Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's

Auteur Topic: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's  (gelezen 75400 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2007, 03:15:54
en de ugs oftewel de uitgangsstellingen staan op- de diverse rijks en provinciale wegen keurig aangegeven voor de aanrijdende hulpdiensten.


Bart S

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2007, 14:39:47
Jep ook die gezien :) En dan ben ik al een heel eind voor wat gealarmeerd wordt, maar daar staat weer Groep VBB en dat is juist waar ik zo benieuwd naar ben.

VBB = Vliegtuig Brand Bestrijding (de crashtenders). Zo heb je ook een Gebouwen Brand Bestrijding (de TS en de HV). Of bedoel je een lijst met welke voertuigen in welke groep zitten?


Michelle1983

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2007, 15:24:07
VBB = Vliegtuig Brand Bestrijding (de crashtenders). Zo heb je ook een Gebouwen Brand Bestrijding (de TS en de HV). Of bedoel je een lijst met welke voertuigen in welke groep zitten?

Dat laatste is inderdaad wat ik me afvroeg.


1of4

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2007, 16:36:14
Voor zover ik het nog weet van mijn rondleiding daar...

Er zijn een aantal kazernes met VBB voertuigen (de crashtenders zoals Bart al aangaf).
In elke kazerne staat 1 crashtender met een grote arm op het dak voor vliegtuigen met een motor in de staart(DC10 bv).
Daarnaast staan er dan 3 "normale" crashtenders. Totaal 4 waarvan er per kazerne altijd "maar" 3 zullen uitrukken.
Drie crashtenders uit een kazerne is een groep VBB.
Welke wagens er precies in een VBB zitten dus is afhankelijk van wat er geblust moet worden.

Afhankelijk van welke VOS en waar op schiphol zal dan een of meer van de kazernes uit rukken.


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2008, 22:07:31
een uitgebreid overzicht van VOS 1 t/m 7 staat op www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos  

de bijbehorende inzetvoorstellen van Brandweer Schiphol, Kon.Mar., CPA en Brandweer Regio staat op brandweerschiphol.nl/organisatie/alarmeringen  

een uitgebreide toelichting over de 3 uitgangsstellingen op de Luchthaven (UGS-A, B en C): www.brandweerschiphol.nl/organisatie/uitgangsstelling

:)
Samen sterk in de hulpverlening!


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 1 april 2008, 22:48:31
Ook zonder PanPan worden de VOS-jes afgegeven.
Een toestel wat retour komt met een "minor technical problem" geeft niet direct een panpan af.
Zo ook vandaag niet.


kevin27

  • Manschap A | Aspirant N4 Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #16 Gepost op: 1 april 2008, 22:51:44
Welke capcode gaat eigenlijk altijd mee met een VOS melding maar dat ik niet meteen alle andere meldinge ook meteen meekrijg. of is daar geen speciale code voor?
Sollicitatie Hoofdagent Amsterdam


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 1 april 2008, 23:00:40
OVD Zuid Brandweer Kennemerland ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #18 Gepost op: 2 april 2008, 08:44:58
Welke capcode gaat eigenlijk altijd mee met een VOS melding maar dat ik niet meteen alle andere meldinge ook meteen meekrijg. of is daar geen speciale code voor?

0106500 BRW Kennemerland (Regionaal Commandant)

Deze gaat altijd mee met VOS-meldingen. En voor de rest wordt deze code weinig gebruikt, dan alleen bij "grote" meldingen in K-land.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2008, 10:41:04
Ook zonder PanPan worden de VOS-jes afgegeven.

klopt helemaal,

Een vos1 is niets byzonders... kan een kleine brandstof lekkage zijn maar ook bijvoorbeeld een kleine aanrijding op het platform!

VOS1:
voor een vliegtuig in de lucht bij een panpan call (er is iets niet in orde) / voorzorgslanding, dit komt regelmatig voor.
kan ook een klein incident zijn bij een vliegtuig op de grond/afhandelingspositie.

Bij VOS1 is er normaliter alleen inzet van de Luchthaven Brandweer, en niet van de regio (alleen OvD)

dit staat het ook in het tweede deel van de tabel op www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos :

VOS1: Vliegtuig op de grond (op de afhandelingspositie) - Klein accident (geen externe hulp van buiten AAS benodigd)

zoals bijvoorbeeld afgelopen maandag:

Maandag 31 maart - Vliegtuig brandbestrijding post Rijk + TAS 340

20:25 VOS 1, Brand bagage trekker naast vliegtuig op B53. Uitruk voor VBB Rijk + TAS 340 + AFO. (VBB Vijfhuizen + VBB Sloten Strategisch.) Nb. betrof kleine brand, bagage trekker uitgebrand. Er was begin gemaakt met blussing door omstander met P35 blusser. VBB Rijk rest onder de motorkap met een straal hoge druk afgeblust. 1 persoon behandeld door ambu ivm ademhalings moeilijkheden.

bron: Weblog Brandweer Schiphol Ploeg C2  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!