Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera

Auteur Topic: Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera  (gelezen 49873 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Gepost op: 11 augustus 2010, 21:54:34
Iets wat mij al wat langer bezig houdt;


De criminaliteit (overvallen, ramkraken) nemen alleen maar toe. Dat is ook één van de redenen dat je tegenwoordig overal steeds meer camera's ziet. Zo kan men nog enigszins in de gaten houden wie er met de spullen vandoor gaat, en de gemaakte beelden later evt. aan de politie en de media overhandigen.

Wat mij echter verbaasd is dat veel van die foto's/filmpjes die je in de media terugziet van erg belabberde kwaliteit zijn waardoor de herkenning en opsporing van de daders er niet altijd makkelijker op wordt. En dat in deze tijd, terwijl men vanaf de aarde zelfs haarscherpe foto's van de maan kan maken!  :|

Mijn vraag/opmerking is dan ook eigenlijk; zouden de verzekeraars en de regering de koppen niet eens bij elkaar moeten steken en ervoor moeten zorgen dat elke beveilingscamera beelden van een deugdelijke kwaliteit moet kunnen maken? Desnoods in combinatie met een een grote camerafabrikant zodat je elk crimineel gedrag altijd haarscherp op beeld krijgt. En voor elke juiste aangeschafte camerainstallatie een vergoeding zodat je snel een heleboel ondernemers overhaalt om er aan mee te doen. Kan de maatschappij uiteindelijk toch een heleboel geld besparen denk ik.  :)




Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:33:25
Nieuwe camera's zijn al een stuk beter, maar om elke 2 a 3 jaar je camera's te vervangen doet geen ondernemer natuurlijk. Dan kun je beter 1 keer per jaar bestolen worden, dat is goedkoper ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:53:37
Tsja, de meeste camera's die ergens hangen, hangen daar omdat de verzekering dat graag wil. Dat de camera er hangt is vaak voldoende en hoe goed het beeld is maakt niet uit.
De beelden die jij ziet zijn vaak nog wel aardig te bekijken. De beelden die ik vaak zie is niet eens genoeg om te bepalen of een auto een sedan of een station is. Laat staan wie daaruit stapt.

Ik zeg, kaart het aan bij de verzekeringen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:59:49
Het is ook niet alleen het beeld wat slecht is maar ook vaak de plaatsing. Hoevaak zie je wel niet op tv dat de camera ergens in een bovenhoek van een ruimte hangt waardoor je alleen maar de pet ziet.
Gewoon, op de balie van de receptie. Recht in het gezicht van de overvaller. Moet niet zo moeilijk zijn denk ik..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2010, 23:32:24
tsss ik ken een niet nader te noemen winkel waar ze nog werken met een video recorder en videobanden........

Er zaten meer strepen in het beeld dan dat er beeld te zien was, en volgens mij kost een pakketje videobanden in de winkel tegenwoordig meer als een fatsoenlijke dvd recorder...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:43:26
Idd kan ik met de geplaatste reactie meegaan.
Tot mijn favoriete programmas (naast Blik-op-de-weg & Wegmisbruikers) hoort ook "Opsporing verzocht" en er is soms vd getoonde beelden niks te maken.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:40:49
"Opsporing verzocht" en er is soms vd getoonde beelden niks te maken.

En daar komen dan nog de beste beelden terecht ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:44:06
Bijkomend probleem is dat je beelden van meerdere dagen wilt bewaren. En dus een enorme opslagcapaciteit nodig hebt als je goede kwaliteit beelden een paar dagen wilt bewaren. Met wat minder kwaliteit beeld scheelt dat meteen enorme schijfruimte en even zoveel euro's...
CN NRK


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:47:07
Bijkomend probleem is dat je beelden van meerdere dagen wilt bewaren. En dus een enorme opslagcapaciteit nodig hebt als je goede kwaliteit beelden een paar dagen wilt bewaren. Met wat minder kwaliteit beeld scheelt dat meteen enorme schijfruimte en even zoveel euro's...
Schijfruimte kost juist helemaal niks meer, voor rond de 100 euro heb je een 2TB-schijf tegenwoordig :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:49:42
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2FAugustus2010%2FGezichtsherkenning%20op%20trams%20bijna%20klaar

Gezichtsherkenning op trams bijna klaar

18 augustus 2010

De gezichtsherkennings-camera's in de Rotterdamse trams zijn bijna klaar. In oktober worden ze in gebruik genomen, op dit moment worden ze op het RET-kantoor uitgeprobeerd.

De camera's zijn bedoeld om passagiers te betrappen die ondanks een OV-verbod de tram in stappen. Na veel schade en overlast is zo'n twee jaar geleden besloten om zulke verboden op te leggen aan relschoppers. Ongeveer veertig mensen mogen nu geen gebruik meer maken van de lijnen 2, 21 of 23.

De conducteurs op deze lijnen moeten nu aan de hand van foto's in de gaten houden of de klanten met zo'n verbod niet toch instappen. Die taak wordt vanaf oktober overgenomen door camera's, die de gezichten van de overtreders kunnen herkennen. Als dat gebeurt, wordt de bestuurder met een geluidssignaal gewaarschuwd.