Politieopleiding

Auteur Topic: Politieopleiding  (gelezen 349639 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #150 Gepost op: 5 september 2011, 22:22:38
Opleiding agent
Agent word je niet zomaar, daar gaat een uitgebreide opleiding aan vooraf, die bestaat uit werken én leren. Politieopleidingen zijn er op verschillende niveaus, van 2 t/m 6. Om agent te worden volg je de opleiding ‘Politiemedewerker’, dat is niveau 3. Zodra je de selectieprocedure bent doorgekomen en bent aangenomen bij een korps, ga je van start als agent. Jouw baan begint met de opleiding tot agent, die afwisselend bestaat uit leren aan de Politieacademie en praktijkervaring opdoen in het korps. Het korps meldt je aan op de Politieacademie. Je kunt dus alleen een opleiding tot agent volgen wanneer je al bent aangenomen bij een korps.

Werken en leren
Als agent in opleiding wissel je vanaf dag één werken en leren af. Zodra je bent aangenomen begin je met 9 maanden leren en praktijkoefeningen aan de Politieacademie. Na die eerste periode ga je aan het werk in het korps.
Hier kun je wat je geleerd hebt direct in de praktijk brengen. Deze afwisseling van werken en leren duurt de gehele opleiding.
De opleiding tot agent duurt in totaal 2 jaar en 4 maanden. De eerste anderhalf jaar van de opleiding is gelijk aan de opleiding van Allround politiemedewerker. Vanaf de eerste opleidingsdag ontvang je gelijk salaris.

Brede opleiding
De opleiding tot agent is een brede opleiding, waar je van alles leert: van zelfverdediging tot wetskennis, van wapengebruik tot gesprekstechnieken. Elke periode op de Politieacademie behandel je één van de kerntaken van de politie (Intake, Handhaven, Noodhulp, Opsporen).  

Dus kom je na zo’n studieperiode weer terug bij je korps, dan kun je ook echt wat laten zien.

Vooropleiding
Om aan de opleiding tot politiemedewerker te kunnen starten, moet je minimaal een vmbo (kb leerweg) diploma hebben. Een baan bij de politie is een prima keuze na de middelbare school. Je werkt en leert tegelijk en bent direct verzekerd van een baan én een salaris. Lees meer over de basiseisen om agent te worden.

Locaties
De opleiding tot agent wordt gegeven op de volgende locaties van de Politieacademie: Apeldoorn, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Drachten. De locatie waar jij naar toe gaat is afhankelijk van waar je gaat werken.

Bron: kombijdepolitie

--------------------------------------------------------------------
Was het eerst niet 12 weken school, dan 12 weken bij het korps?
Eerder was de opleiding toch ook 3 jaar voor agent?

Klopt helemaal. Maar iemand heeft besloten dat het niet goed liep en dat er dus weer iets veranderd moet worden. Ik hoorde dat het nu weer meer op de oude opleiding lijkt met langere perioden op school en kortere praktijkstages. Misschien dat een van de aspiranten meer hierover heeft gehoord? Of dat een nieuwe aspirant het uit de eerste hand kan vertellen (Bengi?).
Senior GGP / Oost-Brabant


sylvester1986

  • Gast
Reactie #151 Gepost op: 5 september 2011, 22:29:54
Ook het salaris is anders.
Toch raar, want stel je bent > 23 jaar dan zou je volgens de wet minimaal € 1435,20,- moeten krijgen en bij de politie is dit € 1147,- ???

Salaris agent
Gedurende de opleiding wissel je werken en leren met elkaar af. Vanaf de eerste schooldag, dus de eerste dag dat je in dienst bent, ontvang je salaris. Hieronder de opbouw van het bruto maandsalaris:

eerste 6 maanden:   € 1.147,-
6 tot 12 maanden:    € 1.195,-
12 tot 24 maanden:  € 1.285,-
na 24 maanden:       € 1.407,-

Bron: kombijdepolitie


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #152 Gepost op: 5 september 2011, 22:43:34
Ook het salaris is anders.
Toch raar, want stel je bent > 23 jaar dan zou je volgens de wet minimaal € 1435,20,- moeten krijgen en bij de politie is dit € 1147,- ???

Ze hebben het salaris tijdens de (oude?) academiekwartielen gehalveerd als bezuinigingsmaatregel. Maar om het inkomensverschil tussen de kwartielen niet te groot te maken is ipv 50%-100%-50%-100% gekozen voor een constant salaris van 75%. Dit geldt alleen voor de nieuwe aspiranten en niet voor degenen die al bezig waren met de opleiding.
Senior GGP / Oost-Brabant


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #153 Gepost op: 5 september 2011, 22:47:36
Stel je bent een 30 jarige getrouwde sollicitant, hypotheek etc. met 1400 euro is dat toch niet te behappen?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 5 september 2011, 22:47:51
Dan nog, je moet toch ruim 2 jaar onder het wettelijke minimumloon werken, lijkt me geen pretje.
Krijgen ze door deze maatregel de opleidingen wel vol dan?


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #155 Gepost op: 5 september 2011, 22:55:06
Stel je bent een 30 jarige getrouwde sollicitant, hypotheek etc. met 1400 euro is dat toch niet te behappen?

Nee klopt. Maar als ze je heel graag willen hebben is er misschien wel te praten over het salaris. Ik heb op diverse fora weleens gelezen dat men in die gevallen naar het laatst verdiende loon kijkt. Al zal het dan nog allesbehalve een vetpot zijn.  :-\

Dan nog, je moet toch ruim 2 jaar onder het wettelijke minimumloon werken, lijkt me geen pretje.
Krijgen ze door deze maatregel de opleidingen wel vol dan?

Het is een roeping ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #156 Gepost op: 5 september 2011, 23:03:48
Het was een half jaar terug nog zo dat als je (minimaal) 1 jaar (fulltime) gewerkt had dat je bruto salaris 'overgenomen' kon worden met een max. voor het niveau die vast gesteld was.(tenminste zoiets kon ik me herinneren..)

Gaat echt met sprongen achter uit.. Ondanks dat het me heel erg leuk werk lijkt begin ik toch te twijfelen of ik dit wel 'wil'..

Bezuinigen op veiligheid, wie verzint zoiets nou?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


sylvester1986

  • Gast
Reactie #157 Gepost op: 5 september 2011, 23:11:01
Gaat echt met sprongen achter uit.. Ondanks dat het me heel erg leuk werk lijkt begin ik toch te twijfelen of ik dit wel 'wil'..
Dat gevoel had ik 2 jaar geleden ook en nu ik op mij zelf woon kies ik er zeker niet voor.
Toen ik op 18 jarige leeftijd ging solliciteren was het misschien een mooi bedrag, maar nu zeker niet.
Toch apart dat ze toen mensen wilden met levenservaring en nu graag mensen willen die net van school komen.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #158 Gepost op: 6 september 2011, 08:18:42
Klopt helemaal. Maar iemand heeft besloten dat het niet goed liep en dat er dus weer iets veranderd moet worden. Ik hoorde dat het nu weer meer op de oude opleiding lijkt met langere perioden op school en kortere praktijkstages. Misschien dat een van de aspiranten meer hierover heeft gehoord? Of dat een nieuwe aspirant het uit de eerste hand kan vertellen (Bengi?).

Ik wist dat de opleiding verkort zou worden, dit was me op de Academie medegedeeld. Hoe en wat was me niet duidelijk, dat werd er niet bij verteld.
Dat de eerste periode op de Academie nu 9 maanden is vind ik een vooruitgang vergeleken met de 3 maanden die ik toendertijd had, er komt de eerste 3 maanden heel veel op je af qua o.a. kennis en alles eromheen.

En om even te reageren op Sylvester: tot aan de helft van mijn opleiding was het inderdaad 3 maanden Academie en 3 maanden praktijk, daarna werd het 2 maanden Academie en 4 maanden praktijk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #159 Gepost op: 6 september 2011, 14:46:24
Stel je bent een 30 jarige getrouwde sollicitant, hypotheek etc. met 1400 euro is dat toch niet te behappen?

Nee, en dus gaan we alleen maar schoolverlaters (niet negatief bedoeld overigens) krijgen en iemand met een beetje levenservaring die bedenkt zich wel drie keer omdat het financiële plaatje gewoon niet de behappen is ....

Sterker nog, iemand die al bij de politie werkt als BOA en die de overstap wil maken naar de opleiding gaat er ook gewoon op achteruit ... Nieuwe aanstelling dus nieuwe regels  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !