Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's

Auteur Topic: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's  (gelezen 75392 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 12 maart 2005, 18:59:09
Op de P2000 pagina zag ik dit bericht, namelijk VOS 2 UGS A

vos betekend toch iets van vliegtuig met problemen
en UGS A is toch de aanrij route? of heb ik het fout?

kan iemand mij vertellen hoe het ook al weer zat met dat VOS?
VOS 1, 2, 3, 4?


0101602 16:27:24 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Hoofddorp (OvD)
0102998 16:27:24 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Amsterdam (Monitorcode)
0101500 16:27:24 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Badhoevedorp
0101900 16:27:23 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Rijsenhout
0102003 16:27:23 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Zwanenburg (VC)
0101703 16:27:23 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Lisserbroek (Postcommandant


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2005, 20:00:00
UGS staat voor uitgangsstelling. Dit is een soort van centrale plek, waar de voertuigen naar toe komen, om vanuit daar gezamelijk naar het incident op te rijden. Dit zie je bijvoorbeeld vaak bij een peloton of compagnie-inzet. Bij de alarmering wordt dan de uitgangsstelling meegegeven. Daar verzameld het peloton zich. Als alle voertuigen op de UGS staan, rijdt men in colonne naar het incident.


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2005, 22:40:34
De uitgangsstellingen van Schiphol hebben volgens mij de letters A, B en C gekregen. Als je op de snelweg A9 rijdt, zie je ook de rode bordjes waarmee de route naar deze uitgangsstellingen is aangegeven. Speciaal voor een peloton of compagnie die van buiten de regio komen.

groeten,
René de Caluwé


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2005, 12:52:17
Hmm... ik zie dit nu pas. Ik wil nog wel even terugkomen op VOS en UGS als daar belangstelling voor is.

VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol en is onderverdeeld in 7 'groottes'. Dit is afhankelijk van de grootte en het type vliegtuig, het aantal inzittenden, de locatie van het vliegtuig en natuurlijk het probleem met het vliegtuig. Ruwweg is het als volgt onderverdeeld:

* Voorzorgslanding (panpan)/klein incident op de grond (ook kleine brand of kleine hulpverlening), bestrijden met potentieel Schiphol: VOS1
* Noodlanding (mayday)/incident op de grond tevens bestrijden met regionaal potentieel: VOS2 t/m VOS4
* Crash binnen werkingsgebied Schiphol: VOS5 t/m VOS7
waarbij bij de verdere onderverdeling dus gekeken wordt naar de grootte en het aantal passagiers.

Daarnaast kent men dan nog de onderverdeling middelbrand/middelhulpverlening, grote brand/grote hulpverlening en zeer grote brand/zeer grote hulpverlening. Dit is losgekoppeld van de VOS classificaties.

Bij de alarmvorm (VOS of brand/hulpverlening) wordt een uitgangsstelling (UGS) opgegeven. Indien dit achterwege blijft is UGS-A de uitgangsstelling.
UGS-A = doorlaatpost met slagboom, Tunnelpassage Centrum
UGS-B = doorlaatpost met slagboom, Schiphol Oost
UGS-C = toegang 102 met rolhek naar 5e baan, Hoofdvaart West/Vijfhuizerweg

De voertuigen van de externe hulpverleningsdiensten worden vanuit de opstelplaats bij de UGS verder begeleid naar het rampgebied, door de gele "Follow Me"wagens van Airside Operations. Het is externe hulpverleningsdiensten alleen toegestaan zich zelfstandig te verplaatsen van UGS naar plaats van inzet indien de route is gemarkeerd met pylonen en een lichtspoor.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Groeten,

Bart


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #4 Gepost op: 13 december 2005, 23:54:18
Enige uitleg middels onderstaande tekst van:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?PHPSESSID=f746f9dced00ef681dd71e9fabdd399b&topic=6392.msg173784
door: Bart S.


VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol en is onderverdeeld in 7 'groottes'. Dit is afhankelijk van de grootte en het type vliegtuig, het aantal inzittenden, de locatie van het vliegtuig en natuurlijk het probleem met het vliegtuig. Ruwweg is het als volgt onderverdeeld:

* Voorzorgslanding (panpan)/klein incident op de grond (ook kleine brand of kleine hulpverlening), bestrijden met potentieel Schiphol: VOS1
* Noodlanding (mayday)/incident op de grond tevens bestrijden met regionaal potentieel: VOS2 t/m VOS4
* Crash binnen werkingsgebied Schiphol: VOS5 t/m VOS7
waarbij bij de verdere onderverdeling dus gekeken wordt naar de grootte en het aantal passagiers.

Daarnaast kent men dan nog de onderverdeling middelbrand/middelhulpverlening, grote brand/grote hulpverlening en zeer grote brand/zeer grote hulpverlening. Dit is losgekoppeld van de VOS classificaties.

Bij de alarmvorm (VOS of brand/hulpverlening) wordt een uitgangsstelling (UGS) opgegeven. Indien dit achterwege blijft is UGS-A de uitgangsstelling.
UGS-A = doorlaatpost met slagboom, Tunnelpassage Centrum
UGS-B = doorlaatpost met slagboom, Schiphol Oost
UGS-C = toegang 102 met rolhek naar 5e baan, Hoofdvaart West/Vijfhuizerweg

De voertuigen van de externe hulpverleningsdiensten worden vanuit de opstelplaats bij de UGS verder begeleid naar het rampgebied, door de gele "Follow Me"wagens van Airside Operations. Het is externe hulpverleningsdiensten alleen toegestaan zich zelfstandig te verplaatsen van UGS naar plaats van inzet indien de route is gemarkeerd met pylonen en een lichtspoor.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Michelle1983

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2007, 21:25:55
Het is een oud topic, ik geef het toe, maar had toch nog een vraag. Ik heb de classificaties van de VOS gelezen en dat begrijp ik wel. Maar welke voertuigen zitten er in de verschillende groepen?

Rijk en Vijfhuizen hebben als ik het goed heb ieder 3 exemplaren van de E-One, Sloten heeft een hele berg voertuigen als ik het zo zie. Maar waar bestaan nou precies die groepen uit?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2007, 21:39:14
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michelle1983

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2007, 21:40:19
Had ik inderdaad ook gelezen en dat leidde nu juist tot mijn vraag ;) Want wat zit er nu in die groepen die daar genoemd worden ...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2007, 21:54:39
Deze ook gezien?

http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/alarmeringen/alarmeringen.html

Ik merk dat linken niet lukt, even bij organisatie en dan alarmeringen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michelle1983

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2007, 21:59:03
Jep ook die gezien :) En dan ben ik al een heel eind voor wat gealarmeerd wordt, maar daar staat weer Groep VBB en dat is juist waar ik zo benieuwd naar ben.