Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera

Auteur Topic: Cameratoezicht: even lachen tegen de (beveiligings)camera  (gelezen 49871 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #50 Gepost op: 9 januari 2012, 22:04:28
Met "vreemd" doen bedoelde ik uiteraard geheimzinnige/verdachte dingen (maar ik had wel verwacht dat een ieder dat wel zou snappen).

FB en Twitter? Tja, als je erg gehecht bent aan je privacy en overal waar je komt en bent berichtjes plaatste met je locatie eraan gekoppeld, kun je zo volgen waar iemand heen gaat.... Sommigen plaatsen bijna elk uur (soms meer) een tweet en als je die gekoppeld hebt aan je locatie....  ::)

En FB alleen voor vrienden? Welkom in 2012!  ::) (bijna) niks is (echt) goed beveiligd en/of afgeschermd op internet... en al helemaal niet op gratis diensten als o.a. FB

Tja, zo zie je maar dat niet al jouw verwachtingen uit komen O0

Als je locatie koppeld is in FB etc dat inderdaad zo. Dit is echter een vrijwillige keuze. Maar ook dit doe ik dus niet. FB niet goed beschermd? In ieder geval beter als bepaalde overheidssite's  098uo 098uo 098uo Dus jij ook van harte welkom in 2012. Dat jij er vanuit je werksituatie je voordeel mee zou kunnen doen is een feit. Echter respecteer ook andere mensen, die er anders over denken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #51 Gepost op: 10 januari 2012, 07:12:40
Het is vreemd om wat men vrijwillig doet als reden te geven op iets waar jezelf niets aan kan doen.
"men zit op FB dus men moet de camera's maar accepteren"

Ik zit op FB maar ik log elke keer uit als ik in hebt gelogt, dus FB kan bijv. niet zien op welke site ik zit ........kan ik de camera's uitzetten?  >:D

Nee, dat kan ik niet.   Dus er is een behoorlijk verschil.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2012, 17:04:02
Als iemand die dagelijks werkt met camerabeelden wil ik ook wel even reageren.

De zogenaamde Big Brother die wel eens word genoemd... Bestaat niet. In Nederland is het camera toezicht door de overheid aan zeer strenge regels gebonden. Er is een bewarings termijn voor de beelden, operators zijn gescreend, en eventueel misbruik van de mogelijkheden word keihard afgestraft.

Wij (ik reken mezelf dan maar even als die big brother...), zien heel veel. Maar om te denken dat we een grote database bijhouden van de gedragingen van personen... Neen, driewerf neen. Zodra iemand de aandacht heeft van ons, dan komt meteen de Wet Politie Gegevens om de hoek kijken.

Camera surveillance bestaat uit het signaleren van verdachte gedragingen, niet uit het willekeurig volgen van personen. De camera operators waar ik mee werk zijn getraind in het herkennen van verdacht gedrag. Wat verdacht gedrag is kun je over discussieren, maar mijn ervaring is dat de overheid (big brother, zo u wilt) aan de veilige kant van het spectrum zit.

Camera toezicht door andere instanties dan de overheid... Ik kan er weinig zinnigs over zeggen, maar iedereen kent het voorbeeld wel van die twee bekende nederlanders in een tochtige parkeergarage in Amsterdam, toch? Als dat zou gebeuren met beelden van een overheids ctr...


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #53 Gepost op: 14 januari 2012, 17:34:32
Zodra iemand de aandacht heeft van ons, dan komt meteen de Wet Politie Gegevens om de hoek kijken.


Welk artikel in de WPG bedoel je dan en is deze ook op elke CTR (Camera ToezichtsRuimte) van toepassing zowel bij particulieren als de overheid?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #54 Gepost op: 14 januari 2012, 17:40:22
Zou je geen artikel kunnen noemen. ik weet dat de juridische aspecten zeer zorgvuldig zijn bekeken, en als er zich exotische situaties zich voor doen dat mensen met gedegen juridische kennis zich er over buigen.

De wet politie gegevens is voor onze meldkamer zeker van toepassing. Particuliere ctr's.. Not so much. Die zijn aan andere regelgeving onderhevig neem ik aan.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #55 Gepost op: 14 januari 2012, 18:24:51
Zou je geen artikel kunnen noemen. ik weet dat de juridische aspecten zeer zorgvuldig zijn bekeken, en als er zich exotische situaties zich voor doen dat mensen met gedegen juridische kennis zich er over buigen.

De wet politie gegevens is voor onze meldkamer zeker van toepassing. Particuliere ctr's.. Not so much. Die zijn aan andere regelgeving onderhevig neem ik aan.

Je zegt dat je daar werkt maar je kan geen artikel kunnen.   Het leek mij dat daar in de opleiding toch het eea is over geroepen en dat het parate kennis is van iemand die daar werkt........

operators zijn gescreend,
   
Wat stelt die screening voor? Door de AIVD of heb je bij de gemeente een verklaring van goed gedrag afgehaalt?


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #56 Gepost op: 14 januari 2012, 19:32:09
Daarom ook dot topic  098uo

Wat als al die camera's iets van een collega hulpverlener wat juridisch niet goed is. Moet jij dat rapporteren?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #57 Gepost op: 14 januari 2012, 21:10:41
Je zegt dat je daar werkt maar je kan geen artikel kunnen.   Het leek mij dat daar in de opleiding toch het eea is over geroepen en dat het parate kennis is van iemand die daar werkt........
    
Wat stelt die screening voor? Door de AIVD of heb je bij de gemeente een verklaring van goed gedrag afgehaalt?

Tja. Dus omdat ik geen artikel nummers kan opdreunen impliceert u dat ik daar niet werk? Om even te komma-copluren; ik ben idd geen ctr-operator. Ik ben centralist binnen de meldkamer, zelfde afdeling..


Inderdaad word in de opleiding voor de ctr de wpg aangehaald. En uitgekauwt in duidelijke werkinstructies die geen ruimte geven voor andere interpretatie dan wat de wetgever heeft bedoeld.

De screening binnen de KMar word gedaan door de MIVD. En zoveel jaarlijks herhaald.


Daarom ook dot topic  098uo

Wat als al die camera's iets van een collega hulpverlener wat juridisch niet goed is. Moet jij dat rapporteren?

Als ik uw vraag goed begrijp dat bedoelt u dat als wij iets zien van een collega hulpverlener wat niet in de haak is, of wij dat dan moeten rapporteren?

Makkelijk antwoord; Net als een ieder die iemand, hulpverlener of niet, iets ziet doen wat niet pluis is. Dan doe je er iets mee.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #58 Gepost op: 16 januari 2012, 14:59:10

Makkelijk antwoord; Net als een ieder die iemand, hulpverlener of niet, iets ziet doen wat niet pluis is. Dan doe je er iets mee.

Neem aan dat je dan bedoeld juridisch niet pluis of bedoel je ook als er zakens tijdens een hulpverlening niet goed gedaan worden?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #59 Gepost op: 16 januari 2012, 20:04:14
Neem aan dat je dan bedoeld juridisch niet pluis of bedoel je ook als er zakens tijdens een hulpverlening niet goed gedaan worden?
Volgens mij lees ik het zo, als in; als er een burger iemand met een mes bedreigt, of dit iemand in verkeersregelaars-kleding of een ambulancemedewerker is > iemand die met een mes aan het bedreigen is, is iemand die met een mes aan het bedreigen is. Maakt niet uit wie het is.

Misdragingen (of andere ongeregeldheden) worden gemeld zonder aanziens des persoon/functie (politie met getrokken pistool iemand uit de auto halen valt hier uiteraard niet onder. Het afwijkende gedrag.)