Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera

Auteur Topic: Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera  (gelezen 49883 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #40 Gepost op: 9 januari 2012, 10:44:20
Ben een echte ''veiligheidsfan'', maar ook ik heb grenzen. Voorbeeld:

Onlangs zijn hier ondergrondse containers geplaatst, voor je huisvuil. Pasje benodigd om deze bak te openen; pasjes zouden ooit uit zijn gegeven op adres.
Bij aankoop woning heb ik nooit zo'n pasje gezien. Mijn gemeente wenste  een kopie koopcontract van mijn woning incl. kopie paspoort of ander ID-bewijs, via de post (!) zodat men eenmalig nog zo'n pasje op betreffend adres kon verstrekken. Andere optie was dik betalen.. Mijn nekharen gingen staan...
Dan ga je bellen, en al snel liep ik tegen een muur van onwetende telefonistes en ander gemeentetuig. Ja en dan wordt ik pas echt geprikkeld; alle zeilen bij, mailen, google-en, info verzamelen, de juiste mensen zoeken en deze aanschrijven. Het werd een principekwestie, zo langzamerhand. Aan het einde van het verhaal kreeg ik kosteloos, zonder poespas zo'n pasje. Omdat je er gewoon recht op hebt.

Moraal van dit verhaal: veiligheid en controle prima, maar trek je grenzen. En zet gerust je vraagtekens, ook bij overheidsinstellingen. Privegegevens zijn privegegevens. Het woord zegt het al..


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #41 Gepost op: 9 januari 2012, 10:47:55
Van mij mogen ze alles vol hangen met camera's. Maakt mijn werk een stuk gemakkelijker, meer ronde/sluitende zaken.

Prive heb ik er ook totaal geen probleem mee. Ik zie het als volgt: Als alles vol hangt met camera's en er overkomt mij wat op straat. Kan men dat ook zien. Als de "boef" dit ook weet zal hij eerder geneigd zijn om zijn "werkzaamheden" te staken.

Uit de praktijk weet ik dat dit zo werkt.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #42 Gepost op: 9 januari 2012, 10:56:46
Ik zie het als volgt: Als alles vol hangt met camera's en er overkomt mij wat op straat. Kan men dat ook zien. Als de "boef" dit ook weet zal hij eerder geneigd zijn om zijn "werkzaamheden" te staken te verplaatsen.

Uit de praktijk weet ik dat dit zo werkt.

Het blijft natuurlijk een kat/muis spel. Als de overheid zijn middelen aanpast, zal de crimineel dat ook doen. Natuurlijk kan je hierdoor wel bepaalde locaties beter beveiligen/meer onder controle krijgen. Maar de ''werkzaamheden'' zullen niet gestaakt worden en voortgezet worden op een andere plaats.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #43 Gepost op: 9 januari 2012, 11:26:55
Het blijft natuurlijk een kat/muis spel. Als de overheid zijn middelen aanpast, zal de crimineel dat ook doen. Natuurlijk kan je hierdoor wel bepaalde locaties beter beveiligen/meer onder controle krijgen. Maar de ''werkzaamheden'' zullen niet gestaakt worden en voortgezet worden op een andere plaats.

EENS, door veel toezicht middels camera's zal het idd niet over zijn maar wel gedeeltelijk kunnen worden ingeperkt.

Ik ben in London geweest voor het werk, Heb daar een kijkje mogen nemen in hun CCTV toezichtsruimte. Ik beloof je daar kan je de gehele dag worden gevolgd met de camera zonder dat ze je uit het zich verliezen. Ze hebben daar camera's hangen die op bepaalde/specifieke gedargingen/geluiden reageren en dan direct gaan meelopen. Zo kunnen ze precies de agent op straat achter de persoon aan dirigeren. De pakkans wordt hierdoor enorm vergroot.

Van mij mogen ze dit hier ook doen. Alleen beginnen er hier allerlei organisaties direct te brullen over de wet op de privacy.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #44 Gepost op: 9 januari 2012, 12:54:54
EENS, door veel toezicht middels camera's zal het idd niet over zijn maar wel gedeeltelijk kunnen worden ingeperkt.

Ik ben in London geweest voor het werk, Heb daar een kijkje mogen nemen in hun CCTV toezichtsruimte. Ik beloof je daar kan je de gehele dag worden gevolgd met de camera zonder dat ze je uit het zich verliezen. Ze hebben daar camera's hangen die op bepaalde/specifieke gedargingen/geluiden reageren en dan direct gaan meelopen. Zo kunnen ze precies de agent op straat achter de persoon aan dirigeren. De pakkans wordt hierdoor enorm vergroot.

