Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191318 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 27 november 2013, 11:11:44
Vanmorgen lees ik onderstaande bericht.
Op Facebook circuleert een opvallend screenshot van een e-mail over een afwijzing op een sollicitatie. Een electronicabedrijf in Arnhem heeft een sollicitant op de vacature van stagiair afgewezen om de volgende reden: 'een donker gekleurde (neger)'.
Nu plaatste men deze screenshot oa op Facebook met naam/bedrijfsnaam, kan degene die dit op deze manier plaatst nu zelf ook op de vingers getikt worden?


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #81 Gepost op: 28 november 2013, 18:44:41
Hangt er af of je het opzettelijk met een bepaalde bedoeling online zet, lijkt mij...
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 28 november 2013, 19:42:37
Degene wilde laten zien hoe hij door persoon x werd gediscrimineerd en vond het dus blijkbaar nodig om persoon x met naam en toenaam bekend te maken op oa Facebook, deze persoon x zou ondertussen ondergedoken zijn vanwege bedreigingen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 7 december 2013, 11:38:08
Ik lees nu dat er op Marktplaats veel nazispullen worden aangeboden en lees dan onderstaande citaat en vroeg mij af, is dit werkelijk strafbaar?
Is het dan strafbaar als er bijv een hakenkruis of SS teken op zit, is het ten alle tijden strafbaar of........
Ik hoor graag van jullie.
Citaat
'Want dergelijke spullen zijn nou eenmaal strafbaar en moeten ter beschikking worden gesteld aan bijvoorbeeld het onderzoeksinstituut NIOD', aldus Voet.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #84 Gepost op: 7 december 2013, 13:08:14
Citaat van: Sylvester link=msg=1226448 date=1386412688
Ik lees nu dat er op Marktplaats veel nazispullen worden aangeboden en lees dan onderstaande citaat en vroeg mij af, is dit werkelijk strafbaar?
Is het dan strafbaar als er bijv een hakenkruis of SS teken op zit, is het ten alle tijden strafbaar of........
Ik hoor graag van jullie.

Dit onderwerp komt vanavond in KASSA aan bod, volgens mij rond de klok van 7.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #85 Gepost op: 7 december 2013, 16:55:13
Dit is strafbaar en dient gemeld te worden aan de RIOD ( Rijks Instituut voor Oorlogs Documentatie )
Bij instappen begint de inzet.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #86 Gepost op: 7 december 2013, 17:07:11
Strafbaarstelling is ingevolge een arrest Hoge raad 23-11-2010 en een arrest van de Gerechtshof in Arnhem van 08-11-2013, inhoudende de toepassing van art 137e van het wetboek van Strafrecht.
 Omschrijving: Voorwerp moet worden bezien in het licht van de omstandigheden en de associatie daar om heen.
Bij instappen begint de inzet.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #87 Gepost op: 7 december 2013, 17:12:16
Is dus niet altijd strafbaar volgens je bericht. Maar het geheel moet in context zijn.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #88 Gepost op: 7 december 2013, 17:17:12
Ja en het voorzien zijn van eventuele aanwijzingen als hakenkruizen en andere herkenningtekens.
Bij instappen begint de inzet.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #89 Gepost op: 7 december 2013, 18:27:36
Dit speelt al een paar weken. Dit weblog geeft meer inzicht in de achtergrond, incl de juridische vraag over strafbaarstelling.
http://www.fiatjustitia.nl/artikel/nazisymbolen-te-koop-op-marktplaats
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten