Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 334072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #180 Gepost op: 1 maart 2012, 11:09:30
Hoi!

N.a.v. het hebben van extra verlichting op je fiets heb ik een vraag: volgens de website van de overheid is het verplicht om een rode reflector aan de achterkant te hebben. Nu heb ik als studentenfiets een fiets die ik van mijn vader heb overgenomen. Mijn vader heeft deze fiets overgehouden als fiets uit zijn studententijd die hij destijds uit een gracht heeft gevist (ga nou niet praten over gestolen fietsen o.i.d., het is sowieso verjaard :-P). Nu heb ik inmiddels kunnen herleiden dat deze fiets gemaakt is aan het eind van de 60'er jaren of begin 70 'er jaren, bottomline is: hij heeft geen reflector aan de achterkant. Ben ik hiermee strafbaar? Er is namelijk geen mogelijkheid tot het bevestigen van een reflector op de fiets aanwezig en volgens mij kan je dat ook niet even op een andere manier oplossen? Hoe actief wordt hier op gecontroleerd? Overige verlichting heb ik wel altijd op orde.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #181 Gepost op: 1 maart 2012, 11:25:02
Theoretisch gezien ben je strafbaar, maar er wordt zelden tot nooit voor bekeurd. Standaard fietslampen zoals onderstaande zijn vaak al van een reflector voorzien:



Ik raad je wel aan om voor een goede reflector te zorgen, want vaak zijn reflectoren beter zichtbaar dan fietslampen.
Wout


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #182 Gepost op: 1 maart 2012, 11:28:10
Theoretisch gezien ben je strafbaar, maar er wordt zelden tot nooit voor bekeurd. Standaard fietslampen zoals onderstaande zijn vaak al van een reflector voorzien:



Ik raad je wel aan om voor een goede reflector te zorgen, want vaak zijn reflectoren beter zichtbaar dan fietslampen.

Ah ik heb wel een (niet) werkend standaard achterlicht erop zitten. Misschien dat, dat ook wel een reflector is. Ik draag reflectie op jas en tas dus ik ben wel zichtbaar, maar zo naar als je toch een bekeuring krijgt! Bedankt!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #183 Gepost op: 1 maart 2012, 12:40:18
Bij motorvoertuigen is het zo dat als het vroeger vanuit de fabriek zo is geleverd, je hiervoor geen bekeuring krijgt

Denk aan oldtimers die geen autogordels o.i.d. hebben  en als je hier in rijd krijg je dus geen bekeuring voor het niet dragen van de autogordel.

Dus bij fietsen geldt dit dan niet?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #184 Gepost op: 1 maart 2012, 12:53:10
Bij motorvoertuigen is het zo dat als het vroeger vanuit de fabriek zo is geleverd, je hiervoor geen bekeuring krijgt

Denk aan oldtimers die geen autogordels o.i.d. hebben  en als je hier in rijd krijg je dus geen bekeuring voor het niet dragen van de autogordel.

Dus bij fietsen geldt dit dan niet?

Daarom de vraag! Enerzijds lijkt me dit heel logisch, anderzijds hoe kunnen ze dit ooit vastleggen (er is denk ik geen centraal archief voor fietsen o.i.d.) Het enige waar ik aan heb kunnen achterhalen dat die fiets zo oud is, is een bepaald schroefje aan de achterkant die kapot was en op bestelling speciaal gemaakt moest worden :P
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #185 Gepost op: 1 maart 2012, 13:15:59
Citaat
Artikel 5.9.51
  Eisen
 Wijze van keuren
 
1.
 Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
 Onderdelen a tot en met c: visuele controle.
 
  a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
  
  b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
  
  c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
 
Regeling voertuigen

Daar staan dus geen uitzonderingen bij voor oude fietsen :)
Wout


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #186 Gepost op: 1 maart 2012, 13:19:46
Kunnen we dan ook weer gaan zeggen dat een reflecterend achterlicht én een reflector dus eigenlijk meer is dan staat voorgeschreven en daarme dus niet toegestaan?  >:D
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #187 Gepost op: 1 maart 2012, 22:50:31
Nee hoor, in bovenstaand artikel is slechts het minimum aangegeven. Een paar artikelen verder staat het maximum.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #188 Gepost op: 5 maart 2012, 18:16:02
Even een vraagje naar aanleiding van de Blik aflevering vorige week en wat dingen die ik zelf heb meegemaakt.

Wat betreft uitstekende lading weet ik dat de nieuwe regeling is dat het 1m voor en achter het voertuig mag uitsteken. Maar hoe zit dit bij aanhangers? Mogen die ook uitsteken aan de voor en achterzijde? En nu ik toch bezig ben, in hoeverre mag de lading naar de zijkanten uitsteken?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #189 Gepost op: 5 maart 2012, 18:38:15
Even een vraagje naar aanleiding van de Blik aflevering vorige week en wat dingen die ik zelf heb meegemaakt.

Wat betreft uitstekende lading weet ik dat de nieuwe regeling is dat het 1m voor en achter het voertuig mag uitsteken. Maar hoe zit dit bij aanhangers? Mogen die ook uitsteken aan de voor en achterzijde? En nu ik toch bezig ben, in hoeverre mag de lading naar de zijkanten uitsteken?

Artikel 5.18.7


1.
 Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;

b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;

c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;

d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;

e. indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager;

f. indien de op het voertuig aangebrachte kentekenplaat door de lastdrager of de goederen wordt afgeschermd, moet de lastdrager zijn voorzien van een kentekenplaat met het kenteken van het voertuig waarop de lastdrager is aangebracht, alsmede van achterkentekenplaatverlichting; het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en mag niet zijn afgeschermd;

g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:

1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;

2°. mag de lastdrager met inbegrip van de bevestigingsdelen onder normale gebruiksomstandigheden het wegdek niet kunnen raken;

3°. mogen bevestigingsdelen, die na het gedeeltelijk verwijderen van de lastdrager op de trekhaak achterblijven, de bewegingsvrijheid van een aangekoppelde aanhangwagen niet beperken;

h. indien de lastdrager is bevestigd op de voorzijde van de aanhangwagen:

1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximumlast onder de koppeling niet worden overschreden; indien dit gegeven niet bekend is, mag de maximumlast onder de koppeling niet meer dan 75 kg bedragen;

2°. mag de lastdrager met inbegrip van de lading op de trekdriehoek of trekboom de bewegingsvrijheid van de aanhangwagen niet beperken.


2.
 Bij het vervoer van goederen op het dak van een personenauto, bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, of driewielig motorrijtuig moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;

b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;

c. de door de fabrikant van het voertuig vastgestelde maximale daklast mag niet worden overschreden;

d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd.


3.
 Bij vervoer van glas, plaatmateriaal of soortgelijke goederen aan één of beide zijkanten van een bedrijfsauto of aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de lading moet deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;

b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;

c. de lastdrager met inbegrip van de lading mag niet meer dan 0,35 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken, met dien verstande dat de totale breedte van het voertuig inclusief de lastdrager en de lading niet meer mag bedragen dan 2,75 m;

d. de lading mag niet meer dan 1,00 m achter de achterzijde van het voertuig uitsteken;

e. de lastdrager die in de breedte meer dan 0,10 m buiten de zijkant van het voertuig uitsteekt dient aan de voor- en achterzijde te zijn voorzien van een markering die voldoet aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 130 tot en met 133 , gestelde eisen.

Bron: http://maxius.nl/regeling-voertuigen/hoofdstuk5/afdeling18

Ik mis eigenlijk nog een regeltje die ikzelf nog herinner vanuit mijn theorie tijd : Lading mag nooit verder uitsteken dan 1.5m achter de laatste as. Ik weet dus ook niet of dit nog juist is.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.