Schade voorkomen bij geparkeerde auto's

Auteur Topic: Schade voorkomen bij geparkeerde auto's  (gelezen 4597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 6 augustus 2010, 01:07:25
De brandweer in Engeland maakt gebruik van zogenaamde trolley's.
Karretjes welke in Nederland vooral in gebruik zijn bij politie & bergers, deze kunnen onder de wielen worden gezet en zo kan de auto zonder veel moeite versleept worden.
Gezien het feit dat de Nederlandse brandweer wél prio1 rijd om bij een autobrand verdere schade te voorkomen is het éigenlijk vreemd dat we dit concept nog niet in Nederland terug vinden en je dus nog steeds regelmatig beschadigde auto's ziet n.a.v. een brand en/of brandende roetdelen.

Zie hier een filmpje:

GREATER MANCHESTER FIRE & RESCUE SERVICE-CREWS MOVE VEHICLE AT AN INCIDENT.

Bron: Bluezn2z


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2010, 09:20:31
Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet zo, maar dat is mijn mening natuurlijk.  0098

Bij het voorbeeld van de autobrand is het kwaad vaak al geschied wanneer er een auto dichtbij geparkeerd staat wanneer wij ter plaatse komen. Indien dat niet het geval is ben ik veel sneller om deze af te schermen met mijn HD straal dan om met 3 á 4 man de hele auto te gaan verplaatsen.

Indien de auto dichtbij een ander brandend object staat is het na mijn idee in 90% van de gevallen wel mogelijk om een sleutel te bemachtigen en deze even snel een stukje achteruit te rijden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2010, 11:55:20
Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet zo, maar dat is mijn mening natuurlijk.  0098

Bij het voorbeeld van de autobrand is het kwaad vaak al geschied wanneer er een auto dichtbij geparkeerd staat wanneer wij ter plaatse komen. Indien dat niet het geval is ben ik veel sneller om deze af te schermen met mijn HD straal dan om met 3 á 4 man de hele auto te gaan verplaatsen.

Indien de auto dichtbij een ander brandend object staat is het na mijn idee in 90% van de gevallen wel mogelijk om een sleutel te bemachtigen en deze even snel een stukje achteruit te rijden.

Ik doelde met de autobrand even op het ''prio1'' rijden terwijl de auto in 99% van de gevallen toch al total-loss is .... Het voorkomen cq. beperken van schade word vaak genoemd als reden waarom de brandweer met spoed ergens naar toe gaat ;)

Natuurlijk zijn er gevallen waarbij je beter met een straal hoge/lage druk iets af kunt schermen tegen de hitte, echter als je naar bedrijfs/woningbranden kijkt, zie je vaak veel schade aan geparkeerde voertuigen door vallende brokstukken en/of hitte welke pas véél later een bedreiging vormt.

Qua kosten en training is dit systeem volgens mij geen probleem én kun je er een hoop (gevolg)schade mee voorkomen  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2010, 00:52:49
Als de auto in de weg staat voor de brandbstrijding is dit inderdaad een optie.
Staat hij gevaarlijk omdat hij beschadigt kan worden als de muur zou omvallen, ga ik er mijn mensen niet aan wagen.
Als ik onvoldoende personeel heb, en hij loopt schade op, jammer dat is voor de verzekering, je moet nu eenmaal prioriteiten stellen.
Misschien een idee om bergingsbedrijven te alarmeren voor dit soort zaken, past volgens mij mooi in hun pakket, en ze hebben de middelen. :D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2010, 01:30:23
Als de auto in de weg staat voor de brandbstrijding is dit inderdaad een optie.
Staat hij gevaarlijk omdat hij beschadigt kan worden als de muur zou omvallen, ga ik er mijn mensen niet aan wagen.
Als ik onvoldoende personeel heb, en hij loopt schade op, jammer dat is voor de verzekering, je moet nu eenmaal prioriteiten stellen.
Misschien een idee om bergingsbedrijven te alarmeren voor dit soort zaken, past volgens mij mooi in hun pakket, en ze hebben de middelen. :D

Nee, indien het gevaarlijk is voor personeel ... natuurlijk niet ;)
Het nadeel van een bergingsbedrijf is dat zij binnen een half uur / drie kwartier ter plaatse moeten zijn, dit is voor de (directe) brandbestrijding natuurlijk veel te lang.
Daarnaast hebben zij (meestal) geen persoonlijke beschermingsmiddelen als bijv. een helm én duurt het met een lepelwagen allemaal wat langer.  0098
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2010, 15:17:51
én duurt het met een lepelwagen allemaal wat langer.  0098
Daar zijn ook oplossingen voor  0098



Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2010, 19:25:12
Daar zijn ook oplossingen voor  0098

en hier nog even hoe die echt werkt, is inderdaad "ff kicke"

Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation