Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 336247 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jabmarijnissen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #630 Gepost op: 15 december 2015, 21:34:32
Geachte leden,graag wil ik info over een snelheidsovertreding.

Op maandag 14-12-2014 is mijn schoonzoon staande gehouden door een motor agent
Mijn schoonzoon reed op de a58 onder Hilvarenbeek,bij de overgang van 120 naar een 70 km gedeelte werd hij door een motor agent aangehouden dat hij op het gewijzigde deel waar nu 70km geld 120 reed en dus een snelheids overtreding had begaan van 40 km.Hij heeft dat geconstateerd via zijn eigen snelheids meter
Mijn vraag is of het zin heeft hier tegen in beroep te gaan?
Mijn schooonzoon betwijfeld of hij deze snelheid wel heeft gereden en of zijn teller wel ge eikt is


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #631 Gepost op: 15 december 2015, 21:41:34
Ik denk niet dat deze site de juiste is, ik denk dat je je vraag beter kwijt kunt op www.flitsservice.nl

Een politiemotor is (net als een politieauto) geijkt, de snelheid wordt afgelezen van de eigen snelheidsmeter en via de ijktabel kan men aflezen wat de daadwerkelijke snelheid is. Bijv 200 wordt 193 minus wettelijke correctie = 187.
Deze manier van snelheid meten gebeurt dagelijks en is gewoon toegestaan (en correct).

Het is je goed recht om in bezwaar te gaan, maar dan moeten er natuurlijk wel goede argumenten voor zijn. Via een WOB verzoek kun je de ijktabel van het desbetreffende voertuig opvragen.
Als het puur om de argumenten gaat die je noemt geef ik je overigens weinig tot geen kans.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #632 Gepost op: 15 december 2015, 21:45:22
Over het algemeen is het flitsserviceforum een betere plek voor vragen om onder een bon uit te komen. Ik ben bijvoorbeeld niet geneigd om mensen aan tips te helpen om onder een bon uit te komen voor een feit dat ze wel gewoon gepleegd hebben.

Maar dan over de wijze van constateren. In principe kun je met elk willekeurig voertuig een geldige trajectmeting doen. Zolang je je maar aan een paar basisregels daarvoor houdt en zorgt dat je de gemeten snelheid omzet in een geijkte snelheid. De snelheidsmeter op het voertuig zelf kan geijkt zijn, dan ben je snel klaar. Politievoertuigen zijn meestal geijkt. Maar er zijn ook manieren om de gemeten snelheid op een ongeijkt voertuig met een geijkt meetinstrument alsnog om te zetten in een geldige trajectmeting.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #633 Gepost op: 15 december 2015, 22:05:00
Overigens ben je al flik gematst. Als je 120 rijdt waar je 70 mag zal je van de meeste agenten een bon voor 50 kilometer te hard ontvangen, waar direct nog wat andere consequenties aan vastzitten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #634 Gepost op: 15 december 2015, 22:33:39
Overigens ben je al flik gematst. Als je 120 rijdt waar je 70 mag zal je van de meeste agenten een bon voor 50 kilometer te hard ontvangen, waar direct nog wat andere consequenties aan vastzitten.
Als je 120 rijdt op de teller gaat er de correctie van het ijktabel af (daadwerkelijk gemeten snelheid) + daarna nog de wettelijke correctie en zal je rond de 110 na correctie uitkomen. 40 blijft dus over. Per voertuig verschillend ivm ijktabelverschillen.


guest15549

  • Gast
Reactie #635 Gepost op: 16 december 2015, 00:42:16
Alhoewel ik snap wat je zegt zijn sommige dingen onduidelijk door de wat vreemde zinsopbouw, maar als ik het goed heb is het volgende gebeurd; je zoon reed op een weg met de maximumsnelheid van 120km/u, passeerde een snelheidsbord waardoor de maximumsnelheid 70km/u werd terwijl hij nog steeds 120 reed, en werd vervolgens beboet voor het te hard rijden? En nu twijfelt je zoon eraan of de snelheid wel geëikt is?

- Of de snelheidsmeter van de zoon zijn voertuig is geëikt maakt niet uit voor de bekeuring, hij is immers zelf verantwoordelijk
- De snelheidsmeter van de agent zou geëikt moeten zijn, je kan de documenten daarvoor opvragen

Als je serieuze redenen hebt om de bekeuring in twijfel te trekken, zoals een niet-geëikte snelheidsmeter van de politie, kun je een gecombineerde brief sturen voor een beroep in eerste termijn en daarbij een WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur)-verzoek. Met de WOB vraag je documenten op waar je recht op hebt om een onderbouwd beroep in te kunnen dienen. Hieronder vind je de brief die ik laatst zelf heb verstuurd, uiteraard wel zelf even de informatie invullen en opsturen naar Officier van Justitie, Antwoordnummer 53043, 3505 VB Utrecht


--------

Officier van Justitie
Antwoordnummer 53043
3505 VB Utrecht


[Je woonplaats], 17 december 2015

Betreft: Bezwaarschrift in 1e termijn en Wob-verzoek

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij maak ik bezwaar tegen de aan mij gerichte beschikking met zaaknummer [ZAAKNUMMER]. De gronden van bezwaar zullen door mij worden geformuleerd na ontvangst van alle door mij op grond van de Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen op te vragen documenten.

Ik verzoek u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende documenten. Met tenminste hierin begrepen kopieën van:
- Het brondocument.
- Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen.
- Het complete ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd, en dat op dat moment geldig was.
- De video/foto (op originele grootte) van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip. Hierop moeten duidelijk het voertuig en kenteken te zien zijn en dient een direct verband te worden gelegd met het geldende ijkrapport. Indien er verschillende voertuigen zichtbaar zijn, moet duidelijk zijn met welk voertuig de overtreding zou zijn begaan.

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van twee weken. Volgens art.  4 Wob bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. U blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een stipte uitvoering door het andere orgaan. De bekeuring is voortgekomen uit ‘justitiële opsporing’. Daarom bent u als Officier van Justitie verantwoordelijk voor de vervolging en verdere afhandeling van bezwaar en beroep en de op deze zaak betrekking hebbende documenten.
Naar aanleiding hiervan verzoek ik u mij een nadere termijn voor het indienen van deze gronden van bezwaar toe te staan.
Met vriendelijke groet,



[Jouw naam]
[Jouw adres]


guest15549

  • Gast
Reactie #636 Gepost op: 16 december 2015, 00:43:43
Kleine aanvulling, gecombineerde beroep+WOB is alleen zinvol als het een WAHV-bekeuring is, oftewel een dikke M rechtsboven op de bekeuring. Als het via de officier van justitie loopt is er een andere procedure.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #637 Gepost op: 16 december 2015, 01:11:15
Overigens is de afstand NA het 70 bord ook van belang.
Er moet een redelijkheid zijn dat je na het passeren van het bord nog de snelheid aan het verlagen bent (je dient dus VOOR het passeren van het bord al bezig te zijn met je snelheid te verlagen).
Zo zijn hier flitsboetes direct achter een 50 bord na een 80 km stuk door de rechter ongeldig verklaard omdat de afstand tussen snelheidsbord en meting onredelijk was (zodra je het 50 bord passeerde werd je geflitst), men kon aan de hand van de boete aantonen dat ze bezig waren met de snelheid aan te passen voor het passeren van het 50 bord (boetes voor 60 en 65 km/h).

Maar ja, als ik het zo lees... Ik denk dat je weinig kans maakt.
De agent zal toch eerst willen constateren of en dat je je snelheid aan het verlagen bent alvorens je aan de kant te zetten.
Dus ik denk dat het kansloze missie wordt.
Alhoewel ze nog wel eens willen vergeten om de wettelijke herijking op tijd te doen (en nou krijg ik de blauwe tak over me heen)...... 98uiye


guest15549

  • Gast
Reactie #638 Gepost op: 16 december 2015, 05:42:06
Citaat van: Heftrucker link=msg=1392094 date=1450224675
Overigens is de afstand NA het 70 bord ook van belang.
Er moet een redelijkheid zijn dat je na het passeren van het bord nog de snelheid aan het verlagen bent (je dient dus VOOR het passeren van het bord al bezig te zijn met je snelheid te verlagen).
Zo zijn hier flitsboetes direct achter een 50 bord na een 80 km stuk door de rechter ongeldig verklaard omdat de afstand tussen snelheidsbord en meting onredelijk was (zodra je het 50 bord passeerde werd je geflitst), men kon aan de hand van de boete aantonen dat ze bezig waren met de snelheid aan te passen voor het passeren van het 50 bord (boetes voor 60 en 65 km/h).

Dat is een richtlijn die wordt gebruikt bij het plaatsen van (mobiele) flitsers, geen wet.

Daarnaast zal het niet van toepassing zijn lijkt mij, bij de snelheid van 70km/u zou de afstand zo'n 200 meter zijn, de motoragent kan prima daarna alsnog de meting hebben uitgevoerd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #639 Gepost op: 16 december 2015, 09:24:28
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1392057 date=1450213500
Overigens ben je al flik gematst. Als je 120 rijdt waar je 70 mag zal je van de meeste agenten een bon voor 50 kilometer te hard ontvangen, waar direct nog wat andere consequenties aan vastzitten.

Weinig matsen aan. De boordsnelheidsmeter heeft een ijktabel. Die geeft de werkelijke snelheid aan. Meestal is dat 3 tot 6 km/u onder de weergegeven snelheid. Daarnaast zit er nog de wettelijke correctie van 5 km/u aan vast. Ben je dus al snel een flink stuk lager. 120 op je teller is nooit 120 echt. Fabrikanten hanteren altijd een marge.

Citaat van: jabmarijnissen link=msg=1392052 date=1450211672
Geachte leden,graag wil ik info over een snelheidsovertreding.

Op maandag 14-12-2014 is mijn schoonzoon staande gehouden door een motor agent
Mijn vraag is of het zin heeft hier tegen in beroep te gaan?
Mijn schooonzoon betwijfeld of hij deze snelheid wel heeft gereden en of zijn teller wel ge eikt is

Op de bon moet de agent invullen welk voertuig gebruikt is en het nummer van de ijktabel. Voertuigen worden elk jaar opnieuw geijkt. Os een voertuig niet geijkt wordt de beschikking onderschept en vernietigd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein