Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191360 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 8 december 2013, 02:03:31
Wat voor straf staat er dan op?
Dan bedoel ik als je bijvoorbeeld een Nazi mes in huis hebt puur als verzameling, dus niet om iets duidelijk te maken.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #91 Gepost op: 8 december 2013, 06:56:25
Citaat van: Sylvester link=msg=1226650 date=1386464611
Wat voor straf staat er dan op?
Dan bedoel ik als je bijvoorbeeld een Nazi mes in huis hebt puur als verzameling, dus niet om iets duidelijk te maken.
Geen, dat mag je gewoon hebben (tenzij het onder de WWM valt).
Anders is het als je zulke 'verzamelobjecten' als propaganda materiaal gaat gebruiken...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 16 januari 2014, 23:59:43
Vanwege het nieuwe alcoholverbod voor jongeren, vroeg ik mij na aanleiding van onderstaande bericht het volgende af, namelijk:
 - Mag een loktiener worden ingezet?

Citaat
Gemeente Utrecht: 'Loktiener mag wel'

De gemeente Utrecht is ervan overtuigd dat de inzet van een loktiener wel mag. 'Het is niet de eerste keer dat we deze methode hebben toegepast. De inzet van een loktiener is een van de instrumenten die het handhavingsbeleid effectiever maken.'

Dit en meer: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/48555/loktiener_mag_dat_eigenlijk_wel_


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #93 Gepost op: 17 januari 2014, 00:05:13
Hiervoor zal toestemming moeten worden gevraagd aan de Officier van Justitie. Die gaat dan bepalen of het wel of niet mag.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 21 januari 2014, 19:59:26
Citaat van: Sylvester link=msg=1237526 date=1389913183
Vanwege het nieuwe alcoholverbod voor jongeren, vroeg ik mij na aanleiding van onderstaande bericht het volgende af, namelijk:
 - Mag een loktiener worden ingezet?

Dit en meer: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/48555/loktiener_mag_dat_eigenlijk_wel_
Utrecht stopt met loktieners


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #95 Gepost op: 23 januari 2014, 18:40:53
Het gebruiken van loktieners is al meer dan een half jaar geleden door een raadsheer van het Gerechtshof in Den Haag afgekeurd in een zaak waarbij de politie zich voordeed als lokpuber op het internet. De rechter betitelde het als uitlokking.

De verdachte werd in die zaak door het hof buiten vervolging gesteld.
Citaat van: Sylvester link=msg=1238588 date=1390330766
Utrecht stopt met loktieners

Geinig trouwens dat in de Utrechtse zaak de politie/gemeente/OM in eerste instantie ervan overtuigd was het inzetten van een loktiener een legitiem middel was om dit soort "misstanden" op te sporen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #96 Gepost op: 23 januari 2014, 18:51:06
Beide zaken zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

In het geval van Den Haag ging het er juist om dat de gene waarmee gechat werd in de praktijk een volwassene is die zich voordoet als kind. En dus kan er nooit sprake zijn van grooming (daar ging het in Den Haag om) Zelfs als de dader er volledig van overtuigd is dat het een kind is, ging het er om dat het slachtoffer dit in praktijk niet was. En dus niet strafbaar. De wetgeving op dat gebied wordt echter aangepast om dit wel strafbaar te maken.

In het geval van Utrecht gaat het er om dat het gebruik van de loktieners een strafbare overtreding voor de loktieners zelf oplevert. En om jongeren aan te zetten tot strafbare feiten gaat kennelijk ook wat te ver.  998765

Het geval in Den haag ging dus niet om de inzet van loktieners.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #97 Gepost op: 23 januari 2014, 20:45:41
Humm.....

In het licht van de bovenstaande vergelijking vraag ik mij af hoe de rechter zal reageren op een kind wat zich kennelijk voordoet als een volwassene... Ik meen mij het verweer van een zekere Utrechtse horeca-ondernemer te herinneren waarin deze aangaf dat de loktieners nogal hun best deden om voor volwassenen door te gaan. Voer voor de rechter dus.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #98 Gepost op: 23 januari 2014, 21:53:06
Citaat van: Diamondback link=msg=1238985 date=1390506341
Humm.....

In het licht van de bovenstaande vergelijking vraag ik mij af hoe de rechter zal reageren op een kind wat zich kennelijk voordoet als een volwassene... Ik meen mij het verweer van een zekere Utrechtse horeca-ondernemer te herinneren waarin deze aangaf dat de loktieners nogal hun best deden om voor volwassenen door te gaan. Voer voor de rechter dus.
De loktieners in het Utrechtse zouden voorzien geweest zijn van make-up om hen ouder te doen lijken. Denk alleen niet dat dit nog voor de rechter zal komen aangezien de boete naar aanleiding van die actie is kwijtgescholden.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 24 januari 2014, 14:54:44
Ik las net een stukje over Diefstal van een geleidehond.
Als dit in Nederland zou gebeuren, is diefstal van een geleidehond dan verzwarend?