Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's

Auteur Topic: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's  (gelezen 75383 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2010, 11:43:21
En omdat Wikipedia altijd zo vriendelijk is om antwoorden op dergelijke vragen te geven;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario

Kleine correctie op mijzelf dan; Er wordt inderdaad gesproken over Scenario en Schiphol. VOS in een melding wordt hier toch uitgelegd als VliegtuigOngevalSchiphol, dus moet ik m'n mening enigszins herzien.

 e050


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2010, 11:43:58
Dus dan had het VOSS en VOSR moeten heten? :)
Tsja, Nederland en gelijke procedures hè...  ::)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #32 Gepost op: 12 augustus 2010, 20:56:34
Op de website van de brandweer Schiphol staat VOS aangegeven als Vliegtuig Ongeval Schiphol.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #33 Gepost op: 24 maart 2011, 11:26:36
VOS 1 is Pan Pan    vos 4 is Mayday.  Nu weet ik dat de luchthaven zelf een VOS instelt
(zo kan een Pan Pan call als Mayday worden afgehandeld), maar wat ik daarbij bedoel is
dat als er maar 1 lekke band is dit niet zomaar als mayday word gegeven. Vandaar mijn vraag.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2011, 11:27:24
Vliegtuig Ongeval Schiphol:
VOS 1 - 'pan pan call', een waarschuwing van de piloot dat iets niet in orde is (dit kan van alles zijn).
VOS 2 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, minder dan 50 personen aan boord.
VOS 3 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 50-250 personen aan boord.
VOS 4 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 250 of meer personen aan boord.
VOS 5 - 'crash', minder dan 50 personen aan boord.
VOS 6 - 'crash', 50-250 personen aan boord.
VOS 7 - 'crash', 250 of meer personen aan boord.


BRON: http://www.zero-meridean.nl/ramp_termen.html


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2011, 11:32:02
VOS 1 is Pan Pan    vos 4 is Mayday.  Nu weet ik dat de luchthaven zelf een VOS instelt
(zo kan een Pan Pan call als Mayday worden afgehandeld), maar wat ik daarbij bedoel is
dat als er maar 1 lekke band is dit niet zomaar als mayday word gegeven. Vandaar mijn vraag.

Toen ik nog op S'hol zat(tot 01-'07) werd er voor een lekke band altijd een VOS 2 t/m 4 afgegeven. De rede daarvoor die men mij toendertijd gaf was dat er door die lekkke band toch enige onstabiliteit in het toestel komt tijdens de landing.


Gast

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2011, 12:07:18
... Misschien dat Caprice wat meer info kan geven waarom hiervoor een VOS 4 werd afgeroepen.

Ik heb geen enkele inzicht in de manier waarop VOS meldingen worden gemaakt of opgeschaald op de luchthaven. Vanuit de verkeersleiding wordt namelijk alleen de melding doorgegeven aan de luchthaven en vanaf daar gaan verder alle alarmeringen, daar hebben wij geen zicht op.
Een lekke band, ook al heb je er nog 7, kan inderdaad voor serieuse problemen zorgen ook ná de landing nog.

... altijd als ik thuis zit gebeurt er wat.....  8)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #37 Gepost op: 24 maart 2011, 12:14:08
Ik heb geen enkele inzicht in de manier waarop VOS meldingen worden gemaakt of opgeschaald op de luchthaven. Vanuit de verkeersleiding wordt namelijk alleen de melding doorgegeven aan de luchthaven en vanaf daar gaan verder alle alarmeringen, daar hebben wij geen zicht op.
Een lekke band, ook al heb je er nog 7, kan inderdaad voor serieuse problemen zorgen ook ná de landing nog.

... altijd als ik thuis zit gebeurt er wat.....  8)

Volgens mij is VOS bedacht/uitgevonden/uitgewerkt door een majoor van de KMar S'hol ergens eind jaren 90 begin 2000. Deze majoor heette toevalligerwijs ook nog eens VOS. DIt is toen verder uitegwerkt met de andere HV-partners.

Je kan ook niet alles willen hebben of meemaken. 998765


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #38 Gepost op: 24 maart 2011, 12:19:06
Ik heb geen enkele inzicht in de manier waarop VOS meldingen worden gemaakt of opgeschaald op de luchthaven. Vanuit de verkeersleiding wordt namelijk alleen de melding doorgegeven aan de luchthaven en vanaf daar gaan verder alle alarmeringen, daar hebben wij geen zicht op.


De luchthaven krijgt van de luchtverkeersleiding de melding binnen. Deze geeft het weer door aan de KMar, Brw en Ambu. Deze geven er dan volgens geldende richtlijnen een bepaalde VOS-status aan.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #39 Gepost op: 24 maart 2011, 12:28:47
De luchthaven krijgt van de luchtverkeersleiding de melding binnen. Deze geeft het weer door aan de KMar, Brw en Ambu. Deze geven er dan volgens geldende richtlijnen een bepaalde VOS-status aan.
Toch eventjes reageren.
Met de totstandkoming van een VOS heeft de KMar helemaal niets te maken. Waarom niet, omdat de KMar in principe niets over het luchthaventerrein (Airside dus!) te zeggen heeft. Dat is de luchthavenautoriteit (de gele autootjes).
KMar komt uiteraard wel ter plaatse.

Daarom wordt een VOS alarmstatus ook altijd geformaliseerd door de Airside Operations Manager van dienst, de zogenaamde "Airport 1"; Al dan niet in overleg met de AFO (Airport Fire Officer).