Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's

Auteur Topic: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's  (gelezen 75396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #61 Gepost op: 24 augustus 2012, 02:39:46
Kwalificatie
gekoppeld aan
GRIP
De kwalificatie van een crisis op Schiphol is gekoppeld aan een minimum GRIP-niveau.
Kwalificatie             GRIP-niveau (minimaal)  Teams

Vooralarm Klein                0                        STPI
Vooralarm Groot              2                       STPI – CoPI - OT
VOS Groot                      3                        STPI – CoPI – OT - BT
VOS Klein                       0                        STPI          
Brand ( > middel)             1                        STPI - CoPI
Hulpverlening ( > middel)   1                        STPI – CoPI
Explosie (groot)               3                        STPI – CoPI – OT – BT
Kaping                           3                        STPI – CoPI – OT – BT
Gijzeling                         3                        STPI – CoPI – OT – BT
Ordeverstoring                1                        STPI – CoPI
Besmetting                    1                         STPI – CoPI
Ongeval Gevaarlijke Stoffen  
groter/gelijk middel         1                          STPI – CoPI
Schiphol Security Incident --                      STPI

Wat mij hieraan het meeste opvalt, heb ik even dik gedrukt. Een kleine VOS is in de nieuwe richtlijnen dus een grip 0. Geen bijstand meer van de hulpverlening buiten Schiphol. Dit lijkt mij toch een kwalijke zaak. Want denk niet dat de HV op Schiphol het gaat redden dan.

Dit is een passage uit het document van de link van Simon. Ik heb de ruim 100 blz even vluchtig doorgenomen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #62 Gepost op: 24 augustus 2012, 07:23:02
Dat is dan de uitleg wat SMK Foxtrot bedoelt. Dit betekend dan dat voor een vloeistoflek of andere kleine dingetjes niet de hele regionale toko word opgeroepen. En daarnaast zijn dit de minimum GRIP's dus afhankelijk van de situatie kan er hoger worden ingeschaald.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #63 Gepost op: 24 augustus 2012, 08:30:59
Vergeet niet dat GRIP los staat van inzet aan eenheden. Dit is alleen maar een tabel met opschalingsniveaus. Opschaling wat coördinatieniveau betreft dus, niet opschaling wat betreft aantal en soort eenheden.
Dus ook zonder GRIP kan "de hele regionale toko" opgeroepen worden. Waar trouwens niets mis mee is, want een groot incident kan niemand alleen aan. We hebben elkaar gewoon nodig.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 2 september 2012, 23:46:35
VOS

Op 1 september zijn nieuwe kwalificaties geďntroduceerd met betrekking tot incidenten en noodgevallen waarbij vliegtuigen zijn betrokken. Voorheen werd een incident  gedefinieerd als Vliegtuig Ongeval Schiphol(VOS) 1 t/m 7. In de praktijk bleken sommige situaties niet altijd overeen kwamen met wat er in de VOS tabel stond, omdat bijvoorbeeld niet altijd meteen duidelijk is hoeveel mensen aan boord zijn van een vliegtuig. Daarom is in samenwerking met alle betrokken hulpdiensten en organisaties een nieuwe tabel opgesteld.

De nieuwe kwalificaties geven ook aan of de noodsituatie al heeft plaatsgevonden of niet. Daarnaast wordt in de nieuwe tabel aangegeven of Schiphol het incident zelf kan afhandelen met de middelen die op de luchthaven aanwezig zijn of dat hulpdiensten van buiten Schiphol moeten worden opgeroepen via de veiligheidsregio’s Kennermerland en Amsterdam Amstelland. Bepaalde situaties waren voor de hulpdiensten ook moeilijk te definiëren in termen van VOS 1 t/m 7. De nieuwe tabel is eenvoudiger en eenduidig. Het doel van het afgeven van een bepaald soort alarm is om ervoor te zorgen dat de juiste middelen en personen worden ingezet, en in de juiste hoeveelheden.

http://www.112schiphol.nl/brandweer-1/
Samen sterk in de hulpverlening!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #65 Gepost op: 3 september 2012, 17:33:07
Vergeet niet dat GRIP los staat van inzet aan eenheden. Dit is alleen maar een tabel met opschalingsniveaus. Opschaling wat coördinatieniveau betreft dus, niet opschaling wat betreft aantal en soort eenheden.
Dus ook zonder GRIP kan "de hele regionale toko" opgeroepen worden. Waar trouwens niets mis mee is, want een groot incident kan niemand alleen aan. We hebben elkaar gewoon nodig.

Dat weet ik, maar het is iets wat mij opviel. Het schema van Live is in deze duidelijker.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.