Zorgvuldigheid grammatica website's/forum

Auteur Topic: Zorgvuldigheid grammatica website's/forum  (gelezen 19267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #30 Gepost op: 8 augustus 2010, 23:57:30
Nee, de Rotterdammerts doen alles met een T, maar eerlijk is eerlijk: werkwoorden worden vaker vervoegd met een T dan zonder een T, dus meestal zit je goed 0098
Ooh Maarten, dat is wel een héél goed argument. Volgens mij zijn we eruit. Slotje op deze topic dan maar?  0098

teb heeft een keer of 5 a 6 het eerste kranten bericht door gelezen maar kan echt maar 1 of 2 fouten ontdekken:$
lang leven de dislexie.

wel jammer dat er geen spellingschecker op het forum zit.

mijn posten zullen vast ook wel vol spelfouten en mega lange zinnen zitten.

krijg het voor het elkaar om werkstukken te schrijven met zinnen die heeeeeel veeeel het woordje en bevatten.

Maar Teb, jouw persoonlijkheid maakt het weer goed!  :P
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #31 Gepost op: 9 augustus 2010, 00:01:35
Heerlijk topic, inderdaad.

Grote ergernis:
"gisteren werdt ik van me werk gehaalt"
- "Hé, let eens op je spelling."
"ja maar kheb dyslexie  >:("


 :o
Dat kunnen wij toch niet weten? Het is erg vervelend voor je, maar vermeld het dan! Vaak worden mensen boos of geïrriteerd als ze aangesproken worden op hun taalgebruik, of ze nou gewoon lui of dyslectisch zijn. Voor allebei is een simpele oplossing: een spellingscontrole of een vermelding in je profiel.

En toch erger ik me heel erg aan -d/-t/-dt fouten, omdat ze zo simpel te controleren zijn! Ik rijd, hij rijdt, het rijdt. Rijd het? Vind je? Ik vind, hij vindt.. Ik vond (VERLEDEN TIJD NOOIT MET EEN EXTRA T!) en ik werd. En als je dát onthoudt, ben je af van je fouten op het gebied van deetjes en teetjes.

Wat ik wel een héél erg acceptabele fout vind, is de vervoeging van Engelse werkwoorden zoals updaten en deleten. Bijv. ik updatete, wij updateten (verleden tijd).

weet je wat het met spellingscheckkers en dislexie is. die stomme spellingscheckkers weten nooit wat ik bedoel:D




overings is het voor mensen met dislexie ook heel erg moeilijk om dingen te horen. zo heb ik jaren loopte geschreven omdat het in mijn ogen goed klonk. ook dingen als de boom of het boom kunnen allemaal.

en geloof me dislexie is geen excuus maar mensen die echt hun best doen om te tijpe en keer op keer op keer een pm om krijgen met uitspraken als let op je spelling. schrijf eens normaal .gebruik je verstand als je wat schrijft. dat gaat begevenmoment ook in het verkeerde keel gat schieten
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 9 augustus 2010, 00:26:31
weet je wat het met spellingscheckkers en dislexie is. die stomme spellingscheckkers weten nooit wat ik bedoel:D

Nou weet ik niet veel af van dyslexie, maar een zin beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt is in mijn ogen een simpel regeltje dat je moet toepassen.

Dat je niet altijd zult weten hoe je een woord moet schrijven of welk leesteken waar precies moet, kan ik me goed voorstellen. Daar zul je mij dan ook niet over horen. Maar deze basisregel is toch wel 'te doen'?

Verbeter me als ik dat verkeerd zie hoor ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #33 Gepost op: 9 augustus 2010, 00:28:22
Het beginnen van een zin ja. Dat klopt maar het stoppen van een zin is moeilijk.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Gast48368

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 9 augustus 2010, 00:39:25
ik meld dat ik in de 10 tien sta meeste tijd online.

Dit bijvoorbeeld heeft niets met dyslexie te maken..............


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 9 augustus 2010, 00:48:46
Het beginnen van een zin ja. Dat klopt maar het stoppen van een zin is moeilijk.

Zo lang je na de punt de volgende zin weer met een hoofdletter begint, ben je in ieder geval consequent bezig O0
Hoe lang die zin dan wordt, da's een tweede.

Het gebruik van hoofdletters staat gewoon een stuk minder slordig en vergroot de leesbaarheid. En zo te zien kan je het wel :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #36 Gepost op: 9 augustus 2010, 00:51:33
Dit bijvoorbeeld heeft niets met dyslexie te maken..............

en wat is er fout aan die zin?


alleen de hoofdletter vergeten toch?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 9 augustus 2010, 02:57:51
Ach, nu we toch op de D's en T's terecht zijn gekomen: zet het werkwoord 'lopen' in de plaats van het werkwoord dat je moet vervoegen en je weet gauw genoeg of het met of zonder T geschreven wordT.

Helemaal geweldig, dat ezelsbruggetje gebruik/vertel ik ook altijd  O0


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #38 Gepost op: 9 augustus 2010, 14:48:41
wel jammer dat er geen spellingschecker op het forum zit.

Ik werk met Internet Explorer, en heb in mijn toolbar een knopje met 'Spelling controleren' staan. Die geeft dan met rood aan welke woorden fout zijn, en als je op die woorden klikt komt er een lijstje met suggesties te staan. Dit werkt bij webformulieren, dus ook bij de antwoordfunctie van dit forum.
Verkeerde vervoegingen en een onjuiste zinsbouw worden niet gecorrigeerd, maar de schrijfwijze van de woorden is in elk geval correct.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #39 Gepost op: 9 augustus 2010, 16:28:24
Ik werk met Internet Explorer, en heb in mijn toolbar een knopje met 'Spelling controleren' staan.

Dat knopje is inderdaad erg handig! Mijn gebrek is en blijft de t's en d's...  :-X

P.S. TIP: Het knopje "Spelling controleren" is optioneel bij de 'Google-toolbar', en dus niet gebonden aan één browser (neem ik aan).
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.