Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)

Auteur Topic: Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)  (gelezen 157683 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #280 Gepost op: 5 februari 2006, 19:55:47
Hallo allemaal, ik weet niet of dit de goede topic is. maar ik ga een gokje wagen!  ;)

Ik ben op zoek naar een Ford Dump. Toen ik een half jaar bij de brandweer zat, kwam ik erachter dat mijn (overleden) vader vroeger brandweerauto's heeft gebouwd en ook heeft getekend. Ik heb de origenele bouwtekening van een Ford Dump en ook nog een paar foto's. Deze voertuigen zijn gebouwd bij de de Firma Wijnveen in Wageningen, omstreeks 1950-1960.
Wie kan mij er iets meer over vertellen, of weet of deze voertuigen er nog zijn, zo ja...waar dan wel?
Ik zou het heel leuk vinden om er wat meer van te weten te komen! Dus alle reacties zijn welkom!!

Groetjes Brw.mam  ;)

ik kan je wel wat vertellen over de firma Wijnveen en zijn producten. maar wat wil je precies weten.
ik kan bv vertellen dat er een paar wagens over zijn. waaronder een exemplaar bij brandweer Wageningen.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #281 Gepost op: 6 februari 2006, 11:33:22
hier een foto van de Ford F60L met wijnveen opbouw van brandweerkorps Wageningen. ooit door collega brandweerfotograaf C. ten Hengel tijdens een opendag in Soesterberg op de foto gezet. had even geen andere voor handen.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #282 Gepost op: 18 februari 2006, 14:54:13
hier nog een opel voertuig gezien in eindhoven



groeten

Marv,

ik denk dat dit een voormalig Duits voertuig is.

MvG

Aaldert


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #283 Gepost op: 18 februari 2006, 15:14:44
Komt ook niet voor in brandbase, deze kentekenplaat zal er dan later opgezet zijn vermoed ik.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jwpots

  • Gast
Reactie #284 Gepost op: 18 februari 2006, 21:11:29
Komt ook niet voor in brandbase, deze kentekenplaat zal er dan later opgezet zijn vermoed ik.
De kentekenserie BE-..-.. is uitgegeven en ingesteld voor historische voertuigen. Deze serie word uitgegeven op een blauwe plaat om te voorkomen dat historische voertuigen met een moderne gele plaat door het leven moeten.

Zie ook: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/de_kentekenplaat/soorten_kentekenplaten/donkerblauwe_kentekenplaat.htm voor verdere info.

Groet
Johan


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #285 Gepost op: 19 februari 2006, 17:15:07
Dat oldtimers met een donkerblauwe plaat rijden wist ik wel, maar ik dacht dat dat het kenteken was dat ze altijd al hadden. Het is er dus speciaal voor gemaakt. Weer wat geleerd 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #286 Gepost op: 18 mei 2006, 16:57:15
de GMC 350 met Bikkers opbouw uit 1948 van brandweerkorps Bergum in de gemeenteTietjerkstradeel.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #287 Gepost op: 19 mei 2006, 14:29:24
Wat voor sirene zat er eigenlijk vroeger (1935-1960) op Nederlandse Brandweerwagens, van die loei geluiden of toen al drukhoorn 2 toon? ::)


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #288 Gepost op: 21 mei 2006, 01:58:54
Wat voor sirene zat er eigenlijk vroeger (1935-1960) op Nederlandse Brandweerwagens, van die loei geluiden of toen al drukhoorn 2 toon? ::)

van alles en nog wat. er werden engelse sirene's en bellen gebruikt. Amerikaanse sirene's, Duitse Lutz sirene's, tweetonige luchthoorns. zo werd er door Zaandam en Amsterdam tot in de jaren zeventig nog bellen op de wagens gebruikt.. ook op zwaailichten gebied werd er van allles door elkaar gebruikt.   zwaailichten, knipperlichten of alleen een verlicht bord met brandweer. gelukkig bestonden er toen nog niet veel regeltjes. en waren er niet zoveel mensen die zich daar achter verschuilen.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #289 Gepost op: 21 mei 2006, 11:33:18
Brandweer Lienden (Gem. Buren).



Foto : Ton van der Toolen

Meer voertuigfoto's op : www.brandweervoertuigen.nl
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright