Poll onopvallende (politie) voertuigen

Auteur Topic: Poll onopvallende (politie) voertuigen  (gelezen 10916 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:51:58
Ter aanvulling de motivatie die het forum erop nahoudt:

Er is natuurlijk een verschil tussen bijvoorbeeld een onherkenbaar dienstvoertuig en een AT auto, als het gaat om gevoeligheidheid van informatie. Maar omdat we niet van elk forumlid kunnen verwachten dat zij goed op de hoogte zijn van wat de functie van een bepaald voertuig is (en of daarom het kenteken wel/niet afgeschermd moet worden) hebben we als algemene regel gesteld dat die kentekens worden weggewerkt.

Een andere reden is dat we als 'internetmedium' de relatie met de hulpdiensten graag goed willen houden; het kan niet de bedoeling zijn dat we in conflict raken met bepaalde heimelijke diensten van politie en aanverwante organisaties, door een paar fotootjes voor de hobby :) Zo zijn er bijvoorbeeld ook sites die om die reden überhaupt geen burgervoertuigen tonen (zoals www.ukemergency.co.uk). Dat is een keuze; wij hebben ervoor gekozen het bij de kentekens te houden.

nogmaals zolang de kentekens niet herkenbaar zijn ( wat officeel niet eens hoeft volgens mij ) is  er niks aan t handje
Volgens wet- en regelgeving hoeft dat inderdaad niet, volgens de forumregels echter wel. Het is net wat je onder officieel verstaat ;) Op het forum mag het officieel niet in ieder geval.

Ik zie het probleem niet in van het plaatsen van onopvallende voertuigen. Alleen bij eenheden als het BOT, JHT of AT kan ik wel begrijpen dat ze niet of niet volledig openbaar worden gemaakt. Bij auto's van de verkeerspolitie en Blik op de Weg moet dat wel gewoon kunnen. Op de site van Blik op de Weg staan er zelfs foto's en filmpjes waarbij je de kentekens heel duidelijk kan zien en hier op het HV-forum doen ze er moeilijk over.
Omdat 'ze' naar de moderators verwijst, reageer ik hier even specifiek op. Je kunt het beschouwen als 'er moeilijk over doen', maar ik hoop dat je aan de hand van bovenstaande motivatie begrijp waarom we deze regel hanteren O0


Verder blijft het in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de poster om te bepalen wat wel en niet op het forum kan. Wanneer wij als moderators van mening zijn dat het wél kwaad kan of niet is toegestaan, grijpen we natuurlijk in.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:59:55
Persoonlijk hanteer ik overigens de stelling dat voertuigen die op opendagen en dergelijke getoond worden, ook op het internet kunnen worden geplaatst. De betreffende dienst heeft er dan zelf bewust voor gekozen om het voertuig voor het publiek tentoon te stellen.

En ook dan nog scherm ik kentekens af (als de dienst dat zelf niet al heeft gedaan) en maak ik gezichten onherkenbaar. Kleine moeite, veel plezier.

Voor overige burgervoertuigen 'in het wild' blijft het een persoonlijke afweging.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2010, 00:23:31
Oneens en de meeste redenen zijn al genoemd hiervoor. Zelfs AT voertuigen zijn nog wel eens te zien op een open dag. Als je zo'n auto ziet is het toch al te laat trouwens... Veel onopvallende voertuigen van de politie zijn ook echt niet interessant voor eventuele criminele meelezers of andere doelgroepen. Het zijn piketauto's/boodschappenauto's/standaard recherche auto's.

Voor de overige auto's geld dat die het toch niet moeten hebben van of de auto herkend wordt of niet. Het ligt aan hoe de bestuurder van de onopvallende auto zich gedraagt of hij opvalt of niet. Zie bv de oude Seat Leon van Amsterdam, die een erg opvallende blauwe kleur had. Deze was nog steeds succesvol tot op het einde aan toe.

Voor wat betreft het blurren van de kentekens, ik vind het wel netjes, net als het blurren van gezichten. Maar zouden er echt bestuurders zijn die alle kentekens die zij zien checken met alle bekende kentekens van onopvallende auto's? Zie verder mijn opmerking over opvallen hierboven.

Voor mij ligt er wel een grens bij OT voertuigen, maar ja, als die opgevallen is, dan moet die diender misschien wel op zoek naar andere werk...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2010, 00:27:34
Er is de laatste tijd nogal eens discussie over het wel of niet plaatsen van onopvallende (politie) voertuigen. Persoonlijk denk ik dat ze niet voor niets onopvallend zijn dus is het niet verstandig om ze te plaatsen. Maar hoe denken jullie erover..?

Mijn standpunt is denk ik redelijk helder.
Ik maak persoonlijk de keuze om bepaalde voertuigen helemaal niet te publiceren.
Andere voertuigen, publiceer ik wel.
Iedereen kan op nieuwssite's als het ANP, De Telegraaf en Nu.nl zien in wat voor auto's sommige diensten rijden. Het is dus al bij (heel) veel mensen bekend dat recherche-eenheden in Golfjes, Astra's, Polo'tjes en Corsa'tjes rijden en dat de ''zwaardere'' jongens in de duurdere bakken als Mercedes E-klasse en BMW 5-serie rijden.
Voertuigen van de DKDB zijn wat dat betreft een idem verhaal. Op zo'n beetje elke website worden de voertuigen van de politici op de foto gezet, evenals de DKDB'ers zelf.