Van mij mogen ze dit hier ook doen. Alleen beginnen er hier allerlei organisaties direct te brullen over de wet op de privacy.

Er hangen ongeveer 4.000.000 camera's op openbare plaatsen in de UK, en het is daarmee het land met de hoogste camera dichtheid in de openbare ruimte ter wereld.
Niet allemaal zo geavanceerd als in een deel van London, maar toch.....
London heeft meer dan 10.000 camera's die onder de overheid vallen (excl CCTV in de London Undergound) . De installatie van die camera's en de toezichtruimtes heeft meer dan 200.000.000 pond gekost (dus zonder de personeelskosten voor toezicht en onderhoud).

Diverse onderzoeken laten zien dat CCTV slechts een kleine bijdrage heeft in het terug dringen van criminaliteit in het algemeen. Bovendien is vaak onduidelijk of het zelfde of beter resultaat niet bereikt kan worden met andere middelen. De bijdrage in het voorkomen van criminaliteit is nog kleiner, maar op het gebied van opsporing is de bijdrage weer groter. Zelfs politiefunctionarissen van bijv de MET en Scotland Yard onderkennen dit.  
CCTV is dus zeker geen wondermiddel als antwoord op alle misdaad (wat je ook niet beweert).

Waar voor- en tegenstanders (in en buiten de UK) het wel over eens zijn, is dat de inzet van CCTV specifiek gericht op bepaalde plaatsen, en als wapen tegen specifieke
misdaad (bijv inbraken in auto's) wel effectief is.

(Gezien de locatie waar je werkt, is het volgende ongetwijfeld geen nieuws voor je :) , maar ik wilde het even noemen voor de meelezers van buiten Amsterdam)
Daarom vind ik de resultaten van de diverse evaluaties van camera toezicht in (Amsterdam) Nieuw West een mooi voorbeeld. Het is specifiek ingezet op bepaalde locaties, gericht op bepaalde criminaliteit en levert daardoor resultaat op.
Amsterdam werkt ook aan het opzetten van een CCTR (Centrale Camera Toezicht Ruimte), dus zo ver zijn we niet af van de situatie in de London, hoewel technisch er nog wel verschillen zijn.

Mijn mening over het privacy vraagstuk laat ik maar even voor wat het is, daar zijn al genoeg discussies op dit forum over gevoerd en is ook een beetje off topic. Maar het vol hangen van Nederland met Camera's is in mijn ogen zeker niet de oplossing.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #45 Gepost op: 9 januari 2012, 13:45:45
Van mij mogen ze alles vol hangen met camera's. Maakt mijn werk een stuk gemakkelijker, meer ronde/sluitende zaken.

Prive heb ik er ook totaal geen probleem mee. Ik zie het als volgt: Als alles vol hangt met camera's en er overkomt mij wat op straat. Kan men dat ook zien. Als de "boef" dit ook weet zal hij eerder geneigd zijn om zijn "werkzaamheden" te staken.

Uit de praktijk weet ik dat dit zo werkt.

Amen


Gast

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 9 januari 2012, 14:37:40
Maar het vol hangen van Nederland met Camera's is in mijn ogen zeker niet de oplossing.

Amen


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2012, 14:51:51
Camera's interesseren mij helemaal niets. Ik werk in een wijk die er helemaal vol meehangt, bij ons op het werk hangen camera's (ook maar hoogstnoodzakelijk door bijvoorbeeld agressieve patienten en diefstal) en thuis maakt het me ook niet uit.

Soms wil ik wel eens meer camera's  98uiye, zodat idd die ellendige gasten die mijn kinderen iets hebben aangedaan bij het uitgaan (diefstal/klappen/vernieling) eens wat sneller gepakt zouden kunnen worden.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #48 Gepost op: 9 januari 2012, 21:48:19
Van mij mogen ze dit hier ook doen. Alleen beginnen er hier allerlei organisaties direct te brullen over de wet op de privacy.
Gelukkig wel  O0


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #49 Gepost op: 9 januari 2012, 21:53:13
Als jullie het goed vinden dan wil ik deze topic graag toespitsen op de gevolgen van al die camera's die de werkzaamheden van de hulpverleningsdiensten op de gevoelige plaat vastleggen

Wie heeft hiermee al eens in een negatieve vorm ervaringen mee gehad omdat hij/zij is aangesproken omdat er op de gevoelige plaat onjuiste gedragingen zijn geconstateerd?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever