Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191384 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #120 Gepost op: 11 juni 2014, 11:25:18
Citaat van: voske83 link=msg=1275792 date=1402477196
Dat is bij geweld inderdaad zo, maar daar had ik het niet over. Als bijvoorbeeld het vastbinden van de handen disproportioneel is of de verdachte niet onverwijld wordt overgeleverd, dan is er wel degelijk sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Uiteraard, op die manier  :)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #121 Gepost op: 11 juni 2014, 19:46:38
Kortom na een burger aanhouding, mag en kan men derhalve geen geweld of geweldsmiddelen aanwenden.
Hoe te handelen als verdachte geweld gaat aanwenden tegenover de burger, kortom verzet tegen zijn aanhouding of een gevaar voor zichzelf en de omgeving is?
Gedacht wordt aan een buitengebied waar soms maar twee eenheden aanwezig zijn ( 5 minuten iemand aan de praat houden of in bedwang houden zonder geweld is moeilijk) en ingezet zijn.
Bij instappen begint de inzet.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #122 Gepost op: 11 juni 2014, 22:03:48
Op het moment dat de ander geweld gaat gebruiken dan kan jij je beroepen op noodweer. Echter ook dit moet proportioneel zijn, en dan kan het dus wel zijn dat jij iemands handen/armen vastbind tot jij de persoon kan overdragen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #123 Gepost op: 11 juni 2014, 22:13:12
Okee bedankt, dus met een tayer vastleggen.
 In het verleden hebben we wel eens iemand vastgebonden aan een brandweervoertuig, maar dat was in de tijd van de veldwachter op zijn fiets.   Was door het dolle heen en wilde het brandende woonhuis in.  Antwoord van de agent, breng hem maar op het buro , als jullie ook naar huis gaan.
Bij instappen begint de inzet.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #124 Gepost op: 12 juni 2014, 00:01:37
Een tayer is een paddestoel dus ik vermoed dat je tyrap bedoelt?

Niet doen. Tyraps gaan heel makkelijk strak, maar als ze eenmaal strak gaan knellen ze snel de polsen af en zijn dan ook ineens heel slecht te verwijderen. ME gebruikt niet voor niets speciale raps die de bloedsomloop niet kunnen afknellen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #125 Gepost op: 23 juni 2014, 13:09:12
Beste (juridisch onderlegde) forumleden,

Ik heb een vraag over inbeslagname. In het wetboek voor Strafvordering wordt één en ander vermeld over inbeslagname (art. 94 Sv e.v.). Mijn vraag is: welke bevoegdheden vloeien voort uit een inbeslagname en waar in de wet wordt dat vermeld? Zo kan ik mij voorstellen dat een opsporingsambtenaar na het in beslag nemen van een computer de inhoud mag bekijken. Maar waar in de wet wordt dit recht vermeld?

Bij voorbaat dank!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #126 Gepost op: 23 juni 2014, 14:17:22
Ik ben geen jurist, en zal dus geen antwoord proberen te geven op je vraag.
Maar misschien dat deze aanwijzing voor het Openbaar Ministerie je al een eindje op weg helpt: http://wetten.overheid.nl/BWBR0029019

(Eventueel ook leesbaar op de website van het OM, maar ik heb niet zelf gecontroleerd of ze beiden compleet identiek zijn.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #127 Gepost op: 23 juni 2014, 15:04:03
Citaat van: zwelgje link=msg=1279225 date=1403525842
Ik ben geen jurist, en zal dus geen antwoord proberen te geven op je vraag.
Maar misschien dat deze aanwijzing voor het Openbaar Ministerie je al een eindje op weg helpt: http://wetten.overheid.nl/BWBR0029019

(Eventueel ook leesbaar op de website van het OM, maar ik heb niet zelf gecontroleerd of ze beiden compleet identiek zijn.)

Dank voor je antwoord, had ze zelf ook gevonden maar heb er niks in kunnen vinden. In ieder geval niet een artikel dat expliciet aangeeft: na inbeslagname is een opsporingsambtenaar bevoegd de inhoud te bekijken, of iets dergelijks!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #128 Gepost op: 23 juni 2014, 16:28:23
Je hoeft in principe niet verder te kijken dan art 94 WvSv. Daarin staat dat elk voorwerp inbeslag genomen kan worden om de waarheid te achterhalen. Dus geldt voor bijv gestolen goederen, maar ook om een computer te doorzoeken voor bepaalde feiten. Dit moet echter wel in veel zaken door de OvJ of de RC bevolen worden omdat je dan in een opsporingsonderzoek zit en hiervoor moet alles door een van deze heren/dames worden bepaald.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #129 Gepost op: 23 juni 2014, 21:51:30
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1279271 date=1403533703
Je hoeft in principe niet verder te kijken dan art 94 WvSv. Daarin staat dat elk voorwerp inbeslag genomen kan worden om de waarheid te achterhalen. Dus geldt voor bijv gestolen goederen, maar ook om een computer te doorzoeken voor bepaalde feiten. Dit moet echter wel in veel zaken door de OvJ of de RC bevolen worden omdat je dan in een opsporingsonderzoek zit en hiervoor moet alles door een van deze heren/dames worden bepaald.

Klopt en dan kom je uit op art 125i WvSv, waarvoor je een machtiging nodig hebt.

Grtz,
Marcel