Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191329 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #30 Gepost op: 5 december 2012, 08:28:38
Het opportuniteitsbeginsel kan eventueel wel van toepassing zijn als er bijvoorbeeld sprake is van een hoge leeftijd.

Opportuniteitsbeginsel:
 - Beoordelingsvrijheid van het Openbaar Ministerie, om niet tot vervolging of verdere vervolging over te gaan op gronden, die zijn ontleend aan het algemeen belang.
Bijvoorbeeld bij een geringe strafbare feit, hoge leeftijd, 1e strafbare feit.

Ik denk alleen niet dat het OM hier gebruik van zal maken als  het gaat om een zedendelict. Want dat is een zeer ernstig misdrijf en vaak ook met een groot sociaal en maatschappelijke impact.

Het kan wel zo zijn dat het OM dan een lagere straf eist, vanwege de hoge leeftijd van de verdachte.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #31 Gepost op: 5 december 2012, 12:50:40
Wordt er ook dan rekening gehouden met gezondheid?
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #32 Gepost op: 5 december 2012, 13:17:53
Wordt er ook dan rekening gehouden met gezondheid?

Dat durf ik niet te zeggen, daar zou iemand van het OM meer over kunnen vertellen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 13 december 2012, 23:44:52
Een Boa constateert een strafbaar feit, mag een Boa de gegevens van de overtreder op een notitieblokje schrijven en later de boete verder uitwerken of moet hij ter plaatse een bewijs meegeven?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #34 Gepost op: 13 december 2012, 23:54:00
Een Boa constateert een strafbaar feit, mag een Boa de gegevens van de overtreder op een notitieblokje schrijven en later de boete verder uitwerken of moet hij ter plaatse een bewijs meegeven?
Zover ik weet blijft de (b)oa dan in gebreke tenzij er sprake is van een situatie waarin het overhandigen van de mini niet mogelijk was, denk aan een gevaarlijke situatie, spoedrit tijdens het uitschrijven. Heb even gegoogled voor je en kwam in elk geval dit tegen op de site van het OM:

Ik ben staande gehouden voor een verkeersovertreding, maar heb geen bon overhandigd gekregen. Ik wil beroep instellen want dat mag toch niet?

Dat hangt er vanaf. Volgens de wet moet u zo mogelijk meteen een 'aankondiging van beschikking' uitgereikt krijgen, tenzij het bijvoorbeeld te gevaarlijk is om iemand aan de kant te zetten. Het niet-uitreiken van de beschikking terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, kan leiden tot vernietiging van de beschikking, maar alleen als u daardoor 'in enig rechtens belang' bent geschaad. Het weigeren van een bon heeft overigens weinig zin, want in de wet staat letterlijk: 'weigering de beschikking in ontvangst te nemen, schort de bekendmaking daarvan niet op'. Resultaat: De Officier van Justitie kan de beschikking vernietigen als de aankondiging beschikking niet is uitgereikt terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, en als u daardoor bent geschaad in enig rechtens belang. In de praktijk komt dit echter weinig voor omdat de aankondiging van beschikking niets meer of minder is dan (het woord zegt het al) een aankondiging.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #35 Gepost op: 14 december 2012, 11:51:11
Een Boa constateert een strafbaar feit, mag een Boa de gegevens van de overtreder op een notitieblokje schrijven en later de boete verder uitwerken of moet hij ter plaatse een bewijs meegeven?


Jack heeft al uitleg gegeven. Maar volgens mij als jij het de betrokkene mede deelt is dat volgens mij al een aankondiging.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #36 Gepost op: 14 december 2012, 11:57:01
Een Boa constateert een strafbaar feit, mag een Boa de gegevens van de overtreder op een notitieblokje schrijven en later de boete verder uitwerken of moet hij ter plaatse een bewijs meegeven?
wat JackM zegt klopt wel voor de WAHV. Echter zijn de meeste boa's op grond van andere wetgevingen bezig. Daarnaast moet je ook als BOA een bonneboekje hebben (wat ook niet overal is). Zo heb ik al diverse verbalen geschreven maar geen enkele keer direct een beschikking overhandigd. Dus Sylvester als dit gaat op grond van jou werkzaamheden dan kan je het beste even binnen je eigen organisatie nagaan wat daar de leidraad is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #37 Gepost op: 14 december 2012, 12:02:31
wat JackM zegt klopt wel voor de WAHV. Echter zijn de meeste boa's op grond van andere wetgevingen bezig. Daarnaast moet je ook als BOA een bonneboekje hebben (wat ook niet overal is). Zo heb ik al diverse verbalen geschreven maar geen enkele keer direct een beschikking overhandigd. Dus Sylvester als dit gaat op grond van jou werkzaamheden dan kan je het beste even binnen je eigen organisatie nagaan wat daar de leidraad is.

Maar als je niet volgens de WAHV werkt is het ook geen "Wet Mulder" en dus geen beschikking meer. Maar een bekeuring.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #38 Gepost op: 17 december 2012, 20:24:22
Naar aanleiding van de gisteren uitgezonden aflevering van Overtreders heb ik de volgende vraag:

De KMar houdt een controle op/rond Eindhoven Airport waarbij een bestuurder wordt staande gehouden. Bij hem worden sigarettenpakjes aangetroffen waarin vermoedelijk cannabis zit. De ambtenaar van de Marechaussee vordert daarop de afgifte van eventueel andere aanwezige drugs, waarop de bestuurder aangeeft dat er geen drugs meer is. Vervolgens wordt alsnog een extra sigarettenpakje met cannabis aangetroffen. Het niet aan voldoen aan de vordering wordt afgedaan met een waarschuwing.

Mijn vraag is op basis waarvan deze vordering wordt gedaan en of je het negeren strafrechtelijk aan zou kunnen pakken. Hoe verhoudt een dergelijke vordering zich ten opzichte van het niet hoeven meewerken aan de eigen veroordeling (nemo tenetur)?

Uiteraard niet bedoeld als kritiek, kan me een dergelijke vordering goed voorstellen. Ben alleen benieuwd hoe het wettelijk geregeld is.
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #39 Gepost op: 17 december 2012, 21:41:38
Artikel 9 lid 3 van de Opiumwet regelt dat wij de uitlevering van verdovende middelen kunnen vorderen..
Citaat
Zij zijn te allen tijde bevoegd tot inbeslagneming van daarvoor vatbare voorwerpen. Zij kunnen daartoe hun uitlevering vorderen.

Is het niet voldoen aan deze vordering strafbaar? Dat ligt juridisch weer lastig omdat iemand immers niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling (maw zijn eigen bewijs aanleveren).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein