Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)

Auteur Topic: Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)  (gelezen 156735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #350 Gepost op: 19 juni 2007, 21:53:49
Hmmmm.... maar de eerste toelating is volgens de RDW 1976; daar bedoelt men dan toch de toelating in Nederland mee? Dat zou ook het oude kenteken (08-YB-18) verklaren. Volgens mij is het niet mogelijk om in 2004 een voertuig in te voeren uit Duitsland en dan het kenteken 08-YB-18 te krijgen, maar niks menselijks is mij vreemd...  :)
greetz,  Enrique


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #351 Gepost op: 19 juni 2007, 21:57:30
Het schijnt in bepaalde gevallen inderdaad mogelijk te zijn om een oud kenteken aan te vragen. Althans, dat "gerucht" heb ik ook al meer gehoord...  :|


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #352 Gepost op: 19 juni 2007, 22:01:32
Een mens is dus nooit te oud om te leren  ;) wel apart. Toen ik de wagen voor het eerst zag dacht ik dat het een oude Duitser was. Maar het kenteken overtuigde mij dat het gewoon een oude Nederlander was. Fout dus  8)

Dank voor deze (voor mij) nieuwe info!
greetz,  Enrique


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #353 Gepost op: 19 juni 2007, 22:30:49
Het verhaal is niet helemaal juist.
De eerste toelating is het bouwjaar van het voertuig.
Het is pas sinds 2004 in Nederland op kenteken gezet.
Trouwens 00-YB-00 is een zgn. historisch kenteken voor auto oudere dat 25 jaar.
Hetzelfde geld voor kenteken serie 00-YA-00. Ik heb volgens mijn al eens eerder een lijstje met zgn. historisch kentekens hierop het forum gezet. Het zijn over het algemeen kentekenseries die vroeger niet uitgeven zijn.

Wat betreft het aanvragen van een zgn. historisch kenteken. Dit is inderdaad mogelijk, echter zal het voertuig zeker ouder dat 25 jaar moeten zijn. Wil het in aanwerking komen. Echter zijn dit geen al gebruikte kentekens. Om bijvoorbeeld een voertuig weer terug op het oorspronkelijk kenteken te krijgen. Is een stuk moeilijker, je moet de oorspronkelijk papieren hebben of kunnen aantonen dat het voertuig ooit onder dat kenteken hier heeft gereden.

De RangeRover is wel degelijk een voormalige Duitse brandweerkar.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #354 Gepost op: 19 juni 2007, 22:56:33
Louis, ik ben weer wat wijzer, thanks!
greetz,  Enrique


mad marv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,415
Reactie #355 Gepost op: 21 juni 2007, 16:16:39
bedankt voor de info. jongens ;) :)


Rene112

  • Gast
Reactie #356 Gepost op: 22 juni 2007, 00:11:25
De RangeRover is wel degelijk een voormalige Duitse brandweerkar.

Mee eens ;)

Volgens mij is het zelfs een snelle kleine hulpverleningswagen (VRW=VorausRüstWagen) van de Björn Steiger Stichting. Ik herken de kleurindeling van het voertuig.....
Deze stichting is ooit opgericht door dhr. Steiger wiens zoontje Björn bij een ongeval te laat hulp kreeg en overleed. Deze stichting heeft toen voor diverse korpsen hulpverleningsvoertuigen gekocht of eraan meebetaald.... en hetzelfde gedaan m.b.t. ambulancediensten.

Even een stukje van hun site :

15.05.1974:
Entwicklung und Finanzierung von Schnellbergungswagen für die Feuerwehren

Schwer verletzte, eingeklemmte Unfallopfer mussten noch Anfang der 1970er Jahre meist sehr lange auf ihre Bergung warteten, weil die schweren Rüstwagen der Feuerwehr zu spät oder gar nicht an diese Unfallopfer herankamen. Um eingeklemmte Unfallopfer schneller bergen zu können, entwickelte die Björn Steiger Stiftung zusammen mit der Stuttgarter Feuerwehr einen schnellen und geländegängigen Schnellbergungswagen. Er wurde am 15. Mai 1974 in Dienst gestellt. Die Björn Steiger Stiftung finanzierte mehr als zehn Schnellbergungswagen. Heute ist diese Entwicklung der Björn Steiger Stiftung unter dem Namen Vorausrüstwagen weltweit in vielen tausend Exemplaren im Einsatz.


http://www.steiger-stiftung.de/

Nu nog even een foto van zo'n oorspronkelijke Range Rover VRW.....

groeten,
René de Caluwé


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #357 Gepost op: 23 juni 2007, 19:24:48
Ik vindt hem erg leuk !  8)

Ex-Brandweer Kanis en Gunnik:


Oude autospuit Goedereede:


brielle

  • Gast
Reactie #358 Gepost op: 10 november 2007, 16:36:27
Het leek me leuk een topic te openen waar iedereen foto's kan neerzetten van oude voertuigen (&voertuigen die niet meer worden ingezet) van zowel ambulance, brandweer en politie. Volges mij was dit er nog niet.
Ik zal alvast beginnen ;) O0 :


TS63-2 van brielle, hij staat nog steeds in de kazerne maar is niet meer in de uitruk.


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #359 Gepost op: 10 november 2007, 18:02:15
Maak gebruik van de zoekfunctie en ontdek leuke resultaten (*btw inbegrepen)

Mvg,