Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 333943 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #30 Gepost op: 26 april 2011, 07:36:19
sorry voor me late reactie maar de bekeuring is zeker 100 euro
Is zeker 100 euro!! Staat er op de bon die je heb gehad geen bedrag genoemd/ingevuld of weet je het domweg niet omdat het er niet staat. Of heeft de collega je geen bon meegegeven.

Want is zeker 100 euro dan moeten wij als dienders ook gaan gokken. Je kan diverse kanten uit.
Art. 5 WvW'94 is het denk ik niet want de goedkoopste versie daarvan is 150 euro(Dit heb ik me laten vertellen door een verkeersofficier).

nou de boete heb ik ook naar de dealer gestuurd is mijn auto niet

Hier kon je nog weleens bedrogen uitkomen. Een dealer is namelijk niet verplicht om te zorgen dat jij voldoende brandstof in je testauto heb. Dit is maar net wat voor een regels de desbetreffende dealer/garagehouder hanteert en/of wat voor een afspraak jij met hem maakt vwb de brandstof.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #31 Gepost op: 27 april 2011, 01:16:42
Vandaag was hier het verkeersexamen, oftewel, heel veel kinderen op de fiets. Nu viel me op dat nadat ze op het eindpunt, op de markt midden in het centrum met doorgaande weg, terug naar school werden begeleid als groep. MAAR de begeleiders hadden gewone "verzekerings" vestjes aan en eentje zelfs niet eens een vestje. Oftewel ze stonden het verkeer te regelen, om heel de groep als een dwars over het kruispunt te krijgen, zonder de juiste bevoegdheden. Wat zouden ze hier voor boete voor kunnen krijgen, of erger, wat als een automobilist hun aanrijd ? Ik heb geleerd (als "verkeersregelaar" bij een ander evenement) dat je zonder cursus en correct hesje niet verzekerd ed bent. Dan vind ik dit wel erg onverantwoordelijk van de school (die net de goede dingen aan wil leren) en/of zelfs van vvn (of hoe ze tegenwoordig ook heten en wel beter zouden moeten weten).
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #32 Gepost op: 27 april 2011, 11:23:20
Vandaag was hier het verkeersexamen, oftewel, heel veel kinderen op de fiets. Nu viel me op dat nadat ze op het eindpunt, op de markt midden in het centrum met doorgaande weg, terug naar school werden begeleid als groep. MAAR de begeleiders hadden gewone "verzekerings" vestjes aan en eentje zelfs niet eens een vestje. Oftewel ze stonden het verkeer te regelen, om heel de groep als een dwars over het kruispunt te krijgen, zonder de juiste bevoegdheden. Wat zouden ze hier voor boete voor kunnen krijgen, of erger, wat als een automobilist hun aanrijd ? Ik heb geleerd (als "verkeersregelaar" bij een ander evenement) dat je zonder cursus en correct hesje niet verzekerd ed bent. Dan vind ik dit wel erg onverantwoordelijk van de school (die net de goede dingen aan wil leren) en/of zelfs van vvn (of hoe ze tegenwoordig ook heten en wel beter zouden moeten weten).

In principe is het verhaal van bevoegdheden niet interessant. Iedereen mag (tot op zekere hoogte >> "verzaken gevaar of hinder etc") verkeerstekens geven enkel zijn andere weggebruikers niet verplicht om deze op te volgen. Verzekeringstechnisch is het verschil tussen beroepsmatig voor een opdrachtgever het verkeer te regelen of bijvoorbeeld als begeleider van een groep schoolkinderen of als prive persoon. In het eerste geval werkgever, en persoon tweede geval werkgever en persoon (ja ook een school is verzekerd in dit soort gevallen) laaste geval jijzelf. De zorgkosten worden gedekt door de zorgverzekeraar, de rest door je aansprakelijkehijdsverzekering (AVP en/of WA).

Daarnaast vraag ik me af of men in Nederland het samenspel in het verkeer een beetje aan het verliezen zijn. Stoppen voor fietsers waar auto's voorrang hebben en vervolgens wel iemand van de vop af rijden. Irriteren aan kleine zaken (overstekende schoolkinderen) die al 60 jaar gebeuren. Het lijkt soms wel een escalerende trap omhoog, haast>ongeduld>irritatie>intimidatie>agressie.

Mijn motto in het verkeer iedereen wil op zijn bestemming aankomen, wanneer is van ondergeschikt belang dus kalm aan want we hebben haast.
Freude am Fahren


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #33 Gepost op: 2 mei 2011, 14:23:14
Ik heb een vraag voor wat betreft caravanspiegels voeren bij het trekken van een aanhang(vouw)wagen.

Ik rijd zelf een kangoo en heb een vouwwagen die net iets breder is als de auto, op de foto's kun je mijn zichtsveld naar achteren zien via de spiegels, via de middenspiegel heb ik vrij zicht naar achteren, omdat ik over de vouwwagen heen kan kijken.
Van voren gezien valt het naar mijn idee wel mee, maar wordt niet graag langs de kant van de weg verrast met een prentje.
front

rechts

links


Is het in mijn situatie verplicht caravanspiegels te gebruiken?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #34 Gepost op: 2 mei 2011, 14:33:21
In de wet staat:

Citaat
Artikel 5.18.5: "Indien het gezichtsveld van de voor voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, voorgeschreven spiegels wordt beperkt door lading die aan de achterzijde van het voertuig is aangebracht of door een door het voertuig voortbewogen aanhangwagen met inbegrip van de lading, moet het voertuig zijn voorzien van een linker- onderscheidenlijk rechterbuitenspiegel waarmee de bestuurder een door Onze Minister vastgesteld weggedeelte kan overzien."

Linkerbuitenspiegel alle auto's
De linkerbuitenspiegel van de auto moet zodanig zijn geplaatst dat de bestuurder hiermee het gezichtsveld op grondniveau kan overzien, zoals weergegeven in de figuur hieronder, waarbij de bestuurder:

a.         een punt op het wegdek, gelegen op 10,00 m achter de oogpunten van de bestuurder en 2,50 m naast het meest links gelegen punt van de caravan, en

b.         een deel van de linkerzijde van de caravan, en

c.         de horizon kan zien, en hij tevens recht naar achteren kan kijken.

Rechterbuitenspiegel

Voor de rechterbuitenspiegels zijn de wettelijke eisen afhankelijk van de auto:

Auto's die na 30 september 1988 in gebruik zijn genomen.
De rechterbuitenspiegel van een personenauto of een bedrijfsauto bestemd voor het vervoer van goederen, die na 30 september 1988 in gebruik is genomen, met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2000 kg, moet zodanig zijn geplaatst dat de bestuurder hiermee het gezichtsveld op grondniveau kan overzien, zoals weergegeven in de figuur hieronder, waarbij de bestuurder:

a.         een punt op het wegdek, gelegen op 20,00 m achter de oogpunten van de bestuurder en 4,00 m naast het meest rechts gelegen punt van de caravan, en
b.         een deel van de rechterzijde van de caravan, en
c.         de horizon kan zien, en hij tevens recht naar achteren kan kijken.

Om heel eerlijk te zijn twijfel ik of het wel/niet moet. Ik vond meer info op de site http://www.caravantrekker.nl/algemeen/spiegel.php
Daar staan ook enkele plaatjes met uitleg over hoe je kan bepalen of het in orde is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #35 Gepost op: 3 mei 2011, 00:30:36
Na de link van Red bekeken te hebben gok ik dat je zonder opzet spiegels mag rijden. Misschien moet je ze iets verstellen tegenover normaal om aan de regels te voldoen. Daarnaast heb je gewoon vol zicht in je binnenspiegel en ik vermoed dat die site echt uitgaat van een caravan waarbij je daar dus niets in ziet. Ik zou iig vol vertrouwen met deze combi gaan rijden, denk ook dat er geen agent is die je aanhoud, maar dat kunnen de agenten hier je denk ik beter vertellen dan ik ;) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #36 Gepost op: 3 mei 2011, 00:34:39
Na de link van Red bekeken te hebben gok ik dat je zonder opzet spiegels mag rijden. Misschien moet je ze iets verstellen tegenover normaal om aan de regels te voldoen. Daarnaast heb je gewoon vol zicht in je binnenspiegel en ik vermoed dat die site echt uitgaat van een caravan waarbij je daar dus niets in ziet. Ik zou iig vol vertrouwen met deze combi gaan rijden, denk ook dat er geen agent is die je aanhoud, maar dat kunnen de agenten hier je denk ik beter vertellen dan ik ;) .

Vol vertrouwen rijdt ik ook wel met deze combi, heb netjes E-achter-B  >:D
Moet ook toegeven dat ik er al jaartje of 4 mee rondrijd, alleen door opmerking van mijn schoonvader kwam ik aan het denken. Dus ik dacht inderdaad eens de proffesionele mening van de blauwe kant te vragen met die foto's als sitatieschets
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 5 mei 2011, 17:46:04
Mag je in Nederland ook zulke lichten hebben (vanaf 3:06)
How To Install an LEDGlow Tailgate Light Bar with Reverse Lights for Trucks
User:ledglow


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 5 mei 2011, 18:00:25
Iets wat er met de type goedkeuring nog niet op zat en nu wel op zit mag niet ... Dit is er een uit de groep ''meer verlichting hebben dan toegestaan'' en dus strafbaar  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 5 mei 2011, 18:21:20
Bedankt O0