Vragen over strafrecht/strafvordering?

Auteur Topic: Vragen over strafrecht/strafvordering?  (gelezen 191312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Gepost op: 26 augustus 2010, 23:53:52
Stel hier al uw vragen over strafrecht en strafvordering.

Let op!: Dit topic wordt beantwoord door mensen van de 'blauwe' kant. Dat houd echter niet in dat ieder antwoord juist is. Aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend. Bij complexe vragen is het altijd verstandig en aanbevolen om naar de plaatselijke politie te gaan of met hun contact op te nemen voor advies.


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:04:04
Hebben de personen in onderstaand verhaal (blauw) een misdrijf gepleegd of een strafbaar feit?



Bron: gooi en eemlander

Vrijspraken mishandelen agenten Koninginnedag Eemnes
Gepubliceerd op 26 augustus 2010, 20:36
eemnes -  
De politierechter heeft een lid van de vrijwillige brandweer Eemnes vrijgesproken van mishandeling van twee agenten op Koninginnedag in Eemnes. Ook door agenten ingediende schadeclaims werden afgewezen. De 44-jarige kreeg, samen met een 42-jarige brandweervrijwilliger, wel een geldboete wegens verzet bij aanhouding. De twee waren overigens op dat moment niet aan het werk als brandweerman.

Ze kwamen 's avonds in aanraking met de politie omdat ze, op weg naar huis, door een linie agenten liepen. Op dat moment was net een arrestatie van twee andere Eemnessers gaande, vandaar de afzetting. Volgens de advocaat van de Eemnesser liep hij ,,in een fuik van (politie) agressie''. De Wakkerendijk stond op dat moment vol feestvierders. Eerder op de avond waren er al schermutselingen geweest. In Eemnes was na afloop veel kritiek op het optreden van de 'opgefokte' politie. De rechter gaf daar geen mening over. ,,Maar je moet de politie niet hinderen in haar werk, ook al ben je het niet met ze eens.''

Een achttienjarige Eemnesser kreeg de hoogste straf, een boete van 350 euro wegens belediging van een wijkagent en verzet bij aanhouding, ook tijdens Koninginnedag. Een twintigjarige Eemnesser kreeg 150 euro boete voor verzet bij aanhouding diezelfde dag. ,,Ik dacht goed te doen, door een ander bij de politie weg te trekken. Ik wist ook niet dat hij al was aangehouden. Zelf ben ik in de Kerkstraat keihard onderuit getrapt door de politie, mishandeld. Ik ben helemaal geen vechtersbaas en ik had niks gedronken.'' Vermoedelijk zag de politie hem aan voor een verdachte van een mishandeling van een neergeslagen jongen die eerder op de avond per ambulance werd afgevoerd. De dader van die mishandeling is nooit gevonden.
De rechter hield bij de veroordeling er rekening mee dat alle vier Eemnessers al drie nachten in de politiecel hadden gezeten.
 


Lees hierover vrijdag meer in De Gooi- en Eemlander
Gooi & Vechtstreek | 4 reacties
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:51:47
Hebben de personen in onderstaand verhaal (blauw) een misdrijf gepleegd of een strafbaar feit?

Ze hebben een strafbaar feit gepleegd, en daarin zijn 2 gradaties: een overtreding, en een misdrijf

http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafbaar_feit
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:59:21
Ze hebben een strafbaar feit gepleegd, en daarin zijn 2 gradaties: een overtreding, en een misdrijf

http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafbaar_feit

Dat wil dus zegen, omdat het door een politierechter is behandeld gaat het om een overtreding?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2010, 17:08:44
Dat wil dus zegen, omdat het door een politierechter is behandeld gaat het om een overtreding?
De politierechter(kantonrechter) behandelt alleen overtredingen inderdaad.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Starsky79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
  • Hoofdagent
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2010, 17:50:26
Het is wel jammer dat kranten nooit een volledig bericht kunnen/willen plaatsen. Daardoor krijg je niet alle info die je moet hebben om en antwoord te kunnen geven.

Het door een linie van de politie heen lopen is niet echt slim natuurlijk maar ook niet gelijk en overtreding. Als men staat af te schermen nav een aanhouding dan kan ik mij voorstellen dat de mensen die te dicht bij komen worden weg geduwd of iets dergelijks.

Maar door dit zo te lezen zie ik nog geen strafbaar feit en zie ik dus ook niet de reden van een schade vergoeding aan de agenten.

Gr Starsky
Gr. Starsky


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2010, 17:53:25
Hier lopen twee dingen door elkaar. De politierechter is niet de kantonrechter. De kantonrechter is in het algemeen gesproken bevoegd ten aanzien van overtredingen. De politierechter is evenals de meervoudige kamer bevoegd ten aanzien van misdrijven, alleen moet het "naar het aanvankelijke oordeel van het openbaar ministerie" om eenvoudige zaken gaan en mag de politierechter hoogstens één jaar gevangenisstraf opleggen.

Verzet bij aanhouding is strafbaar gesteld in artikel 180 van het Wetboek van Strafrecht. Dat is een misdrijf.

Citaat
Artikel 180 Wetboek van Strafrecht
Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2010, 20:28:12
Ik blijf het verwarrend vinden :-\



Waaruit kan ik opmaken dat Artikel 180 Wetboek van Strafrecht een misdrijf is?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2010, 20:33:52
Heel simpel. Het wetboek van Strafrecht bestaat uit twee delen. De overtredingen vallen onder artikel 424 t/m 479 en de misdrijven van artikel 92 tot en met 423....

Dus 180 is een misdrijf.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2010, 20:37:37
Even mierenneuken maar het zijn drie boeken ;). Algemene bepalingen (art 1 t/m 91), Misdrijven (art 92 t/m 420) en Overtredingen (art 424 t/m 479).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein