Verhoogde eisen opleidingen

Auteur Topic: Verhoogde eisen opleidingen  (gelezen 4483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jegor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Gepost op: 19 augustus 2010, 01:06:58
Gegroet allemaal,
Even een relatief korte vraag:
Kan iemand mij uitleggen waarom steeds meer korpsen verhoogde eisen stellen om te beginnen met opleidingen binnen de politie?
Korps AA deed dit al een tijdje ( Min HAVO of MBO - 4 voor niveau 4 ) maar nu zie ik dat ZHZ dit ook al doet, uit betrouwbare bronnen weet ik ook dat Utrecht dit als onofficiele eis stelt.

Waar heeft dit mee te maken, ik dacht dat de korpsen al moeite hadden om sollicitanten aan te nemen. Betekent dit ook dat de eisen voor niveau 5 binnenkort worden aangescherpt?

Alvast bedankt,




mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2010, 17:23:15
Wat de exacte reden is zou ik niet precies weten. Je zou kunnen denken dat de korpsen meer zekerheid hebben. Neem je iemand aan welke al een MBO niveau 4 diploma op zak heeft dan heb je als korps iets meer zekerheid dat de nieuwe collega de opleiding qua kennis zou moeten kunnen behalen. De kans op afvallen doordat iemand dan het niveau niet aan kan zal iets kleiner zijn. Verder heeft die nieuwe collega dan al 3 of 4 jaar een MBO niveau 4 opleiding achter de rug inclusief de daarbij behorende stages. Hierdoor hebben deze collega's net iets meer levenservaring dan wanneer iemand zo van de MAVO doorstroomt richting de politie. In een MBO opleiding niveau 4 lopen de studenten veelal langdurige stages waardoor de studenten zich bewust worden van hun rol binnen het arbeidsproces. Ik kom in de praktijk als praktijk coach toch nieuwe collega's tegen welke zeker de eerste kwartielen nog denken dat ze op de middelbare school zitten qua houding. Dit zijn vaak nieuwe collega;s welke zo van de middelbare school afkomen en daarna naar de politie zijn gegaan. Ze zijn zich dan vaak nog niet echt bewust van het feit dat ze een betaalde baan hebben en dat daar ook verantwoordelijkheden bij horen. Ik vind het daarom een goede ontwikkeling dat de eisen omhoog gaan. Ik zou niet weten of bovenstaande ook de daadwerkelijke reden is maar bovenstaande is wel wat mijn gedachten erbij is.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 6 september 2010, 14:08:24
Een van de redenen van Amsterdam-Amstelland is vanwege het complexe gebied en de vele vormen van criminaliteit en de vele SGBO's.

Zoals alles er nu landelijk uit gaat zien zullen de verschillende opleidingseisen komen te vervallen over een x aantal jaar...


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2011, 02:05:57
Nu nog de salarissen naar dito niveau!  O0
Hoe heet dat ook al weer? Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2011, 14:58:25
Gegroet allemaal,
Waar heeft dit mee te maken, ik dacht dat de korpsen al moeite hadden om sollicitanten aan te nemen. Betekent dit ook dat de eisen voor niveau 5 binnenkort worden aangescherpt?

Zoals het er nu naar uitziet is er een redelijke kans dat niveau 5 over een tijdje helemaal niet meer aangenomen wordt ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2011, 15:02:38
Zoals het er nu naar uitziet is er een redelijke kans dat niveau 5 over een tijdje helemaal niet meer aangenomen wordt ...

Hoe bedoel u?

Dat er geen mensen van 'buitenaf' meer doorstromen naar N5 (danwel 6), maar alleen vanuit de eigen gelederen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2011, 15:19:54
Hoe bedoel u?

Dat er geen mensen van 'buitenaf' meer doorstromen naar N5 (danwel 6), maar alleen vanuit de eigen gelederen?

Er is in heel veel korpsen teveel personeel voor de brigadier (en inspecteurs) functie. Mensen die in de eigen organisatie afgeremd worden en geen kans meer krijgen om brigadier te worden, mede omdat er vanaf buiten personeel wordt aangenomen.
Daarnaast komen ze er langzamerhand achter dat er (te) veel beleidsmakers zijn en te weinig blauw op straat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !