fiets, scooter, auto etc.)

Persoonlijk drink ik geen alcohol op de post, het gebeurd inderdaad geregeld dat na sluitingstijd toch nog iemand te woord gestaan of geholpen moet worden, een alcohol - adem komt dan niet echt proffesioneel over, toch?

Voor diegene die hun dorst niet hebben kunnen lessen met dat ene biertje moeten daarna maar een terrasje pakken, maar niet op de post en zeker niet in strandwacht tenue.