Aanbod creëert vraag

Auteur Topic: Aanbod creëert vraag  (gelezen 4386 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 9 augustus 2010, 17:31:45
http://www.refdag.nl/nieuws/economie/aanbod_creeert_vraag_1_314111

Aanbod creëert vraag
27-02-2009 10:27 | ANNETJE TAKKE

In deze krant las ik kortgeleden een eigenaardig bericht. Het ging over een Duitse basisschoollerares die op een wel heel aparte manier probeerde orde te houden. Meerdere kinderen die zich kennelijk niet door normale methoden tot de orde lieten roepen, waren voorzien van een stuk plakband op hun mond.
Nou, dat is in deze tijd toch iets dat opzien baart en nieuwswaardig is. Wat mij echter nog meer bevreemdde, was het vervolg. Ouders hadden hierover geklaagd en daarom was de juffrouw maar liefst op non-actief gesteld. En dan komt nog het meest opzienbarende: een psycholoog heeft zich over de kinderen ontfermd.
Trauma

Tijden veranderen. Ruim dertig jaar geleden was er in Nederland een lagereschooljuffrouw in klas 1 (de huidige groep 3), die deze methode ook eens toepaste. Ondergetekende en haar vriendje Jan hadden toen kennelijk ook wat meer nodig dan mondelinge aanwijzingen.

Als er in die tijd al iemand op non-actief werd gesteld, dan was dat echter niet onze juffrouw. Nee, schoolkinderen overkwam dat wel bij het herhaald overschrijden van gestelde grenzen; je verdween dan voor enige tijd naar de gang.


Toch ben ik blij dat mij hierom nooit psychologische hulp is aangeboden. Ik weet heel zeker dat ik in de daaropvolgende dertig jaar dan met zekere regelmaat weer psychologische bijstand in had moeten roepen voor ‘trauma’s’ die nog ingrijpender waren dan het reeds genoemde plakband op mijn mond...

Enkele jaren geleden is de organisatie van de huisartsenzorg ’s avonds en in de weekenden gewijzigd. Voorheen ging je voor een spoedeisende zorgvraag naar je eigen huisarts. Tegenwoordig begeef je je in zulke gevallen naar een huisartsenpost (HAP).

Recent is echter uit onderzoek gebleken dat een kleine 80 procent van de medische klachten dat zich aandient op een HAP niet spoedeisend is! Dit fenomeen komen we ook in het ziekenhuis, op de afdeling spoedeisende hulp, tegen.

Mogelijk brengt het anonieme karakter van deze voorzieningen deze toeloop met zich mee. Vroeger bedacht je je nog wel even, of de aard van de klacht dermate ernstig was dat je daar je eigen huisarts ’s avonds of in het weekend mee lastig wilde vallen. Tegenwoordig lijkt het wel dat in toenemende mate de HAP wordt gezien als een soort avondwinkel voor mensen die overdag geen tijd hebben.

Spoedeisend

Elk jaar stijgt het aantal hulpvragen op de HAP met zo’n 7 procent. Een aanwas die vraagt om een toenemend aantal zorgverleners. Want het feit dat deze zorg bedoeld is voor spoedeisende zorgvragen, wil nog niet zeggen dat patiënten (en hun familieleden) met minder dringende klachten in alle gevallen het geduld kunnen opbrengen om uren te wachten, als andere patiënten wél spoedeisende hulp nodig hebben. Agressie, bedreiging en zelfs geweld zijn zaken die helaas voorkomen.

De gezondheidszorg houdt veel mensen bezig en omvat complexe vraagstukken. Dat de kosten de pan uit rijzen en leiden tot een onophoudelijke stroom van beleidsaanpassingen, is bekend. Hoe het tij te keren is een vraag waar niemand echt het antwoord op weet. Misschien moeten we gewoon eens beginnen bepaalde zorg niet meer aan te bieden.

De auteur heeft een managementfunctie in een ziekenhuis.




Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2010, 21:26:07
Hier zit zeker veel waarheid in maar geef het je te doen wanneer je bepaalde zorg gaat afwijzen. Ben benieuwd of dan de agressie afneemt...

Maar ik ben hier zo vrij om even wat anders te sellen. Je stelt dat de kosten omlaag moeten maar niemand weet hoe. Toch vraag ik mij, met mijn zeer beperkte medische kennis (ja ik weet waar ik sta), wel iets af wanneer ik op TV diverse reality programma's zie over de SEH. Misschien dat iemand mij dit kan uitleggen of misschien heb ik zomaar een opening in kostenbeheersing...(zal wel niet zo makkelijk zijn hahaha)

Ik vraag me af waarom er bij een patient die zich op de SEH meld toch zoveel mensen komen luisteren, kijken, voelen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het wel nuttig is om van enkel, pols of wat dan ook eerst even een fototje te maken. Vaak zie ik eest een verpleegkundge bij de patient komen die vraagt wat er gebeurd is, kijkt en voelt (doet de patient pijn) waarna er een weer een hogere in rang komt (sorry klink misschien neerbuigend maar zo bedoel ik het zeker niet. Weet alleen niet altijd de juiste functieomschrijving) die weer dezelfde vragen stelt en vervolgens komt er vaak nog iemand (de ats) die dan overlegt en waarna besloten wordt en foto te maken om goed te kunnen beoordelen. Nou zal het zeker niet in alle gevallen opgaan maar volgens mij kan in veel gevallen de verpleegkundige dit ook prima beoordelen en beslissen tot het maken van een foto. Scheelt weer twee mensen tijd en de patient krijgt niet het gevoel "maar dat heb ik al twee keer verteld". E.e.a. zal vast en zeker te maken hebben met competenties en voorbehouden handelingen / bevoegdheden. Maar kom op dit MOET anders (lees goedkoper) kunnen. Of... de Tv weerspiegelt de praktijk niet. Dan kan natuurlijk ook.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2010, 07:04:56
Een bekende spreuk... De weergave op TV is niet altijd gelijk aan de praktijk. Anderzijds heb je in de zorg idd te maken met een bepaalde hiërarchie, los van bevoegdheden die per functie verschilllen.
In een betere samenwerking tussen SEH en HAP zou ook al veel (tijds)winst te behalen zijn.

Zo ook in een gezamelijke triage/betere samenwerking tussen HAP en CPA. Denk aan juiste hulpverlener op juiste plaats.

Maar om even terug te komen op de HAP. Ik denk dat de verschillende organisaties ook eens moeten kijken naar de wijze waarop je je diensten aanbied. Ben je er voor spoedeisende huisartsgeneeskundigezorg ? Of ben je er om de klant/patiënt tevreden te stellen ? Tuurlijk we zijn er voor de patiënt! Maar betekend dit dat de arts binnen 15 minuten bij iemand op de stoep moet staan, omdat die persoon dreigde met.... En er geen medische noodzaak was tot het afleggen van een visite ?

Ooit is de HAP eens begonnen voor spoedeisende huisartsgeneeskundigezorg. T.z.t. is er een trend ontstaan waarbij mensen ook met andere klachten kwamen. Stukje anonimiteit, gemakszucht/24-uurs samenleving en slechte bereikbaarheid van huisartsen gedurende de daguren, hebben hier o.a. aan bijgedragen. Máár wie waren het die hierin mee zijn gegaan? Precies de HAP ! Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met geld....

Daarnaast moeten denk ik ook (triage)assistenten beter beschermd worden bij het uitvoeren van hun werk. De praktijk leert namelijk dat het nogal eens voorkomt dat een assistente die correct haar werk doet, met bv resultaat dat iemand verwezen wordt naar de eigen huisarts. Op de vingers getikt wordt als  deze "patiënt" besluit een klacht in te dienen. Dit leid ertoe dat de wensen ( lees eisen ) van de patiënt nageleefd worden zonder aanzien van medische noodzaak.

Als we de ooit opgestelde criteria in ons triagesysteem eens wat nauwer na zouden leven, dan zou dit ook al de nodige winst op kunnen leveren. Zonder direct het roer volledig om te moeten gooien.


Kanarie

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2010, 18:07:54
Om even terug te komen op de reactie van Theo: De verpleegkundige moet weten wat er aan de hand is om te kunnen triëren. Het verschilt per ziekenhuis of de verpleegkundige vast wat aanvullend onderzoek (lab, foto) inzet of dat er altijd gewacht wordt tot de arts de patiënt heeft gezien. Voor het eerste pleit tijdswinst, voor het tweede pleit dat er geen overbodig aanvullend onderzoek wordt ingezet. Vervolgens komt er vaak een co-assistent kijken. Deze wordt niet betaald (zelfs geen stagevergoeding) en de winst zit 'm er onder andere in dat wordt voorkomen dat de volgende generatie dokters alleen kennis uit boeken heeft en u daarmee moet behandelen. Ook kan de drukke arts sneller werken als hij eerst al alles efficiënt van de co-assistent gehoord heeft, die daarvóór al uitgebreid de tijd heeft genomen bij de patiënt. Daarna komt de arts dus zelf nog even kijken. Bij twijfel komt ook de supervisor van de arts, de specialist nog zelf kijken.
Dus veel schijven; het kan efficiënter, maar daardoor zal uiteindelijk de zorg desondanks niet beter en niet goedkoper worden.

Wat betreft de HAP. Ik zie een asociaal mentaliteitsprobleem bij de mensen die de HAP gebruiken voor niet spoedeisende zaken. Er zijn wel meer gedachtenkronkels in deze maatschappij die ik niet snap (ik wil stoer doen of voel me kl**** dus ik sla een bushokje aan diggelen en laat m'n chipszakjes op straat vallen 10m van een prullenbak). Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel beseffen waarvoor de HAP bedoeld is.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:43:40
Kijk toch weer wat geleerd van Kanarie. Dat van die co/assistent die niet betaald werd wist ik niet.
Heeft het (in ieder geval voor mij) toch weer zin gehad om mij opmerking te plaatsen.

Thanks.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2010, 19:21:43
even ook nog ter aanvulling in het kader van kwaliteitszorg 998765, Juist dat de overheid eindelijk heeft ingezien dat de kwaliteit aan de poort moet verbeteren, de opkomst van de SEH arts (dus de gespecialiseerde arts en niet de poortarts (=basis arts)op de SEH of een basisarts met minimaal 2 jaar werkervaring
blijf ik het raar vinden dat een co- assistent ( het beeld wat Theo schets en heel Nederland op tv ziet) nog steeds patiënten eerst ziet!

Dat zij samen een patiënt bekijken kan ik mij goed voorstellen en zie ik zeker ook het leer karakter van de co-assistent.
Soms komt het er op neer dat een patiënt 5x zijn verhaal moet vertellen, persoonlijk vind ik het schandalig, geen bijdrage aan kwaliteitszorg :-X

m.b.t. het artikel: prima , laat er zo maar meerdere verschijnen in de diverse dagbladen, het liefst op de voorpagina.
Eigen verantwoording, asociaal gedrag etc. uitspraken die ik al in diverse topics ter sprake bracht gelden ook in deze.

Misschien is het handig om weer terug te gaan, de particuliere patiënt die eerst zijn ziektekosten zelf moet betalen en het daarna declareert bij zijn verzekering
misschien wordt de bevolking dan wel gestimuleerd om eens kritisch na te denken wat het allemaal kost
(en des nood door de verzekeringsmaatschappij achter af te bepalen of iets wel of niet spoed was, tja en dan moet u het helaas zelf betalen en krijg u niets terug 8))

**oeps...glad ijs, ik voel het** 998765


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2010, 00:37:14
Glad ijs... dat zeker !

Maar ik ben het volledig met je eens. Premies kunnen dan t.z.t. ook omlaag, de gebruiker betaald. Zo gaat het met gas,water en elektra toch ook ? V.w.b. spoed of niet, er zouden daarvoor wel afspraken gemaakt moeten worden. Afspraken waar alle verzekeraars zich dan aan dienen te houden, met een termijn waarbinnen terugbetaald dient te worden.

Wat mij betreft zouden contacten met een HAP of Ambulance eerst zelf voldaan moeten worden. Dit met die uitzondering van een e.v. acute opname. Deels i.v.m. de kosten en dergelijke dingen hebben geen plaatst als het niet nodig is. Enne... tegenwoordig blijf je niet langer dan nodig...

Ook zou er gewoon een eigen bijdrage voor het gebruik van de HAP gevraagd kunnen worden. Dit om een stukje oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Deze bijdrage zou dan later ( bij een terecht contact ) via de zorgverzekeraar terug verkregen kunnen worden.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2010, 00:45:19
Als ik het verhaal van SEH zustertje hoor over de patiënt die 5 keer zijn verhaal moet vertellen, heb ik een vraag. Waarom wordt dit niet opgelost door een programma te ontwikkelen/aankopen waarin alles geregistreerd staat, dat de patiënt zegt? De verpleegkundige of arts (in opleiding) leest het stukje door voor hij/zij naar de patiënt toe gaat en schrijft eventueel de dingen op die hem of haar belangrijk lijken.

Of zeg ik nu hele rare dingen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2010, 01:11:40
Als iedereen alles op dezelfde manier zou vragen, noteren en doorgeven zou dat inderdaad kunnen... maar zolang ik sta te reanimeren terwijl er een collum in het MDT staat, een B-rit met A1 de kliniek in wordt geknetterd omdat de huisarts/assistente/meldkamer niet heeft doorgegeven(wel opgeschreven in overdracht) dat de patient tachycard en tachypneu is etc etc ... daarnaast hangt het ook van je kennis en ervaringsniveau af in hoeverre je ergens "iets van kan maken", dus dan kan het idd zinvol zijn om het verhaal een 2e keer uit te vragen... met misschien net een extra vraagje waardoor je denkt.. "ohja... dat kan natuurlijk ook nog"
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2010, 01:53:18
Ik doel dan meer op de situatie in de SEH, zonder dat de ambulance daar deel van uitmaakt. Dat is natuurlijk nog weer een heel ander verhaal, wat de centralist hoort en wat je aantreft.

Wellicht kan er volgens een protocol uitgevraagd worden aan de patiënt, en kan er zo voor gezorgd worden dat alle dingen aan bod komen bij het uitvragen. Degene die uitvraagt (de uitvrager?) schrijft álles op, zodat de verpleegkundige of arts (i.o.) later kan uitmaken wat relevant is. De interpretatie ligt dus geheel bij de vpk of arts (i.o.).
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..