Politieopleiding

Auteur Topic: Politieopleiding  (gelezen 349652 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2010, 22:56:41
Ach ja, je kan nog zo veel theorie leren.... het werk leer je toch echt uiteindelijk op straat.......
Ben ik met je eens echter is goed op de hoogte zijn van de wettelijke basis waarop het werk wordt gedaan ook van groot belang. Dat heb ik mezelf nu maar geleerd. Verder dan aanhouden, staande houden en fouilleren op grond van SV kwamen we niet...


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2010, 00:48:40
Ach ja, je kan nog zo veel theorie leren.... het werk leer je toch echt uiteindelijk op straat.......

Is echt een standaardkreet die wel eens genuanceerd mag worden. Een goede (theoretische) voorbereiding is het halve werk. Ik denk dat door zo slim te zijn om praktijk en theorie goed te koppelen, dat je een goede diender wordt. Door alleen maar van de praktijk te leren, heb je de kans dat (juridisch) verkeerde werkwijzen worden overgenomen. Je kan veel leren van ervaren medewerkers, maar zij kunnen ook veel leren van nieuwe medewerkers.  ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2010, 17:40:17
Is echt een standaardkreet die wel eens genuanceerd mag worden. Een goede (theoretische) voorbereiding is het halve werk. Ik denk dat door zo slim te zijn om praktijk en theorie goed te koppelen, dat je een goede diender wordt. Door alleen maar van de praktijk te leren, heb je de kans dat (juridisch) verkeerde werkwijzen worden overgenomen. Je kan veel leren van ervaren medewerkers, maar zij kunnen ook veel leren van nieuwe medewerkers.  ;)

Dat is dus precies zoals de opleiding nu is .... ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2010, 18:07:32
Mijn openbaring toen ik m'n eerste kwartiel afsloot: een kennistoets die nergens voor meetelt. Ik had niet geleerd, maar tussendoor wel serieus de opdrachten gemaakt en flink de stof ingedoken. Ben namelijk nogal nieuwsgierig. Anyway, uiteindelijk het hoogste cijfer van mijn lichting.

Gasten die onvoldoende hadden konden gewoon de straat op.

Onze vaste juridische docent is op eigen houtje maar tussentijds gaan toetsen en ik ben er blij om. Er zijn vanuit school dus geen verplichte kennistoetsen. In een proeve moet je dan wel kennis hebben om de proeve uit te voeren, maar omdat de proeves soms ook weer (ver) af staan van de werkelijkheid worden er inderdaad soms kunstjes geleerd.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2010, 19:02:51
Is dat ook niet het gevolg van het huidige opleidingssysteem? Er moesten een N2, N3 en N4 opleiding komen die geaccrediteerd moesten worden. En dat betekende eigenlijk ook dat het aantal dat de opleiding duurt vast staat.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat er helemaal niet gekeken is naar de stof, de hoeveelheid en de kwaliteit, maar dat er gewoon een lesplan bedacht is....
Digitaal onderzoek


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2010, 12:53:46
Onze vaste juridische docent is op eigen houtje maar tussentijds gaan toetsen en ik ben er blij om. Er zijn vanuit school dus geen verplichte kennistoetsen. In een proeve moet je dan wel kennis hebben om de proeve uit te voeren, maar omdat de proeves soms ook weer (ver) af staan van de werkelijkheid worden er inderdaad soms kunstjes geleerd.

Heb jij de proeve PD al gehad? Een kunstje en van alle juridische kennis die ik ervoor geleerd heb is niets gevraagd. En dus zijn er mensen die de Wet op de Lijkbezorging totaal niet kennen ook met gemak geslaagd. En wie mocht nu ook al weer het lichaam vrij geven...? Allemaal dingetjes die totaal niet getoetst worden maar in de praktijk wel verdraaid makkelijk kunnen zijn!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2010, 13:34:52
Heb jij de proeve PD al gehad? Een kunstje en van alle juridische kennis die ik ervoor geleerd heb is niets gevraagd. En dus zijn er mensen die de Wet op de Lijkbezorging totaal niet kennen ook met gemak geslaagd. En wie mocht nu ook al weer het lichaam vrij geven...? Allemaal dingetjes die totaal niet getoetst worden maar in de praktijk wel verdraaid makkelijk kunnen zijn!
Nee, ik start maandag pas met Q3. Van proeve PD heb ik dit nog niet gehoord, maar in mijn beperkte tijd als eenstreper is het beeld wel al snel duidelijk. Eigenlijk is dat gewoon jammer, want bij het werken op een écht PD kunnen fouten volgens mij cruciaal zijn.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2010, 16:29:25
Heb jij de proeve PD al gehad? Een kunstje en van alle juridische kennis die ik ervoor geleerd heb is niets gevraagd. En dus zijn er mensen die de Wet op de Lijkbezorging totaal niet kennen ook met gemak geslaagd. En wie mocht nu ook al weer het lichaam vrij geven...? Allemaal dingetjes die totaal niet getoetst worden maar in de praktijk wel verdraaid makkelijk kunnen zijn!

Dat het een ''kunstje'' is ben ik met je eens, het tweede gedeelte echter niet. Ik heb meerdere malen geholpen om andere studenten voorbij bepaalde proeve's te krijgen en ik ben toch van mening dat er een aantal proeve's een goede (juridische) basis geven voor het echte werk.

Complexe verkeerscontrole, Verkeersongevallen (een van de proeve's waar veel mensen voor zakken) en Beheer Plaats Delict.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2010, 21:58:55
De eerste twee zijn niet niets allebei proeves waar veel mensen op zakken! Bij beheer plaats delict is aan mij, en al mijn 19 medekandidaten door verschillende examinators op verschillende data helemaal niets inhoudelijk gevraagd. Desondanks zijn er nog genoeg mensen gezakt omdat het kunstje bij hun net wat anders ging (maar niet veel slechter) dan men wil zien... ::)
En dan nog het verschil in examinator. In de proeve staat duidelijk dat je zonder handschoenen het slachtoffer aanraad een cruciale onvoldoende is. Toch is er 1 geslaagd daarmee terwijl twee anderen er op zakten. Heel vreemd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2010, 22:02:20
En dan nog het verschil in examinator. In de proeve staat duidelijk dat je zonder handschoenen het slachtoffer aanraad een cruciale onvoldoende is. Toch is er 1 geslaagd daarmee terwijl twee anderen er op zakten. Heel vreemd.

Naast het geheel over de opleiding is dat inderdaad een volgend probleem. Iemand die een hele complexe verkeerscontrole opzet (met alles regelen etc.), technische kennis heeft en ook nog eens weet waar ie het over heeft zakt op een lullig puntje als waarschuwen terwijl er afgesproken is dat men bekeurd, terwijl iemand die nog nooit de motorkap van een voertuig open heeft gehad met vlag en wimpel slaagt   :-X

Om terug te komen op het zakken voor examens, zowel op de proeve's complexe, PD en verkeersongevallen heb ik een redelijk aantal mensen zien stranden (als in 3de keer  0021 ). Het lijkt mij een goed idee om bepaalde examens door het korps (en in de praktijk dus) door bijvoorbeeld een trajectbegeleider af te laten toetsen en minder bij mensen van de academie te leggen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !