Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 333934 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #190 Gepost op: 5 maart 2012, 18:51:42
Nee hoor, in bovenstaand artikel is slechts het minimum aangegeven. Een paar artikelen verder staat het maximum.

Er wordt daar uitsluitend gesproken toch over een minimum, de rest gaat over retroreflecterende verlichting
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #191 Gepost op: 5 maart 2012, 19:08:59
Ik mis eigenlijk nog een regeltje die ikzelf nog herinner vanuit mijn theorie tijd : Lading mag nooit verder uitsteken dan 1.5m achter de laatste as. Ik weet dus ook niet of dit nog juist is.
Dat uitsteken van die assen is gewijzigd. Het is nu 1m van de voorzijde en 1 m van de achterzijde. Dat van die zijkanten dat dacht ik al, wist alleen niet hoe het precies stond. En als ik het zo lees dan was mijn leidraad van niet verder uitsteken dan de buitenspiegels wel correct.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #192 Gepost op: 12 maart 2012, 21:58:19
Motor & rood verkeerslicht:

Situatie 1: 1 baan rechts af, 1 baan rechtdoor. Motorrijder gaat tussen door om vooraan bij rechtsaf te gaan staan
Situatie 2: 2 banen welke rechtdoor gaan.  Motorrijder gaat tussen door om vooraan bij rechtdoor te gaan staan

Snelheid is langzaam / stapvoets.

Mag dit?
- bij situatie 1 zou er op de laatste paar meter een doorgetrokken streep kunnen liggen, waar je dan overheen zou gaan > fout
- voorbij de stopstreep > fout, terwijl het misschien wel lekkerder staat

Theorie, het is een "file"?

Vraag is op infopolitie.nl ook wel eens voorbij gekomen, maar geen idee wat voor gebruikers er daar zijn.

Voor mijn gevoel zullen er weinig dienders een probleem van maken, of je moet er als een idioot tussendoor rijden...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #193 Gepost op: 13 maart 2012, 00:04:53
Motor & rood verkeerslicht:

Situatie 1: 1 baan rechts af, 1 baan rechtdoor. Motorrijder gaat tussen door om vooraan bij rechtsaf te gaan staan
Situatie 2: 2 banen welke rechtdoor gaan.  Motorrijder gaat tussen door om vooraan bij rechtdoor te gaan staan

Snelheid is langzaam / stapvoets.

Mag dit?
- bij situatie 1 zou er op de laatste paar meter een doorgetrokken streep kunnen liggen, waar je dan overheen zou gaan > fout
- voorbij de stopstreep > fout, terwijl het misschien wel lekkerder staat

Theorie, het is een "file"?

Vraag is op infopolitie.nl ook wel eens voorbij gekomen, maar geen idee wat voor gebruikers er daar zijn.

Voor mijn gevoel zullen er weinig dienders een probleem van maken, of je moet er als een idioot tussendoor rijden...

(Ben (nog) geen diendier)) Volgens de regels mag het in geen van de situaties echter wordt dit gedoogd zolang dit op een normale manier gebeurd.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #194 Gepost op: 13 maart 2012, 00:21:02
Pietjepuk ik snap jouw vraag niet helemaal. Die door getrokken streep overschrijden? Ja, maar het is al jaren geaccepteerd en normaal dat motorrijders voor verkeerslichten tussen het verkeer doorrijden en vooraan stil gaan staan én daarbij (zeer waarschijnlijk) over de door getrokken streep rijden.

Een overtreding? Ja want het RVV en alle andere wetgeving maakt geen onderscheid in soort voertuig en de gedraging.

Fout? Nee, er vinden nogal wat aanrijdingen plaats bij verkeerslichten en de risico's die een motorrijder daarbij loopt als hij/zij "netjes" aansluit zijn enorm. Veiligheid gaat boven alles. Daarom mag je bij een noodremming ook uitwijken naar de vluchtstrook en de door getrokkenstreep overschrijden. Of door rood rijden als een wit/geel/rood voertuig met OGS achter je staat. Veiligheid is een uitwijk mogelijkheid, maar je moet het uit kunnen leggen (in het verkeer).
En dan wil ik niet zeggen dat "veiligheid" voor motorrijders een vrij brief is, er zijn zaken die maatschappelijk (in de loop van de jaren) geaccepteerd zijn en daardoor niet bestraft worden. Een mooi voorbeeld daarvan is een joint roken op straat.

Het is dus (in mijn ogen) een samenloop van: nee het mag niet, ja het is verstandig om te doen.

(en nee bij een joint roken is dat niet zo!)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #195 Gepost op: 2 april 2012, 08:14:24
De discussie/vraag nav een stukje uit Wegmisbruikers over een agent die zich beledigd voelt afgesplitst naar Vragen over strafrecht/strafvordering Het is vanaf hier te lezen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #196 Gepost op: 29 april 2012, 21:50:41
Ik kwam bij toeval op het internet een hele procedure tegen hoe je mogelijk kunt voorkomen dat je een boete ook daadwerkelijk moet betalen.

Dit schijnt in de meeste gevallen te lukken.

Mijn vraag is of hier veel gebruik van wordt gemaakt en hoeveel dit de staat kost?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #197 Gepost op: 29 april 2012, 22:50:26
Ik kwam bij toeval op het internet een hele procedure tegen hoe je mogelijk kunt voorkomen dat je een boete ook daadwerkelijk moet betalen.

Dit schijnt in de meeste gevallen te lukken.

Mijn vraag is of hier veel gebruik van wordt gemaakt en hoeveel dit de staat kost?

Niet alles geloven wat er op het www staat. ;)


Winterschläfer

  • Centralist Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #198 Gepost op: 29 april 2012, 23:00:32
Ik zou zeggen rijd bij de eerste de beste flitspaal even door rood en je komt erachter of het werkt :) Kijken of de staat dat dan geld kost, of jou. Ik gok het laatste.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #199 Gepost op: 29 april 2012, 23:13:04
Ik zou zeggen rijd bij de eerste de beste flitspaal even door rood en je komt erachter of het werkt :) Kijken of de staat dat dan geld kost, of jou. Ik gok het laatste.

Mij niet gezien, misschien dat een ander zich geroepen voelt.  ;)
Voor de goede orde, mijn laatste bekeuring is van 2008 geloof ik. Toen ik vergeten had dat ik een parkeerkaartje moest kopen.
Daarvoor een bekeuring (geflitst) voor snelheid (iets van 5 km te hard).
En daarvoor zo'n 20 jaar geen bekeuring gehad. Dus ik zit er niet zo mee.

Maar het gaat mij er gewoon om dat er dus kennelijk mensen zijn die de overheid zo weten te manipuleren dat ze vrijgesproken worden. Het zit dan puur in de administratieve handelingen. Daar zijn ze 2 jaar (ongeveer) mee bezig en dan krijgen ze uiteindelijk vrijspraak. Daarmee jusitie handenvol werk bezorgen en ik neem aan dat het veel geld kost.
Maar zoals "dielangemotormuis" al zei... niet te veel van geloven. Ik vond het alleen wel geloofwaardig wat ik allemaal op die site las. (site kan ik hier neerzetten maar lijkt me niet verstandig, misschien via PM voor diegene die ernaar willen kijken)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.