Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera

Auteur Topic: Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera  (gelezen 49875 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2012, 14:21:17
Misschien wat simplistisch: vrij nieuwsgaring is een goed recht en daar zal ook niet aan getornd worden. Zeker als hulpverlener moet je je er van bewust zijn dat jij en je werk in een spotlight staan. Zolang jij je werk goed doet en je handelingen kan onderbouwen, zie ik totaal geen probleem met al dat gefilm.

En dan de kwestie cameratoezicht: of je er nu voor of tegen bent, vroeg of laat kom je achter de meerwaarde (of als je dan toch crimineel bent: de minderwaarde ;)). Voor sommigen is dit pas als zij zelf slachtoffer zijn geworden van een misdrijf of onrechtmatige daad. Want volgens mij kan niemand er omheen dat als je het persoonlijk aangaat, je wilt dat de overheid er alles aan doet om diegene die jou iets geflikt heeft, stevig aan te pakken. En mijn prille ervaring is dat men (het slachtoffer) al snel vraagt of er iets op camera is vastgelegd.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2012, 14:34:30
Tjonge tjonge wat een ondoordachte opmerking!
Er zijn mensen (waaronder ik) die op hun privacy gesteld zijn en het niet prettig vinden dat alles wat je doet op cam wordt vastgelegd. En nee ik heb niets te verbergen. Dat je iets niet prettig vind wil niet meteen zeggen dat je crimineel bent.

Dat het in deze maatschappij nodig is al triest genoeg. Ik begrijp de noodzaak, maar vind het niet altijd een prettige gedachte. Ik zou het liever anders zien.

Tja... verbaasde me gister ook al over de ophef in Eén vandaag over de camera's die kentekens scannen langs de grens... Er zijn echt mensen die
denken dat er iemand de hele dag achter die beelden zit, en zit te kijken wat jij doet. Ohjee Jantje gaat alweer al naar Duitsland toe... Ik weet niet waar die mensen dit vandaan halen maar dat is echt niet zo. Camerabeelden in de stad worden wel vaker continu in de gaten gehouden, maar denk je nou echt dat die mensen jou in de gaten houden? Ze zien zoveel mensen voorbij komen, jou herkennen ze echt niet zomaar als je voor en tweede of derde keer in een bepaalde tijd langs loopt... Sta je nou elke dag in het zicht van een camera en ben je wat "vreemds" aan het doen, valt het natuurlijk wel op, maar dan heb je blijkbaar wat te verbergen.

Snap werkelijk niet waar mensen zich druk om maken. Bijna iedere Iphone en BB bezitter heeft een app op zijn/haar telefoon die je locatie aangeeft voor je "vrienden" etc. en veel mensen koppelen bv. hun Twitter en FB ook de locatie waar ze nu zijn..... dat is pas dom en ondoordacht. Daar is een camera in het centrum nog niks bij. Mensen doen nou net alsof ze een GPS zender in hun achterste hebben.... dán wordt je pas in de gaten gehouden....

Je hebt het helemaal zelf in de hand, zolang je niks te verbergen hebt is er ook geen enkele reden om je zorgen te maken over de camera's die overal hangen.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2012, 14:40:52
Sta je nou elke dag in het zicht van een camera en ben je wat "vreemds" aan het doen, valt het natuurlijk wel op, maar dan heb je blijkbaar wat te verbergen.


Is dat zo?  
Ik vind het een behoorlijke aanname wat je nu doet.

Wat is eigenlijk iets "vreemds" aan het doen zijn?  
Misschien is mijn "vreemde" gedrag wel normaal   ;)


Gast

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2012, 14:49:38
Je hebt het helemaal zelf in de hand, zolang je niks te verbergen hebt is er ook geen enkele reden om je zorgen te maken over de camera's die overal hangen.

In mijn ogen een absoluut non-argument, de omgekeerde wereld.
Uit de discussie over een landelijke DNA-database:
"Zolang je niks uitspookt is er niks aan de hand" is voor mij de omgekeerde wereld. Ik ben een individu, ik wil, en heb recht op, mijn privacy. Niemand hoeft IETS van mij te weten tenzij ik dat goedkeur. DNA is daarin wel het meest persoonlijke wat ik mij kan voorstellen.
En natuurlijk worden we nu allemaal al overal in de gaten gehouden door de alziende overheid, Big Brother inderdaad. Dat vind ik maar niks. Dit kleine kikkerlandje is druk op weg om naar voorbeeld van een na-oorlogs Rusland een totalitaire controle-staat te worden, vind ik. Niemand heeft recht op mijn DNA behalve ik zelf. Ik beschouw mijn lichaam, en dus mijn DNA, als mijn uiterste persoonlijke bezit. Opzouten met een overheid die wil dat iedereen het afgeeft, zijn ze knettergek geworden.....

Voor DNA geldt voor mij hetzelfde als continu camera-toezicht. Wie denkt de overheid wel dat ze is om mij, en anderen, voortdurend te willen begluren. Ik ben als vrij mens geboren en ik ervaar alle in mijn ogen overbodige bemoeienis van een overheidsapparaat in mijn privé-leven als inbreuk op mijn vrijheid, bewegingsvrijheid, vrijheid om me een vrij burger, vrij persoon te voelen. Niemand hoeft iets van mij te weten of mij in de gaten te houden tenzij ik daar toestemming voor geef, het zijn MIJN gegevens, MIJN persoon, het is MIJN vrijheid om te doen en laten wat ik wil (binnen de grenzen van de wet uiteraard) en daarbij wens ik geen Big Brother in mijn nek. En dan heb ik het ook over winkels en bel-acties die je vragen wanneer je geboren bent, wat je hobbies zijn, wat je schoenmaat is, opzouten, gaat je niks aan.
Natuurlijk is eenieder vrij om daar anders over te denken, geen enkel probleem mee als mensen het prima vinden dat ze altijd bekeken mogen worden of DNA afgeven of inzage in persoonlijke zaken. Maar ik niet.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2012, 17:24:54
Privacy bestaat niet...  ::)


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2012, 17:39:47
Als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand toch?  ::)
Heb (of had  :) )je wel wat te verbergen? Jammer dan  :)
Binnenkort iedereen in Nederland een enkelband om met GPS, goed voor het oplossingspercentage van overvallen. En tja, toch niks te verbergen hč;) en onze overheid staat bekend om haar extreem veilige ICT systemen dus we hoeven er niet bang voor te zijn dat deze gegevens in andermans handen komt...


Ik weet dat het ietwat overdreven is wat ik zeg maar het komt er wat mij betreft op neer wat Caprice ook aangeeft. Naast mijn recht op privacy ben ik onschuldig totdat het tegendeel bewezen is en heb ik geen zin om als verdachte zijnde in de gaten gehouden te worden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2012, 18:03:05
Privacy bestaat niet...
..........meer

denk maar aan de

AH bonus kaart    
OV chipkaart
Mobiele telefoon
Pinnen
Internet  

allemaal traceerbaar  en vaak ook nog zelf de gegevens gegeven om voordeel te krijgen.........


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2012, 18:06:40
Privacy bestaat niet...  ::)

... wat niet wil zeggen dat ik er alles aan mag doen om dat schrijntje privacy wat ik nog wel ervaar te beschermen met hand en tand. Je kunt je ook inderdaad willoos overgeven met een "want iedereen mag alles van me weten" instelling ::)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2012, 19:12:27
In mijn ogen een absoluut non-argument, de omgekeerde wereld.
Uit de discussie over een landelijke DNA-database:
Voor DNA geldt voor mij hetzelfde als continu camera-toezicht. Wie denkt de overheid wel dat ze is om mij, en anderen, voortdurend te willen begluren. Ik ben als vrij mens geboren en ik ervaar alle in mijn ogen overbodige bemoeienis van een overheidsapparaat in mijn privé-leven als inbreuk op mijn vrijheid, bewegingsvrijheid, vrijheid om me een vrij burger, vrij persoon te voelen. Niemand hoeft iets van mij te weten of mij in de gaten te houden tenzij ik daar toestemming voor geef, het zijn MIJN gegevens, MIJN persoon, het is MIJN vrijheid om te doen en laten wat ik wil (binnen de grenzen van de wet uiteraard) en daarbij wens ik geen Big Brother in mijn nek. En dan heb ik het ook over winkels en bel-acties die je vragen wanneer je geboren bent, wat je hobbies zijn, wat je schoenmaat is, opzouten, gaat je niks aan.
Natuurlijk is eenieder vrij om daar anders over te denken, geen enkel probleem mee als mensen het prima vinden dat ze altijd bekeken mogen worden of DNA afgeven of inzage in persoonlijke zaken. Maar ik niet.

Jeroen Gerard, Hier beschrijft Caprice precies hoe ik er zelf ook wel in sta.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #29 Gepost op: 5 januari 2012, 19:18:04
Tja... verbaasde me gister ook al over de ophef in Eén vandaag over de camera's die kentekens scannen langs de grens... Er zijn echt mensen die
denken dat er iemand de hele dag achter die beelden zit, en zit te kijken wat jij doet. Ohjee Jantje gaat alweer al naar Duitsland toe... Ik weet niet waar die mensen dit vandaan halen maar dat is echt niet zo. Camerabeelden in de stad worden wel vaker continu in de gaten gehouden, maar denk je nou echt dat die mensen jou in de gaten houden? Ze zien zoveel mensen voorbij komen, jou herkennen ze echt niet zomaar als je voor en tweede of derde keer in een bepaalde tijd langs loopt... Sta je nou elke dag in het zicht van een camera en ben je wat "vreemds" aan het doen, valt het natuurlijk wel op, maar dan heb je blijkbaar wat te verbergen.
Dat bedoel ik dus. Wat is vreemd doen? Ik mag trouwens zo vreemd doen als ik wil. Betekend niet meteen dat je criminele activiteiten doet of wat te verbergen hebt.


Snap werkelijk niet waar mensen zich druk om maken. Bijna iedere Iphone en BB bezitter heeft een app op zijn/haar telefoon die je locatie aangeeft voor je "vrienden" etc. en veel mensen koppelen bv. hun Twitter en FB ook de locatie waar ze nu zijn..... dat is pas dom en ondoordacht. Daar is een camera in het centrum nog niks bij. Mensen doen nou net alsof ze een GPS zender in hun achterste hebben.... dán wordt je pas in de gaten gehouden....
Je zegt het goed. Aan mijn vrienden... precies aan de mensen waar ik het aan toe wil vertrouwen!
FB & Twitter koppelen dom en doordacht? Verklaarje nader?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.