Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191356 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #110 Gepost op: 10 maart 2014, 17:59:28
Citaat van: devilfish link=msg=1249545 date=1394454522
Hoe zit het dan als je zonder diploma gaat reanimeren en je maakt een fout waardoor iemand overlijd. Ben je dan niet ook strafbaar?

Nee. Jij bent op dat moment juist reddend bezig. Tenzij je zonder kennis een tracheostomie probeert en dan nog moet bewezen worden dat de patiënt als gevolg daarvan is komen te overlijden.

Bij een reanimatie wordt de melder vaak ook geïnstrueerd Hoe te reanimeren via de telefoon Door de verpleegkundig centralist.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #111 Gepost op: 10 maart 2014, 23:40:07
Citaat van: devilfish link=msg=1249545 date=1394454522
Hoe zit het dan als je zonder diploma gaat reanimeren en je maakt een fout waardoor iemand overlijd. Ben je dan niet ook strafbaar?
Je kan een lijk niet vermoorden... Misschien kan iemand uit de witte tak zeggen of een reanimatiebehoeftig persoon al overleden is? Bij de politie wordt uitgegaan van wel. Zonder reanimatie is/gaat hij dood, met een foute reanimatie is/gaat hij dood en met een juiste reanimatie zijn/gaan er genoeg ook nog dood...

Strafbaar is gesteld: niet hulpverlenen --> overlijden slachtoffer. Niet strafbaar is gesteld: onjuist hulpverlenen --> overlijden slachtoffer.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #112 Gepost op: 10 maart 2014, 23:55:09
Citaat van: Frank. link=msg=1249839 date=1394491207
Je kan een lijk niet vermoorden... Misschien kan iemand uit de witte tak zeggen of een reanimatiebehoeftig persoon al overleden is? Bij de politie wordt uitgegaan van wel. Zonder reanimatie is/gaat hij dood, met een foute reanimatie is/gaat hij dood en met een juiste reanimatie zijn/gaan er genoeg ook nog dood...

Strafbaar is gesteld: niet hulpverlenen --> overlijden slachtoffer. Niet strafbaar is gesteld: onjuist hulpverlenen --> overlijden slachtoffer.

*Ik ben geen jurist  ;) *

Over de juridische vraag of er altijd (indien mogelijk) gereanimeerd moet worden indien er geen wilsverklaring aanwezig is ga ik me niet wagen, dat is een discussie waar ik nog niemand ooit een sluitende conclusie heb horen trekken. Deze discussie hangt vooral aan elkaar van interne richtlijnen van zorginstellingen enerzijds en de morele discussie anderzijds.

Iemand die niet meer ademt is voor de wet niet overleden, sterker nog, soms laten we iemand bewust stoppen met zelfstandig ademhalen. Overleden is de persoon pas nadat hij of zij is geschouwd door een arts en die de papieren heeft ondertekend. In de medische wereld spreken we wel van een klinische dood (arrest) en een biologische dood. Indien er niet gereanimeerd wordt zal bij een patiënt zonder circulatie vanzelfsprekend de biologische dood intreden, het moge duidelijke zijn dat er dan geen weg meer terug is ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #113 Gepost op: 11 maart 2014, 00:08:07
Citaat van: 2ling link=msg=1249507 date=1394452369
- mag je zonder reanimatie diploma reanimeren?

Ja.

Er zijn EHBO instructeurs die hele spookverhalen die wereld in helpen over strafrechtelijke aansprakelijkheid, dat is vooral een beetje interessant doen. Zolang je ter goede trouw en volgens de geldende richtlijnen handelt zal niemand zich druk maken. Uiteraard geldt voor BIG geregistreerden nog wel de tuchtrechtelijke aansprakelijkheid, maar daarvoor geldt ook het bovenstaande.  ;)


guest15549

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 10 juni 2014, 14:18:59
Een puur hypothetische vraag;

Stel dat ik op straat slachtoffer word of getuige ben van een misdrijf en het lukt me om een burgeraanhouding te verichten, dan is het natuurlijk de bedoeling dat ik de verdachte zo snel mogelijk overdraag aan de politie.
Als ik om een of andere manier niet snel 112 kan bellen, bijvoorbeeld omdat ik geen telefoon bij me heb en er verder niemand in de buurt is, of omdat het door het tegenwerken van de verdachte lastig is om de verdachte op de grond te houden en tegelijk te bellen, is het dan ook toegestaan om de verdachte zelf mee te nemen naar een politiebureau en hem/haar aldaar over te dragen?

En hoe ver mag je daar in gaan? Als je iets bij je hebt om de handen van de verdachte bij elkaar te binden uit veiligheid, mag je dat ook gebruiken of is dat een soort no-go area?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #115 Gepost op: 10 juni 2014, 21:02:54
Knap, als je niet 112 kan bellen (of iemand vind die dat voor je doet) maar wel je niet meewerkende verdachte naar het bureau kan transporteren... ik heb daar eigenlijk weinig beeld bij.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest15549

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 10 juni 2014, 22:19:54
Citaat van: DiNozzo link=msg=1275600 date=1402426974
Knap, als je niet 112 kan bellen (of iemand vind die dat voor je doet) maar wel je niet meewerkende verdachte naar het bureau kan transporteren... ik heb daar eigenlijk weinig beeld bij.

Daarom zeg ik ook dat het puur hypothetisch is.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #117 Gepost op: 10 juni 2014, 23:13:37
Het enige wat in de wet staat is dat je de verdachte dan onverwijld dient over te leveren aan een opsporingsambtenaar. Als je de verdachte onverwijld naar het politiebureau zou brengen, zou dat op zich in orde zijn. Alles wat je in dat kader doet, moet wel proportioneel zijn: het moet in een redelijke verhouding staan tot het beoogde doel (het vasthouden en overleveren van de verdachte). Wat dat in een concreet geval zou betekenen, valt eigenlijk niet te zeggen. Dat hangt echt van de omstandigheden af. Op het moment dat het disproportioneel zou zijn, maak je je zelf schuldig aan een strafbaar feit (wederrechtelijke vrijheidsberoving).


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #118 Gepost op: 10 juni 2014, 23:18:08
Citaat van: voske83 link=msg=1275679 date=1402434817
Het enige wat in de wet staat is dat je de verdachte dan onverwijld dient over te leveren aan een opsporingsambtenaar. Als je de verdachte onverwijld naar het politiebureau zou brengen, zou dat op zich in orde zijn. Alles wat je in dat kader doet, moet wel proportioneel zijn: het moet in een redelijke verhouding staan tot het beoogde doel (het vasthouden en overleveren van de verdachte). Wat dat in een concreet geval zou betekenen, valt eigenlijk niet te zeggen. Dat hangt echt van de omstandigheden af. Op het moment dat het disproportioneel zou zijn, maak je je zelf schuldig aan een strafbaar feit (wederrechtelijke vrijheidsberoving).
Het gebruik van geweld doet niets af aan de rechtmatigheid van de vrijheidsberoving. Wel kan er dan sprake zijn van mishandeling.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #119 Gepost op: 11 juni 2014, 10:59:56
Dat is bij geweld inderdaad zo, maar daar had ik het niet over. Als bijvoorbeeld het vastbinden van de handen disproportioneel is of de verdachte niet onverwijld wordt overgeleverd, dan is er wel degelijk sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving.