Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191399 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #170 Gepost op: 9 maart 2015, 17:37:08
Ik zie dat er alleen kortstondig gebruik staat. Ik heb familie wonen in belgië, hij is Belg en zei is Nederlander. Mag zij dan rijden net hun auto in Nederland zonder het risico BPM te moeten betalen want zit Belgisch kenteken op de auto.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #171 Gepost op: 9 maart 2015, 18:15:02
Citaat van: jelte link=msg=1336088 date=1425919028
Ik zie dat er alleen kortstondig gebruik staat. Ik heb familie wonen in belgië, hij is Belg en zei is Nederlander. Mag zij dan rijden net hun auto in Nederland zonder het risico BPM te moeten betalen want zit Belgisch kenteken op de auto.

Als ze een Belgisch adres heeft mag het volgens mij weer wel.  Maar ik denk dat de heren van de douane of kmar daar 100% zekerheid over kunnen geven.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #172 Gepost op: 9 maart 2015, 18:19:25
Citaat van: jelte link=msg=1336088 date=1425919028
Ik zie dat er alleen kortstondig gebruik staat. Ik heb familie wonen in belgië, hij is Belg en zei is Nederlander.

Er staat ook: "Als Nederlands ingezetene". Dat wil zeggen dat je in de gemeentelijke basis administratie staat ingeschreven als woonachtig in Nederland.
Als zij ingeschreven is in België en niet in Nederland, en daar ook daadwerkelijk woont, dan zijn deze regels niet van toepassing. Voor zo ver ik weet mag zij dan gewoon in Nederland rijden met een Belgisch kenteken.

Waar de belastingdienst wel regelmatig onderzoek naar doet, is mensen die in België of Duitsland ingeschreven zijn maar in de praktijk gewoon in Nederland wonen.  In veel gevallen volgt er dan alsnog een boete en naheffing....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #173 Gepost op: 10 maart 2015, 09:31:33
Het gaat bij een buitenlands kenteken inderdaad in eerste instantie om waar de bestuurder staat ingeschreven. Echter ook als diegene niet is ingeschreven maar dat men wel aantoonbaar kan maken dat hij/zij een adres heeft in nederland (word ook naar andere zaken gekeken) dan komt er uiteindelijk ook een blauwe envelop op de deurmat.

En ja dit geldt ook als je even de auto leent van een familielid, of alleen in de straat rijd. Vanaf het moment dat de auto rijd op openbare weg ben je al strafbaar. staat de auto gewoon geparkeert of rij je op een afgesloten terrein dan is er niks aan de hand.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #174 Gepost op: 10 maart 2015, 10:36:06
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1336179 date=1425976293
Het gaat bij een buitenlands kenteken inderdaad in eerste instantie om waar de bestuurder staat ingeschreven. Echter ook als diegene niet is ingeschreven maar dat men wel aantoonbaar kan maken dat hij/zij een adres heeft in nederland (word ook naar andere zaken gekeken) dan komt er uiteindelijk ook een blauwe envelop op de deurmat.

En ja dit geldt ook als je even de auto leent van een familielid, of alleen in de straat rijd. Vanaf het moment dat de auto rijd op openbare weg ben je al strafbaar. staat de auto gewoon geparkeert of rij je op een afgesloten terrein dan is er niks aan de hand.

Dan leen ik de auto van mijn tante maar beter niet meer om voor haar ff naar de supermarkt te gaan ofzo. :|
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #175 Gepost op: 10 maart 2015, 11:25:51
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1336190 date=1425980166
Dan leen ik de auto van mijn tante maar beter niet meer om voor haar ff naar de supermarkt te gaan ofzo. :|
inderdaad, of je tante moet mee rijden. Dat is namelijk de enige manier om zonder vergunning te rijden, als de houder van het voertuig zich ook in het voertuig bevind
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #176 Gepost op: 12 maart 2015, 12:13:30
Citaat van: Sylvester link=msg=1336025 date=1425897349
In bijvoorbeeld Belgie mag je met een autorijbewijs een 125cc motor besturen, nu vroeg ik mij af:
 - Mag je met een Nederlands rijbewijs B hier ook op rijden in Belgie?
 - Kan een Belg (met rijbewijs B) een boete krijgen als deze in Nederland rijdt op een 125cc?
Iets anders wat in mij op komt:
 - Als een Belg op een 125cc motor (rijbewijs A1) mag rijden met een autorijbewijs, staat op het Belgische rijbewijs dan dat je rijbewijs A1 hebt?
 - Stel deze Belg gaat naar Nederland verhuizen en zet zijn rijbewijs om naar een Nederlands rijbewijs, komt op het Nederlandse rijbewijs dan te staat dat deze Belg een rijbewijs A1 heeft?


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #177 Gepost op: 12 maart 2015, 12:56:57
Citaat van: Sylvester link=msg=1336672 date=1426158810
Iets anders wat in mij op komt:
 - Als een Belg op een 125cc motor (rijbewijs A1) mag rijden met een autorijbewijs, staat op het Belgische rijbewijs dan dat je rijbewijs A1 hebt?
 - Stel deze Belg gaat naar Nederland verhuizen en zet zijn rijbewijs om naar een Nederlands rijbewijs, komt op het Nederlandse rijbewijs dan te staat dat deze Belg een rijbewijs A1 heeft?

Als de A1 op zijn Belgisch rijbewijs vermeld staat, krijgt je hem ook op je NL rijbewijs. Als het iets van Belgie is dat je met je B op een A1 categorie mag rijden zonder vermelding, krijg je A1 niet.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #178 Gepost op: 3 april 2015, 00:24:29
Als je bijvoorbeeld een boete open hebt staan, hoelang blijft deze boete openstaan?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #179 Gepost op: 3 april 2015, 00:26:47
Citaat van: Sylvester link=msg=1341197 date=1428013469
Als je bijvoorbeeld een boete open hebt staan, hoelang blijft deze boete openstaan?
Dat is afhankelijk van het soort boete, en wat je precies bedoeld met "open staan"
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.