Politieopleiding

Auteur Topic: Politieopleiding  (gelezen 349861 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #220 Gepost op: 15 juli 2012, 14:54:47
dus je word pas aangenomen als je 18 ben? en kan je bij politie en bij de vrijwillige brandweer? e050
Vrijwillige brandweer


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #221 Gepost op: 15 juli 2012, 15:23:03
Tijdens je sollicitatie moet je naar school ;-)

Als je 18 bent kan je beginnen met je opleiding en ben je, volgens de wet, ook niet meer leerplichtig..

Hohoho.. Even oppassen! Achttienjarigen zijn nog kwalificatieplichtig! Kijk daar mee uit. Minimaal mbo-2 gehaald of een havo-diploma. Anders zijn deze leerlingen nog kwalificatieplichtig. Het maakt niet uit dat je dan solliciteert, maar dan moet je nog wel naar school. Als je te zijner tijd wordt aangenomen, kan je gewoon overstappen naar de politieopleiding.

dus je word pas aangenomen als je 18 ben? en kan je bij politie en bij de vrijwillige brandweer? e050

Je mag beginnen aan je sollicitatie al een stuk eerder, zoals je zelf zegt.. De procedure duurt meestal een half jaar, dus vandaar...

De vrijwillige brandweer en de politie samen is volgens mij een no-go. Tuurlijk kan je ervaring opdoen bij de brandweer, maar i.v.m. neventaken die je eerst moet laten goedkeuren, moet je wel banen hebben die je naast elkaar kunt doen en daar is de vrijwillige brandweer er volgens mij geen van.

Wat ik al zei: ga oefenen met Nederlands en cijferreeksen en sporten. Dit zijn de belangrijkste dingen in voorbereiding naar je selectie. De mbo-opleiding die je volgt maakt opzich niet uit, maar met een afgeronde mbo-4 -opleiding op SPW-/SPH- gebied kom je als ik het goed heb wel in aanmerking voor een verkort traject.

Veel succes!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #222 Gepost op: 15 juli 2012, 15:46:10
dus je word pas aangenomen als je 18 ben? en kan je bij politie en bij de vrijwillige brandweer? e050

Sowieso niet tijdens de politieopleiding. Na de opleiding is het een ander verhaal, mits toestemming en mogelijkheid vanuit je team/functie.


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #223 Gepost op: 15 juli 2012, 16:21:09
Hohoho.. Even oppassen! Achttienjarigen zijn nog kwalificatieplichtig! Kijk daar mee uit. Minimaal mbo-2 gehaald of een havo-diploma. Anders zijn deze leerlingen nog kwalificatieplichtig. Het maakt niet uit dat je dan solliciteert, maar dan moet je nog wel naar school. Als je te zijner tijd wordt aangenomen, kan je gewoon overstappen naar de politieopleiding.

Je mag beginnen aan je sollicitatie al een stuk eerder, zoals je zelf zegt.. De procedure duurt meestal een half jaar, dus vandaar...

De vrijwillige brandweer en de politie samen is volgens mij een no-go. Tuurlijk kan je ervaring opdoen bij de brandweer, maar i.v.m. neventaken die je eerst moet laten goedkeuren, moet je wel banen hebben die je naast elkaar kunt doen en daar is de vrijwillige brandweer er volgens mij geen van.

Wat ik al zei: ga oefenen met Nederlands en cijferreeksen en sporten. Dit zijn de belangrijkste dingen in voorbereiding naar je selectie. De mbo-opleiding die je volgt maakt opzich niet uit, maar met een afgeronde mbo-4 -opleiding op SPW-/SPH- gebied kom je als ik het goed heb wel in aanmerking voor een verkort traject.

Veel succes!

hor brdoelt u kwalificatie plichtig?
Vrijwillige brandweer


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #224 Gepost op: 15 juli 2012, 16:59:46


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #225 Gepost op: 15 juli 2012, 18:02:18
Hohoho.. Even oppassen! Achttienjarigen zijn nog kwalificatieplichtig! Kijk daar mee uit. Minimaal mbo-2 gehaald of een havo-diploma. Anders zijn deze leerlingen nog kwalificatieplichtig. Het maakt niet uit dat je dan solliciteert, maar dan moet je nog wel naar school. Als je te zijner tijd wordt aangenomen, kan je gewoon overstappen naar de politieopleiding.

Vreemd, ik heb afgelopen tijd zeer regelmatig contact gehad met de 'leerplichtambtenaar' en zij kon mij begeleiden bij het zoeken naar een baan + opleiding.
En konden wettelijk gezien niets verplichten, aldus de leerplichtambtenaar, omdat ik niet meer leer/kwalificatie-plichtig ben. Nu werk ik bij een groothandel als chauffeur en is ook 'goedgekeurd', zonder dat ik naar school moet. En is mijn 'begeleidingstraject' gestopt, indien ik toch nog hulp nodig heb kan ik hulp vragen tot mijn 23ste.

Even los daarvan, ben ik nog steeds aan het rond kijken naar een baan + opleiding. ;-)

Edit:
Citaat van: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht
Kwalificatieplicht: uitgangspunten
Naast de leerplicht bestaat sinds 2007 de kwalificatieplicht. Dit houdt in dat jongeren tot 18 jaar onderwijs moeten volgen tot zij een startkwalificatie hebben. Een startkwalificatie is een havodiploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #226 Gepost op: 15 juli 2012, 20:26:50
Nieuwe wet is er inderdaad niet doorheen, maar je bent tot en met je achttiende verjaardag dus nog kwalificatieplichtig. Het werkt dus als volgt:

Mensen tot hun zestiende verjaardag moeten naar school, ookal hebben zij hun havodiploma of mbo-2 gehaald. Wanneer je dit op je zestiende nog niet hebt, wordt je leerplicht in kwalificatieplicht omgezet. Dit tot je achttiende jaar. Aangezien de politieopleiding gekwalificeerd is, kun je hier gewoon mee starten als je kwalificatieplicht nog niet is volbracht. Het is wel raadzaam om eerst een mbo-2, -3, -4 of havo te halen voor de politieacademie. Zo heb je altijd iets waarop je terug kunt vallen.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #227 Gepost op: 15 juli 2012, 21:18:24
Klopt, ik bedoelde ook dat je vanaf je 18e niet meer kwalificatieplichtig bent, misschien had ik dit beetje ongelukkig neer gezet.

En het is veel verstandiger om een (goede) opleiding te doen en zo de kans op een baan te vergroten!
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #228 Gepost op: 16 juli 2012, 09:56:21
Sowieso niet tijdens de politieopleiding. Na de opleiding is het een ander verhaal, mits toestemming en mogelijkheid vanuit je team/functie.

Ik ken een aantal collega's die dat, ook tijdens de opleiding, gewoon gedaan hebben. Kennelijk erg korpsafhankelijk..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #229 Gepost op: 16 juli 2012, 10:47:02
Ik ken een aantal collega's die dat, ook tijdens de opleiding, gewoon gedaan hebben. Kennelijk erg korpsafhankelijk..

Klopt, ik ken er ook verschillende die het tijdens de opleiding doen. Ik denk dat het alleen maar een pré is, zolang je door de combinatie niet in problemen komt qua tijd etc.