Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera

Auteur Topic: Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera  (gelezen 49874 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #120 Gepost op: 23 november 2016, 16:13:19
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462678 date=1479903996
Ook buitenlanders kunnen vaak worden opgespoord via tv en internet met een haarscherpe foto. En je kunt voorkomen, dat twee mensen tegelijk binnenkomen, met een sluis met twee deuren met elektronisch slot, dat via internet is te openen door de persoon die dat bedient. Die persoon kan daarbij zo nodig ook praten met de bezoekers via een intercom.

Nog nooit op het Outlet geweest.... Daar komen op 1 dag in het weekend meer dag 40 duizend mensen. Het is er echt stampvol. Dan werkt dit systeem averrechts en gaan de mensen naar huis ipv shoppen en geld uitgeven
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #121 Gepost op: 23 november 2016, 17:08:16
Citaat van: RS496 link=msg=1462683 date=1479905351
Maar dat is toch al lang mogelijk? Sommige juweliers hebben al dergelijke systemen.
Ik zei ook niet, dat ik dat systeem zelf heb uitgevonden. Ik vind dat veel meer bedrijven en overheden, met een verhoogde kans op geweld of overvallen, dergelijke toegangscontrole met HD-foto's zouden moeten toepassen. Bijvoorbeeld bij discotheken, cafés, elektronica-winkels in steden, treinstations, voetbalstadions, bioscopen, zwembaden in steden, grote overdekte winkelcentra, enz.

De overheid zou daarover gedetailleerde voorlichting moeten geven, met vermelding van geschikte merken en typenummers, via een speciaal internetforum.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #122 Gepost op: 23 november 2016, 17:16:27
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1462687 date=1479913999
Nog nooit op het Outlet geweest.... Daar komen op 1 dag in het weekend meer dag 40 duizend mensen. Het is er echt stampvol. Dan werkt dit systeem averrechts en gaan de mensen naar huis ipv shoppen en geld uitgeven

Bij grote bezoekersaantallen, kunnen er een aantal camera-poortjes naast elkaar worden gemonteerd. Die toegangscontrole duurt per bezoeker slechts enkele seconden.
Ik stem links.


guest15549

  • Gast
Reactie #123 Gepost op: 23 november 2016, 19:08:39
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1462689 date=1479917296
Ik zei ook niet, dat ik dat systeem zelf heb uitgevonden. Ik vind dat veel meer bedrijven en overheden, met een verhoogde kans op geweld of overvallen, dergelijke toegangscontrole met HD-foto's zouden moeten toepassen. Bijvoorbeeld bij discotheken, cafés, elektronica-winkels in steden, treinstations, voetbalstadions, bioscopen, zwembaden in steden, grote overdekte winkelcentra, enz.

De overheid zou daarover gedetailleerde voorlichting moeten geven, met vermelding van geschikte merken en typenummers, via een speciaal internetforum.

Maar wat wil je met die foto's doen? Hoe lang moeten ze worden bewaard? En waar moeten ze worden opgeslagen?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #124 Gepost op: 23 november 2016, 19:20:34
Citaat van: RS496 link=msg=1462718 date=1479924519
Maar wat wil je met die foto's doen? Hoe lang moeten ze worden bewaard? En waar moeten ze worden opgeslagen?

Die haarscherpe toegangsfoto's kunnen bijvoorbeeld telkens een week lang automatisch worden bewaard op een harde schijf, door het bedrijf waar ze zijn gemaakt. En als ze in die tijd niet zijn opgevraagd door de politie, en er is in het bedrijf geen misdrijf gepleegd, kunnen ze vervolgens telkens automatisch worden gewist. De desbetreffende computer kan daartoe in een beveiligde (verborgen) ruimte worden geplaatst.
Ik stem links.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #125 Gepost op: 23 november 2016, 21:50:29
Dus jij wilt in het openbaar zwembad, bibliotheek, bioscopen camera's plaatsen voor foto's te maken wie na binnen loopt?

Kan dan niet direct ook mijn toegangskaartje gekoppeld worden aan mijn gezicht? Aangezien er een foto gemaakt wordt van me bij binnenkomst? Als ze toch HD camera's hebben hangen. Scheelt ook weer papierwerk.....

Nee Frank, Je ideeën zijn geweldig bedacht, maar niet realistisch en uitvoerbaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest15549

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 24 november 2016, 01:14:22
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1462743 date=1479934229
Nee Frank, Je ideeën zijn geweldig bedacht, maar niet realistisch en uitvoerbaar.

En indien wel uitvoerbaar: een enorme inbreuk op de privacy.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #127 Gepost op: 24 november 2016, 16:43:34
Camera In Beeld

https://www.youtube.com/watch?v=q_yszO-hHn8
Politie Flevoland
Gepubliceerd op 24 nov. 2016
Citaat
Fragment Omroep Flevoland tv-programma Bureau Flevoland.

Bewakingscamera's zijn een ongelooflijk handig opsporingsmiddel. De politie maakt er dan ook graag gebruik van. Maar hoeveel camera's hangen er nou eigenlijk in ons land?
Er wordt geschat dat er in heel Nederland zo'n anderhalf miljoen bewakingscamera's zijn.
24 uur per dag kan door de politie worden meegekeken via cameratoezicht. In heel Nederland worden zo beelden van honderden camera's vooral in grote steden bekeken.
Zodra er iets verdachts gebeurd, kan de politie meteen ingrijpen. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld nog de camera's die gemeentes zelf plaatsen in bijvoorbeeld het uitgaansgebied.
En we kennen ook allemaal de beelden in bijvoorbeeld bussen en trams om misdrijven in het openbaar vervoer zo snel mogelijk vast te leggen.

Relatief zijn dat maar weinig camera's. Want er wordt geschat dat 97 procent van al die anderhalf miljoen camera's in handen van particulieren zijn. Bewakingscamera's zijn extra ogen voor de politie. De politie heeft een politiesysteem, dat heet Camera in Beeld, waarin alle bekende particuliere en overheids-camera’s op een kaart staan. Zo hebben ze overzicht van welke camera’s waar hangen en waar zij opnames van maken. Mocht er bijvoorbeeld een inbraak zijn gepleegd in een wijk, dan zien we in het systeem waar camera’s hangen waar mogelijk iets op te zien is en vervolgens nemen we contact op met de eigenaar van die camera’s.

De meeste camera's zijn dus van particulieren en de politie wil het publiek vragen om hun camera's bij hen aan te melden. Hoe meer camera's er meedoen, hoe meer misdrijven zij kunnen oplossen. Als er bijvoorbeeld een overval, straatroof of een inbraak is geweest, kan de we heel snel op de kaart zien of er camera’s in de buurt zijn en daar dan gebruik van maken. Met hulp van deze bewakingsbeelden vergroot men de pakkans.

Maar let op: je mag niet de openbare weg in beeld brengen met je camera. Je camera mag alleen opnamen maken van je eigendom. De opnames zijn dan bedoelt om persoonlijke eigendommen te beschermen. Het is niet de bedoeling om de privacy van mensen, dieren, goederen te schenden. Maar als je bijvoorbeeld je carport in beeld hebt en daarbij een deel van de stoep in beeld, is dit wel toegestaan. Enige overlap is namelijk soms onvermijdelijk. Wel ben je verplicht duidelijk zichtbaar te vermelden dat er camerabeveiliging aanwezig is. Bijvoorbeeld door een sticker of bordje bij de toegangsdeur. Heb jij dus een beveiligingscamera, dan kun je deze aanmelden bij de politie via www.politie.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Behoorlijke foutmarge, maar het was slechts de eerste proef op deze schaal:

Gezichtsherkenning politie Wales identificeerde duizenden onterecht als crimineel

De gezichtsherkenning die de politie in Wales tijdens de Champions League-finale in Cardiff vorig jaar heeft ingezet, identificeerde 2000 mensen onterecht als crimineel. Ruim 90 procent van resultaten werd na controle als fout bestempeld.

De politie in Zuid-Wales begon met een proef waarbij camera's gezichten in het publiek scanden. Zo'n 170.000 mensen kwamen in juni naar de hoofdstad voor de finale tussen Real Madrid en Juventus. 2470 mensen werden door de camera's geďdentificeerd als crimineel, maar van hen stonden er maar 173 op een zwarte lijst. De politie heeft geen mensen opgepakt die door de technologie onterecht als criminelen werden herkend.

Daarna heeft de politie gezichtsherkenning ook ingezet bij een bokswedstrijd, een concert en een rugbywedstrijd. In totaal leidde de inzet van de techniek tot 450 arrestaties.

Slechte beeldkwaliteit

Volgens de politie komt het hoge percentage missers doordat de beelden van slechte kwaliteit waren. Het was de eerste keer dat de technologie grootschalig werd ingezet.

De politie zegt voorzichtig te zijn met de nieuwe technieken, maar vindt het wel belangrijk om die te gebruiken. "We weten dat grote sportevenementen en drukbezochte plekken potentiële doelwitten zijn voor terroristen", zegt de politiecommissaris tegen de BBC. "We hebben de technologie nodig om tienduizenden mensen te beschermen."

93 verdachten in Nederland

Sinds 2016 spoort ook de Nederlandse politie verdachten op met gezichtsherkenning. Wanneer rechercheurs een verdachte op een foto of filmpje willen identificeren, kunnen ze de foto door grote databases halen om te kijken of er een overeenkomst is. In 2017 werd bekend dat de politie 93 verdachten op deze manier heeft geďdentificeerd.
Uitspraken op persoonlijke titel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #129 Gepost op: 31 januari 2020, 19:42:14
Samen sterk in de hulpverlening!