Verkeer-voertuigen plaats(te) ik ook gewoon, Flitsservice.nl staat er vol mee, compleet met kentekens en regio (meestal al ver achterhaald maar goed).

Zolang je geen OT (Observatie-team) voertuigen gaat plaatsen heb ik er geen moeite mee.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2010, 01:02:39
Oneens. Als iemand kwaad wil dan kun je alle onopvallende politievoertuigen zo naar voren halen of bekijken. Op nieuwspagina's vind je al vele terug. Wil je kwaad dan kun je zo langs bureau's rijden en heb je na korte tijd vele onopvallende voertuigen op de plaat. Voor speciale eenheden kost het ook niet veel moeite. In Rotterdam rijd je op vrijdag door het centrum en zie je de auto's van het AT voor een bepaalde kroeg staan.... Algemeen bekend. De IBT centra zijn ook overal te vinden. Iedere diender, van OT, AT, DKDB of noem maar op komt daar langs.... Dus met een klein beetje moeite weet de crimineel die kwaad wil actueel wat voor auto's er bereden worden. OT's rijden ook nog steeds rond met kentekens die niet voorkomen in de RDW. (door een ieder te raadplegen via internet op het mobieltje). Dus heb je een foto van een onopvallende voeruig gewoon plaatsen. Je kunt natuurlijk een kenteken bluren maar zelfs dat is niet altijd nodig denk ik. Kijk maar eens naar het verschil in regio's. KLPD heeft bevoorbeeld totaal geen probleem met bekend maken van VROS auto's (regios'geblurd in Wegmisbruikers, KLPD niet)..... Waarom zouden ze dan op het forum geblurd worden???


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2010, 12:25:32
Je kunt natuurlijk een kenteken bluren maar zelfs dat is niet altijd nodig denk ik. Waarom zouden ze dan op het forum geblurd worden???

Voertuigen van bepaalde eenheden zijn dermate onopvallend dat je ze er juist niet uit haalt, dat is ook de bedoeling. Ze passen ook niet in het voertuig bestek.

Om nog even terug te komen op het blurren van kentekens, dat hebben we toendertijd afgesproken om geen verschil te maken tussen de onopvallende voertuigen (en waar trek je de grens).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2010, 16:39:29
Waarom zouden ze dan op het forum geblurd worden???

Hierom (nogmaals):

Er is natuurlijk een verschil tussen bijvoorbeeld een onherkenbaar dienstvoertuig en een AT auto, als het gaat om gevoeligheidheid van informatie. Maar omdat we niet van elk forumlid kunnen verwachten dat zij goed op de hoogte zijn van wat de functie van een bepaald voertuig is (en of daarom het kenteken wel/niet afgeschermd moet worden) hebben we als algemene regel gesteld dat die kentekens worden weggewerkt.

Je moet ergens de lijn trekken en die ligt dus bij de (on)herkenbaarheid van het voertuig.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2010, 20:11:41
Ikzelf heb er geen moeite mee als er onopvallende voertuigen worden geplaatst, mits:
- de kentekens worden afgeschermd
- er geen gevoelige informatie wordt vrij gegeven, maar wel minimaal het type en van welke korps cq dienst het voertuig is!
  (en mocht dat niet bekend zijn, zet dat er dan gewoon bij; anders gaat men er toch om vragen....)

Tijdens open dagen worden deze voertuigen ook getoond en als de desbetreffende diensten niet willen dat deze kentekens bekend worden, nemen zij zelf wel hun maatregelen; of ze worden verwijderd of afgeplakt. Dat is denk ik ook het criteria dat hier op het forum gehanteerd moet worden.

Het wijzen naar andere sites waar deze voertuigen wel met kentekens geplaats worden, is nogal kort door de bocht. Er zijn ook genoeg sites waar dit niet gebeurt. Sterker nog, bij andere sites worden zelfs bij de opvallende voertuigen de kentekens afgeschermt. Het is maar net waar men voor kiest en mocht je het daar niet mee eens zijn, dan kun je de foto's toch op die andere sites plaatsen....  ^-^

Daarnaast mag van een ieder ook wel een stukje professionaliteit verwacht worden. Indien je het vermoeden hebt dat iets beter niet geplaatst kan worden, dan moet je het ook gewoon niet doen. Anders worden er foto's geplaatst van voertuigen met afgeschermde kentekens zonder enige info en dat heeft volgens mij geen toegevoegde waarde. Sterker nog, dat levert alleen maar discussies op  ::)

OT-voertuigen zijn voor de meesten van ons niet eens interessant, aangezien deze niet eens voorzien zijn van wat voor signalering dan ook....

Grtz,
Marcel


christiaan1992

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2010, 14:12:05
Zo nu en dan scheurt in Aalsmeer een grijsblauwe Vw. Golf 6 rond, nou, als ik zó'n auto zie hou ik me toch even netjes in!! Je weet maar nooit...    998765
(Nou zag ik 'm laatst staan bij het bureau, geparkeerd op een gereserveerde plaats recht voor de deur. Dan vragen de Aalsmeerse dienders (hallooo? :P ) daar zelf om, toch?