Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191352 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #130 Gepost op: 23 juni 2014, 22:04:06
Maar als een computer in beslag is genomen, heb je artikel 125i niet meer nodig. De Hoge Raad overwoog namelijk al in 1994 dat:
Citaat
voor de waarheidsvinding onderzoek mag worden gedaan aan inbeslaggenomen voorwerpen ten einde gegevens voor het strafrechtelijk onderzoek ter beschikking te krijgen en in computers opgeslagen gegevens daarvan niet zijn uitgezonderd.

Artikel 125i heb je alleen nodig als je de computer niet in beslag wil nemen maar wel de zich daarop bevindende gegevens.

Citaat van: LuukPol link=msg=1279241 date=1403528643
In ieder geval niet een artikel dat expliciet aangeeft: na inbeslagname is een opsporingsambtenaar bevoegd de inhoud te bekijken, of iets dergelijks!

Het staat ook niet heel letterlijk in de wet, maar de Hoge Raad heeft het wel bevestigd, in bijvoorbeeld bovenstaande passage maar ook in andere arresten.


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #131 Gepost op: 23 juni 2014, 23:34:11
Dank Groene, Marcel en Voske. Heel erg duidelijk! Heb het arrest naar aanleiding van jou citaat gevonden, erg behulpzaam (gebruik het voor het schrijven van een paper). Jullie hebben mij uit de brand geholpen, ik zal overwegen jullie te noemen in het voorwoord  ;)


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #132 Gepost op: 24 juni 2014, 09:57:16
Op www.zakboekenpolitie.com staat overigens een aardige presentatie omtrent beslagbevoegdheden.

http://www.zakboekenpolitie.com/Diaas_en_toetsen/Diaas/voorwerpen.pdf

Grtz,
Marcel


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #133 Gepost op: 24 juni 2014, 10:08:05
Citaat van: M@rcel link=msg=1279470 date=1403596636
Op www.zakboekenpolitie.com staat overigens een aardige presentatie omtrent beslagbevoegdheden.

Ook die had ik reeds gevonden! Met name de zin
Citaat
Voor waarheidsvinding mag na ibn ook onderzoek gedaan worden aan en in het in beslag genomen voorwerp
was erg interessant. Maar er wordt bij die zin niet verwezen naar een bron en ook de presentatie zelf is eigenlijk geen geldige bron. Voor een verwijzing was dit dus niet geschikt en moest ik dus nog even verder zoeken. Het arrest in aanvulling op artikel 94 lijkt mij afdoende!


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #134 Gepost op: 24 juni 2014, 13:04:21
Je vatbaarheidsgronden bepalen waarom/waarvoor je iets ibn neemt. Dit wil echter niet zeggen dat als je een goed bijvoorbeeld uit verkeer neemt, je deze niet mag doorzoeken.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 16 september 2014, 00:15:06
Het volgende is mijn vriendin (verpleegkundige) net overkomen:

Mijn vriendin rijdt na een avonddienst terug naar huis en ziet iets reflecteren op de weg en remt (gelukkig) af en ziet tot haar verbazing een man (bewusteloos) op de weg liggen.
1e hulp wordt verleend en 112 word gebeld.
De man komt bij bewustzijn en blijkt stomdronken, weigert vervolgens verdere hulp en stapt doodleuk in een lijnbus naar Assen.
112 wordt weer gebeld en de nieuwe situatie wordt doorgegeven en de centralist geeft aan de politie te bellen voor verdere afhandeling.
Wat kan de politie in dit geval doen en de man eventueel voor bekeuren/aanhouden?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #136 Gepost op: 16 september 2014, 01:23:07
Openbare dronkenschap.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #137 Gepost op: 27 oktober 2014, 13:57:38
Kan veelvuldig geluidsoverlast gedurende een langere periode worden aangemerkt als een ernstiger (VH-)feit? Ik heb ooit voorbij horen komen dat veelvuldig geluidsoverlast een onbehaaglijk gevoel kan geven welke kan worden aangemerkt als mishandeling.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #138 Gepost op: 27 oktober 2014, 15:09:30
Je zou de verdachte ook aan kunnen houden nadat je een proces-verbaal hebt toegezegd en zijn geluidsdragers inbeslag heb genomen. Misschien dat dat werkt?
--Niets is wat het lijkt--


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #139 Gepost op: 28 oktober 2014, 13:32:36
Citaat van: knarf1990 link=msg=1304716 date=1414418970
Je zou de verdachte ook aan kunnen houden nadat je een proces-verbaal hebt toegezegd en zijn geluidsdragers inbeslag heb genomen. Misschien dat dat werkt?
Het gaat mij om een VE die ander soortelijke overlast veroorzaakt dan met geluidsdragers en dit vaak doet op een dusdanige manier dat het de levens van anderen beïnvloed en er consequenties voor de gezondheid voor zijn.
Hobby Bobby eenheid Den Haag