Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's

Auteur Topic: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's  (gelezen 75373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Reactie #50 Gepost op: 13 augustus 2012, 07:07:34
@ arjanspl Kun je een iets specifiekere link van de bron opgeven?
Beste Kens,

Dit is de bron ;-) http://extra.aviationonline.schiphol.nl/Home/NewsItem/NewVOSQualificationsAtSchiphol.htm

Groet,
Arjan


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #51 Gepost op: 22 augustus 2012, 16:42:55
Het klopt dat de alarmvormen gaan wijzigen per 1 september 2012. Bijbehorende tabel klopt.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #52 Gepost op: 22 augustus 2012, 23:25:55
Begrijp ik het goed dat per 1 sept de VOS 1 t/m 7 wegvallen. Daar krijgen er 4 voor terug?

- miner pre- alarm
- major pre-alarm
- minor vos
- major vos

En hoe wordt de afweging dan gemaakt onder welke categorie het valt? Want bij de VOS 1 t/m 7 was het voor mij duidelijk.
Met die nieuwe lijkt het mij juist onduidelijker te worden. Want bij een minor VOS weet ik niet wat er aan de hand is. Terwijl ik wel weet wat een bepaalde VOS is en daaraan kan ik beter de grootte van het incident inschatten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #53 Gepost op: 23 augustus 2012, 09:38:31
Misschien dat de geleerden er wat meer over kunnen zeggen, maar als ik het zo lees dan zijn er een aantal stappen uitgehaald. Minor pre is Pan-Pan, major pre is is mayday (geen verschil meer tussen SOB). Minor Vos is kleine crash (oude VOS 5) en alles daarboven is Major VOS.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #54 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:06:30
Begrijp ik het goed dat per 1 sept de VOS 1 t/m 7 wegvallen. Daar krijgen er 4 voor terug?

- miner pre- alarm
- major pre-alarm
- minor vos
- major vos

En hoe wordt de afweging dan gemaakt onder welke categorie het valt? Want bij de VOS 1 t/m 7 was het voor mij duidelijk.
Met die nieuwe lijkt het mij juist onduidelijker te worden. Want bij een minor VOS weet ik niet wat er aan de hand is. Terwijl ik wel weet wat een bepaalde VOS is en daaraan kan ik beter de grootte van het incident inschatten.

Het word juist duidelijker. Niet meer het onderscheid tussen passagiers aantallen maakt de kwalificatie, maar de ernst van het incident en of de luchthaven hulpdiensten het zelf af kunnen.

De Nederlandse termen;

Vooralarm klein (voorzorgslanding)
VOS klein (klein ongeval)
Vooralarm groot  (was VOS 2,3,4)
VOS groot.  (was VOS 5,6,7)


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #55 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:09:22
Misschien dat de geleerden er wat meer over kunnen zeggen, maar als ik het zo lees dan zijn er een aantal stappen uitgehaald. Minor pre is Pan-Pan, major pre is is mayday (geen verschil meer tussen SOB). Minor Vos is kleine crash (oude VOS 5) en alles daarboven is Major VOS.

VOS klein is een kleinschalig incident wat kan worden afgehandeld door de luchthaven hulpdiensten.

De oude VOS 5 valt nu binnen VOS groot.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #56 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:13:22
In de praktijk was niet alles altijd even duidelijk. Ook omdat het vaak niet meteen bekend is hoeveel passagiers een vliegtuig heeft. Met alle betrokken diensten is bovengenoemde procedure ontwikkeld. Een "vooralarm klein" zal door de diensten op de luchthaven afgehandeld worden. Vanaf "vooralarm groot, vos klein, vos groot" zal assistentie vanuit de regio komen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #57 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:32:15
VOS klein is een kleinschalig incident wat kan worden afgehandeld door de luchthaven hulpdiensten.

De oude VOS 5 valt nu binnen VOS groot.
Ik lees toch echt dat voor minor VOS de regio word opgeroepen.




Groet,
Arjan
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #58 Gepost op: 23 augustus 2012, 10:44:31
KAN worden opgeroepen.

Zo staat het idd in het schematisch overzicht. Maar...

Het gaat me te ver om hier alle uitzonderingen to copy-pasten, maar in principe word er vanuit gegaan dat een VOS klein door de luchthaven zelf kan worden afgehandeld.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #59 Gepost op: 23 augustus 2012, 14:14:22
KAN worden opgeroepen.

Zo staat het idd in het schematisch overzicht. Maar...

Het gaat me te ver om hier alle uitzonderingen to copy-pasten, maar in principe word er vanuit gegaan dat een VOS klein door de luchthaven zelf kan worden afgehandeld.

Dit maakt het juist weer onduidelijk. Terwijl ik het net begon te begrijpen.

Maarja dat is typisch HV-land. We doen het zo, tenzij,mits..... en dan alle uitzonderingen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.