Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's

Auteur Topic: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's  (gelezen 75374 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2011, 12:39:13
Toch eventjes reageren.
Met de totstandkoming van een VOS heeft de KMar helemaal niets te maken. Waarom niet, omdat de KMar in principe niets over het luchthaventerrein (Airside dus!) te zeggen heeft. Dat is de luchthavenautoriteit (de gele autootjes).
KMar komt uiteraard wel ter plaatse.

Daarom wordt een VOS alarmstatus ook altijd geformaliseerd door de Airside Operations Manager van dienst, de zogenaamde "Airport 1"; Al dan niet in overleg met de AFO (Airport Fire Officer).

Goed dat je reageert.

VOS is wel degelijk geschreven door een maj van de KMar, echter wel na overleg met AO. Ik was zelf bij de intro van het VOS gebeuren. Het is toendertijd herschreven omdat de oude alarmstatus zwaar achterhaald was. VOS is herschreven iom AO, AFO en GGD.

Het klopt dat AO het voor het zeggen heeft op airside, echter op het moment dat er iets gebeurt of is gebeurt zit de Airport1 wel in het motorkapoverleg en/of COPI. Maar de regie ligt bij de AFO of de OVD-KMar. Afhankelijk wat er is gebeurd.
Airport1 zorg alleen voor een veilige werkplek voor de hulpdienst en communiceert met de toren. De overige "gele" auto's zorgen voor de begeleiding van de hulpdienst over het platform/runways/taxibanen vanaf of naar de aangewezen UGS.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #41 Gepost op: 24 maart 2011, 16:52:50
Goed dat je reageert.

VOS is wel degelijk geschreven door een maj van de KMar, echter wel na overleg met AO. Ik was zelf bij de intro van het VOS gebeuren. Het is toendertijd herschreven omdat de oude alarmstatus zwaar achterhaald was. VOS is herschreven iom AO, AFO en GGD.


CV was één van de grondleggers van het huidige Crisisbestrijdingsplan Schiphol. De "vossen" zijn een onderdeel van dit plan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2011, 00:38:02
Tsja, Nederland en gelijke procedures hè...  ::)
Met de introductie van de Landelijke Meldingsclassificaties heeft het Veiligheidsberaad ook gepleit voor landelijke scenario's t.a.v. luchtvaartongevallen. Bij mijn weten is daar echter geen verdere actie op ondernomen.

Hier de betreffende passage:
Citaat
Bij de bespreking van de relatie met vliegtuigongevallenscenario’s kwam aan de orde dat ongevallen
scenario’s per vliegveld worden toegepast. (bijv. V.O. Schiphol of VO Rotterdam Zestienhoven, Eindhoven,
etc.). Het bleek dat de termen in de ongevallenscenario’s van Schiphol en Zestienhoven identiek zijn. Er
zijn wel verschillen met de andere regio’s. De conclusie is dat er geen landelijke
vliegtuigongevallenscenario’s zijn. Het landelijk typeren van vliegtuigincidenten kan daarom niet zonder
meer gebaseerd worden op een scenario.

Vanuit de brandweervertegenwoordiger van de multidisciplinaire projectgroep is contact opgenomen met
het College Commandanten Luchthaven Brandweren. Het verzoek aan hen is gedaan om bij de herziening
van de Leidraad Vliegtuigbrandbestrijding te komen tot een aantal landelijk vastgestelde
luchtvaartincidenten. Tevens is een reeks van vragen en aandachtspunten bij hen neergelegd waar een
antwoord op noodzakelijk is om tot een goede koppeling tussen de vliegtuigongevallen en de
meldingsclassificaties te komen. Voorwaarde is dat het voor een centralist en de operationele eenheden
werkbaar is. Het betreffende College zal de handleiding van de LMC toegezonden krijgen.
Vooralsnog heeft de projectgroep gekozen voor algemene typeringen van vliegtuigongevallen. Zie verder
hoofdstuk 4.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 28 maart 2011, 15:56:18
En omdat Wikipedia altijd zo vriendelijk is om antwoorden op dergelijke vragen te geven;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario

Kleine correctie op mijzelf dan; Er wordt inderdaad gesproken over Scenario en Schiphol. VOS in een melding wordt hier toch uitgelegd als VliegtuigOngevalSchiphol, dus moet ik m'n mening enigszins herzien.

 e050
Nou nee. Als je het CBP Schiphol bekijkt zie je dat er een verschil is, in waar het vliegtuig neer komt. Komt het vliegtuig neer op Schiphol en/ of 1 km daarbuiten dan is het een VOS. Komt het vliegtuig buiten Schiphol tot ongeveer 1 km voor de runway, dan zal ervoor gekozen worden om het een vliegtuigincident te gaan maken, maar opschalen volgens Schiphol.
Komt het vliegtuig buiten die kilometer neer, dan wordt het een vliegtuigincident. Zelfs al stort een Nederlands vliegtuig neer in het buitenland met Nederlandse passagiers, zal men op Schiphol "opschalen".

Leuk lees voer, vooral de scenario's in het CBP-S
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #44 Gepost op: 6 juli 2011, 13:26:29
p2kflex
13:12:21 06-07-11GROUP-1PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL LUCHTVAART ONGEVAL VOS 1 [ 597 344 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10108211BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Blusploeg)
VOS 10108281BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Lichtkrant)
VOS 10108321BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Blusploeg)
VOS 10108382BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Lichtkrant)
VOS 10127079BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK)
VOS 10128025BRW Haarlemmermeer (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid)

Dit staat denk ik in het verkeerde topic. Er is een apart topic voor VOSx meldingen van Schiphol.
Overigens betrof het een uitgevallen motor van een Fokker. Toestel landde veilig op de 18C en had geen assistentie nodig van de brandweer.


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #45 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:55:49
Overigens staat op mijn site een kaart met alle aankomst- en vertrekroutes van Schiphol:

http://www.imergis.nl/map/2010-Schiphol-routes-bgs.jpg

(Gebaseerd op info uit compendiumvoordeleefomgeving.nl.)

Zie je gelijk waarom je niet in Amstelveen wilt wonen...  :o
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


Gast

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 8 augustus 2011, 10:04:48
Ik zie geen aankomst- en vertrekroutes maar een samengesteld plaatje van daadwerkelijke gevlogen naderingen en starts, waarbij niet elke nadering en start volgens de gepubliceerde nadering- of vertrekroutes geschiedt. Er staat "gebaseerd op info uit compendiumvoordeleefomgeving.nl" maar wát is waarop gebaseerd? De Peildatum 1 januari 2010, maar wat is de tijdstrekke van die streepjes? 1 maand? 2 maanden?

Waarom zou je niet in Amstelveen willen wonen? De baan 09-27 wordt relatief het minste gebruikt gedurende heel het jaar, waarbij dan starts vanaf de 09 nog minder voorkomen dan naderingen op de 27, en bij een nadering gebruikt een toestel minder motorvermogen dan bij een start.
Je zou ook kunnen zeggen, nu weet je direct waarom je niet in Badhoevedorp, of Uithoorn, of Nieuw-Vennep, of Osdorp, of Aalsmeer wilt wonen.


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #47 Gepost op: 8 augustus 2011, 10:29:19
Hoi,

Ik denk dat de antwoorden op je vragen staan op
http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0305-Veiligheid-rondom-Schiphol.html?i=13-90

Je vindt daar een link naar de interactieve atlas. De data daaruit heb ik gebruikt voor mijn plaatje.
Ik ben 't overigens met je eens dat het niet per se om Amstelveen gaat, dat was maar een voorbeeld. Mijn zus heeft een paar jaar in Zwanenburg gewoond, en toen werd het me al duidelijk wat het betekent om in de buurt van een grote luchthaven te wonen.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Reactie #48 Gepost op: 10 augustus 2012, 18:14:58
Topic is al een half jaar Dood maar wist even niet waar anders te plaatsen.
Wat ik hieruit gebrijp is dat per 1 sept de VOS schalen zullen verdwijnen en dat er een andere mannier van melden gebruikt gaat worden.
Bron Schiphol.nl

====
New VOS qualifications at Schiphol

On 1 September 2012, the Schiphol emergency services will introduce a new set of qualifications to classify incidents and emergencies involving aircraft. Emergencies involving aircraft are defined as Schiphol Aircraft Emergency Situations (in Dutch: Vliegtuig Ongeval Schiphol, VOS). At present, seven variants are distinguished: VOS 1 to 7. The current qualifications were adapted in consultation with the key partners of the crisis organisation to make them unambiguous and easier to use.

In practice, the qualifications currently used to define incidents involving aircraft do not always match the  VOS Table, mainly because it is not always immediately clear how many people are on board the aircraft. Certain situations are also more difficult to define in terms of the existing VOS Table. As the division between the various VOS categories is not always sufficiently clear in practice, the Schiphol emergency services called for a study into potential improvements to the existing VOS Table. The new classification was compiled in consultation with the key partners of the crisis organisation at Schiphol.

Basic principles for the new classification
The key principles on which the new classification is based are as follows:
The new table is simple and unambiguous.
The purpose of assigning a VOS qualification is to ensure that the right resources and persons are sent to the emergency site, and in the right volumes/numbers.
The qualification issued indicates whether or not the emergency has already taken place.
The table below also shows whether the airport can handle the situation independently or needs external emergency services from the Kennermerland Safety Region or possibly the Amsterdam Amstelland Safety Region.



Example 1
The pilot of an airborne aircraft reports to Air Traffic Control the Netherlands (LVNL) with a ‘Pan-Pan call’ and wishes to execute a preventive emergency landing. The LVNL communicates this information to the Airside Operations Manager, who identifies the situation as a ‘Minor Pre-Alarm’. The airport fire service, Airport Medical Services and the Dutch Border Police are alerted and take up their positions at the runway as a preventive measure.

Example 2
A large passenger aircraft carrying 500 people crashes just before it hits the runway. The aircraft slides across the runway and catches fire. Air Traffic Control sees this and communicates this information to the Airside Operations Manager. Support is required from the regional fire department and, in all probability, from a large number of ambulances. The Airside Operations Manager identifies the situation as a ‘Major VOS’. The airport fire service, Airport Medical Services, the Regional Medical Emergency Organisation (GHOR), the Regional Fire Brigade, the Police Department and the Dutch Border Police all move to the site of the accident.

===

Groet,
Arjan


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #49 Gepost op: 12 augustus 2012, 11:25:34
@ arjanspl Kun je een iets specifiekere link van de bron opgeven?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever