Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 333933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Gepost op: 26 augustus 2010, 23:55:29
Stel hier al uw vragen omtrent verkeerswetgeving en boetes.

Let op!: Dit topic wordt beantwoord door mensen van de 'blauwe' kant. Dat houd echter niet in dat ieder antwoord juist is. Aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend. Bij complexe vragen is het altijd verstandig en aanbevolen om naar de plaatselijke politie te gaan of met hun contact op te nemen voor advies.


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2011, 21:13:48
Ik zag vanavond bij blik op de weg (oid) iemand die naar verluid 240 euro mocht betalen omdat er een beetje zand van zijn aanhanger gewaaid zou zijn (was op de film in de camera auto voor mij niet zichtbaar).

Het zand nivo was beneden het nivo van de boarding, nu zie ik bij ons op het werk dagelijks vele vrachtwagens als hieronder langskomen, "met een kop er op" dus  zonder dat daar iemand tegen optreedt, het zelfde geldt voor landbouw voertuigen die hier in de polder dermate veel rommel van hun voertuig laten vallen/waaien dat er zelfs borden en speciale schoonmaakmachines nodig zijn om het (vaak uren later of een dag later) enigzins veilig en schoon te maken (maar nog steeds veel gevaarlijker als dat beetje zand uit de televisieaflevering wat hier langs de duiden sowieso al in veel grotere hoeveelheden over de weg waait bij een aanlandige wind)

Vanwaar dit onderscheid in handhaving ?

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 21:25:59
In principe is alle on-afgedekte lading (waarbij de kans op afvallen bestaat) strafbaar. Of dat nou houtsnippers, koelkasten, halve koeien of zand is ...


In het feitenboekje staat hij omschreven als:

de lading of delen daarvan niet of zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituatie's waaronder begrepen, volle remmingen, plotselingen uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek niet van het voertuig kunnen vallen, te weten:

- 1 Voertuig gebonden lading, zoals stophout, bezems, dekzeilen, spanbanden e.d
- 2  Overige lading
- 3 de losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen niet deugdelijk is afgedekt (zoals zand, grind en puin)

-1 = 280 euro
-2 = *
-3 = 280 euro


Verschil in handhaving ligt hem denk ik in het feit dat niet iedereen op de hoogte is van de eisen en verplichtingen én dat het boetebedrag wel erg hoog is ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 21:35:22
Ik neem onmiddellijk aan dat het verboden is, het vreemde is alleen dat ook hier in de regio mensen met een aanhanger wel een verbaal krijgen terwijl voertuigen als op de foto ongehinderd tientallen keren per dag passeren. (men rijdt notabene ongeveer langs een politiepost hier in het havengebied)

Mochten de betreffende agenten niet op de hoogte zijn dan zou je verwachten dat niemand een prent kreeg, nu gebeurt dat schijnbaar heel selectief (als het voertuig en de hoeveelheid zand die er af waait maar groot genoeg is wordt er niet opgetreden zo lijkt het), de particulier waarbij wat zand uit een kier loopt krijgt wel een prent, dat verbaast me een beetje.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 21:50:08
Over deze trekkers gesproken het is toch nog steeds zo dat de max snelheid van landbouw en bosbouw trekkers 25 km/uur is ? (artikel 22 RVV 1990)
Er waren ooit plannen omdat onder omstandigheden aan te passen naar 45 km/uur, maar volgens mij is dat bij plannen gebleven.
In mijn ervaring is deze groep weggebruikers de ergste groep snelheidovertreders van alle weggebruikers met regelmatig snelheden van 2x de toegestane. Ook daar zie ik weinig actie tegen (er van uitgaande dat de max snelheid inderdaad nog steeds 25 km/uur is, maar dat kan Jerommeke vast bevestigen of ontkennen)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2011, 21:56:17
Nou moet je je natuurlijk wel afvragen in hoeverre we het handhavingsbeleid kunnen beoordelen vanaf de zijlijn. Want op tv hebben we er nu één gezien, maar de rest van de handhaving buiten de camera's om zie je nou eenmaal niet.

Ik weet dat er in mijn korps wel op gehandhaafd wordt. Of dat ook is bij situaties als op TV ligt aan de agent.

Overigens, voor landbouwvoertuigen geldt gewoon nog 25 km/h als maximum naar mijn weten.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2011, 22:00:46
Nou moet je je natuurlijk wel afvragen in hoeverre we het handhavingsbeleid kunnen beoordelen vanaf de zijlijn. Want op tv hebben we er nu één gezien, maar de rest van de handhaving buiten de camera's om zie je nou eenmaal niet.

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in, ik reageer inderdaad op dit ene incident en wat soortgelijke 'gevalletjes' in de kenissenkring.
Niet echt een wetenschappelijk verantwoorde basis.
Maar goed dit naast de letterlijk tientallen onafgedekte kipauto's die bij ons met snelheden van ver boven de 25 km/uur ongehinderd over de weg denderen stemt me toch tot nadenken.

Ik zal er eens een mailtje richting Politie Zeeland aan wagen, wordt vervolgd !
(mailtje is verstuurd, we wachten even op een reactie)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2011, 08:51:37
Vooralsnog alleen de bevestiging ontvangen dat mijn mailtje ontvangen is.
De mail was als vraag gesteld, maar volgens de reactie is mijn "klacht" in goede orde ontvangen en doorgestuurd naar het betreffende wijkteam.
Nu hebben we hier in het industriegebied volgens mij helemaal geen wijkteam.
Klinkt als #kluitje #riet  #standaardbrief
We wachten het af
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2011, 17:05:48
Op zich is het heel simpel.

Elke lading waarvan het vermoeden of het gevaar bestaat dat het tijdens transport er af zou kunnen vallen moet op een deugdelijk manier worden vastgezet of overdekt middels een doek, zeil of net.

Ja, het boete bedrag is idd niet erg hoog als je een transportonderneming heb en voor de particulier is het een behoorlijk bedrag.

Bij ADR(gev stoffen) je goederen niet deugdelijk bevestigen is wel weer een hele duren. Dan wordt het boetebedrag bepaalt door de officier.


Landbouwtrekkers/voertuigen mogen maar 25km/u en geen km harder. Waarom de ene collega hier wel tegen op treed en de ander niet, is mij ook een raadsel.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2011, 08:51:46
Nou helaas geen inhoudelijke reactie ontvangen van de heren en de trekkers met aanhanger rijden nog op de zelfde manier rond ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources