Zorgvuldigheid grammatica website's/forum

Auteur Topic: Zorgvuldigheid grammatica website's/forum  (gelezen 19460 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gepost op: 7 augustus 2010, 23:08:11
Is dit een 'goed aangeschreven' krant? Wat een dramatisch bericht zeg...op de 112-sites worden fatsoenlijkere artikelen getypt :-\
Kleine brand bij de Eemhof
07/08/2010 20:11:00 Erwin Bokhorst

Zeewolde - Zaterdagavond rond 21:30 uur heeft er een kleine brand gewoed in een winkeltje bij vakantiepark de Eemhof aan de Slingerweg.

Rond 21;30 uur ontdekte een beveiligingsmedewerker dat er brand is geweest, op het eerste etage in het pand, en alarmeerde de brandweer die met twee voertuigen waren uitgerukt. Brandweer van Zeewolde kreeg assistentie van het korps uit Nijkerk. De brand in het winkel pand is door het aanwezige sprinkler instalatie gedoofd. De beveiligings medewerker zou mogelijk rook hebben ingeademt en is door het ambulance personeel nagekeken. Het winkelpand heeft nodige waterschade opgelopen. De politie doet in de loop van zondag onderzoek naar de oorzaak van de brand.

Bron: http://www.flevocourant.nl
Directe link: http://www.flevocourant.nl/index.php/zeewolde/3545.html

Tsjongejonge  98uiye


VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2010, 23:19:10
Is dit een 'goed aangeschreven' krant? Wat een dramatisch bericht zeg...op de 112-sites worden fatsoenlijkere artikelen getypt :-\
Tsjongejonge  98uiye

Is inderdaad bijzonder te noemen. Wellicht worden deze berichten door verschillende mensen geplaatst? Dan nog neemt het niet weg het bericht even door de spellingscontrole te halen.

T is ook één van mijn persoonlijke frustratie's, al dat slordige gepost. O.a. ook hier op het forum.

Ik zal dit even afsplitsen naar een nieuw topic.


Gast48368

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2010, 23:25:49
N.a.v. bovenstaand bericht meen ik toch maar een apart topic te moeten openen.

Mede door dit soort postings:

hebben jullie meschien er aan gedacht dat die foto's/film voor intern wordt gebruikt, en jah die spoedrit wordt inderdaad op youtube neer gezet, maar je zien niet de locatie waar die heen rijdt.
zelf vind ik het mooi om tezien hoe zo spoedrit gaat, dan zie je pas waarom vaak zo lang duurt voordat de amnulance terplaatse is met de hoeveelheid verkeer, en de leidining gevenden van de RAV Gooi en Vechtstreek zullen vast wel op de hoogte zijn dat hij foto's/filmt. want dit kun je mooi voor na bespreking gebruiken of de inmpact van een ongeval.........

Is het gemakzucht? FF snel iets posten??  De spellingscontrole zou dit soort berichten niet halen in ieder geval............


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2010, 23:26:58
Een hoofdletter, een punt, en een komma neemt voor mij al heel veel ergenissen weg. Maar soms zie ik posts voorbij komen... 98uiye Ik zeg niet dat ik zelf altijd 100% foutloos typ, maar in msn taal op een forum typen is not done. Sterker nog, het is belachelijk. Het tast de professionaliteit van het forum aan in mijn ogen.

Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2010, 23:33:20
Ik zie Flevocourant staan, dus ik denk (voor de jongeren onder ons) aan een pak geschaafd hout met een nietje dat dagelijks of wekelijks in de bus valt.
Maar als ik wat links doorneem, lijkt het een internetkrant waarbij het zwaartepunt ligt bij politieberichten/ branden/ ongevallen etc.

Dat gaat goed wanneer je als centrale redactie óf de stukken zelf controleert, óf weet dat jouw correspondenten die zelf mogen plaatsen een voldoende voor Nederlands hebben gehaald.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2010, 00:25:08
Ik zie Flevocourant staan, dus ik denk (voor de jongeren onder ons) aan een pak geschaafd hout met een nietje dat dagelijks of wekelijks in de bus valt.

Dan nog... Laatst nog in dikke letters op de voorpagina van de Telegraaf :

Wilders bezorgt om veiligheid

Dodelijk, zo'n fout. Als het gaat om "bezorgdheid" dan kan er never nooit een T ter sprake komen, hooguit als hij de betreffende krant zelf bezorgt :)

Dramatisch soms, ik krijg steeds sterker de indruk dat alles maar afgeraffeld wordt of dat een goede kennis van der Nederlansche taal absoluut geen vereiste is om voor een krant te werken.


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2010, 06:20:52
Een paar frustraties van mij die vaak op dit forum te zien zijn:

'allarmeren' is alarmeren
'moter' is motor
'brandmeester' is brand meester (tenzij de rang bedoeld wordt)
'ter plaatsen' is ter plaatse
'onderweg na een OMS' is onderweg naar een OMS

...en dit lijstje gaat verder nog aangevuld worden!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2010, 08:20:13
Komt íe weer: fotograven. Ook zo'n fout die je hier 3 keer per week voorbij ziet komen. Het is fotografen!


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2010, 09:10:55
Het is nou eenmaal zo, dat niet iedereen de Nederlandse taal machtig is.
Vooral de jeugd heeft moeite met de spelling e.d. door het vele msn-gebruik.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2010, 09:36:20
Het is nou eenmaal zo, dat niet iedereen de Nederlandse taal machtig is.
Vooral de jeugd heeft moeite met de spelling e.d. door het vele msn-gebruik.

Ik weet het...het is diep triest gesteld met de spellingsvaardigheden van jongeren :-\

En voor de statistiek: op mijn oude schooltje bij de spellingstoets hebben maar liefst vijf (!) van de 86 leerlingen in eerste instantie een voldoende gehaald. Goh, daarna heb ik nog in mijn vrije tijd aan clubjes leerlingen wat extra uitleg gegeven, omdat onze lerares ook niet meer wist wat ze ermee aan moest.

En waarmee bereik je het beste resultaat? Juist ja, nadenken en niet zomaar iets op papier zetten. Dus bij een zin als: ik heb gewandeld eerst de persoonsvorm aanstrepen. Dan weet je dat het andere werkwoord een voltooid deelwoord is en behalve de Kofschip/Fokschaap-regel kan er dan weinig meer mis gaan...

En zo zijn er nog veel meer simpele voorbeelden te noemen. Stuk voor stuk betrekkelijk makkelijke regels (smurfen-regel bijvoorbeeld): Ik smurf geslagen of hij smurft geslagen.............................

Je gelooft het of niet; bij de herkansing had meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (niet omdat ik zo goed uitleg gaf, maar omdat ze net als bij andere vakken leren rustig na te denken). Nog een niet al te beste score, maar het is beter dan helemaal niks. Dat er dan nog wel eens een spelvaut in je berichten zit is helemaal niet erg, zolang je de basisregels maar onder controle hebt, dan verleer je dat ook nooit meer :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding