Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 336204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #230 Gepost op: 8 mei 2012, 20:34:31

Even voor mijn beeldvorming.

Je hebt gelijk....  e050
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #231 Gepost op: 8 mei 2012, 21:00:36
Geeft niet Red ook jij bent maar een mens en die mag een rekenfoutje maken  ;)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #232 Gepost op: 8 mei 2012, 21:53:57
Geeft niet Red ook jij bent maar een mens en die mag een rekenfoutje maken  ;)

En vooral sommen onder de 5 zijn verdraaid lastig  998765
Hobby Bobby eenheid Den Haag


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #233 Gepost op: 9 mei 2012, 14:47:24
Dat wordt een aantal op kenteken uitschrijven en een of twee staande houdingen. Zowel de oorzaak als het gevolg een prent .


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #234 Gepost op: 9 mei 2012, 20:26:16
Casus voor (verkeers)dienders: een motorrijschoolhouder heeft drie lesmotoren van hetzelfde merk en type, alleen zijn er twee zware (53kw) en één lichte (25kw). Er wordt alleen gelest op de twee zware motoren, ook als je gaat voor je lichte rijbewijs.

Tijdens een examen wordt ook weer op de zware motoren gereden, alleen wordt het kenteken van de lichte motor op de zware gezet zodat het in orde lijkt, maar feitelijk rijdt de kandidaat op een te zware motor. Van dit alles weet de leerling niets, de instructeur vertelt dat hij alleen lichte lesmotoren heeft.

De vraag: welke artikelen overtreedt de rijschool(=kenteken)houder?

Voor het valse kenteken moet je volgens mij naar 41, 1e lid onder d WVW (een misdrijf volgens art. 176, 1e lid) gaan, maar volgens mij is dat niet het enige wat er fout gaat.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #235 Gepost op: 9 mei 2012, 21:10:10
Casus voor (verkeers)dienders: een motorrijschoolhouder heeft drie lesmotoren van hetzelfde merk en type, alleen zijn er twee zware (53kw) en één lichte (25kw). Er wordt alleen gelest op de twee zware motoren, ook als je gaat voor je lichte rijbewijs.

Tijdens een examen wordt ook weer op de zware motoren gereden, alleen wordt het kenteken van de lichte motor op de zware gezet zodat het in orde lijkt, maar feitelijk rijdt de kandidaat op een te zware motor. Van dit alles weet de leerling niets, de instructeur vertelt dat hij alleen lichte lesmotoren heeft.

De vraag: welke artikelen overtreedt de rijschool(=kenteken)houder?

Voor het valse kenteken moet je volgens mij naar 41, 1e lid onder d WVW (een misdrijf volgens art. 176, 1e lid) gaan, maar volgens mij is dat niet het enige wat er fout gaat.

Is het te ver gezocht om hier voor oplichting te gaan?
  • Oogmerk om wederrechtelijk te bevoordelen (door de rijschoolhouder)
  • dmv listige kunstgrepen/verdichtsels
  • iemand bewegen tot het aangaan van een schuld (leerling bij rijschool)


Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar op het eerste gezicht lijkt me dat aan de bestanddelen wordt voldaan. Interessante casus!
Senior GGP / Oost-Brabant


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #236 Gepost op: 9 mei 2012, 21:43:14
Ja, ik zat ook aan oplichting te denken maar ik krijg 'm niet sluitend. Volgens artikel 326 Sr is als schuldig aan oplichting degene strafbaar die:

1. met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen;
Wie wordt hiermee bevoordeeld? Met een lichte motor kun het ook gewoon examen doen, dus in hoeverre wordt iemand bevoordeeld door op een zware motor te rijden?

2. door het aannemen van een valse naam, het aannemen van een valse hoedanigheid, listige kunstgrepen of een samenweefsel van verdichtsels;
Het verwisselen van kentekens is in dit geval een listige kunstgreep.

2. iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, het aangaan van een schuld of het tenietdoen van een inschuld.
Door een leerling op een zware motor examen te laten doen, beweeg je dan het CBR tot iets?

Citaat van: Artikel 326 WvSr
1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Citaat van: Stapel&De Koning
Men beweegt iemand tot iets, wanneer men iemand ergens toe overhaalt. Bij oplichting beweegt men iemand door een of meer van de hierboven besproken oplichtingsmiddelen tot de afgifte van enig goed, het ter beschikking stellen van gegevens, het aangaan van een schuld of het teniet doen van een inschuld.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #237 Gepost op: 9 mei 2012, 21:48:17
Ja, ik zat ook aan oplichting te denken maar ik krijg 'm niet sluitend. Volgens artikel 326 Sr is als schuldig aan oplichting degene strafbaar die:

1. met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen;
Wie wordt hiermee bevoordeeld? Met een lichte motor kun het ook gewoon examen doen, dus in hoeverre wordt iemand bevoordeeld door op een zware motor te rijden?

2. door het aannemen van een valse naam, het aannemen van een valse hoedanigheid, listige kunstgrepen of een samenweefsel van verdichtsels;
Het verwisselen van kentekens is in dit geval een listige kunstgreep.

2. iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, het aangaan van een schuld of het tenietdoen van een inschuld.
Door een leerling op een zware motor examen te laten doen, beweeg je dan het CBR tot iets?

Ik ga hier eens over nadenken  ;). Misschien ook een leuke om in te sturen naar vakblad Blauw!
Senior GGP / Oost-Brabant


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #238 Gepost op: 9 mei 2012, 22:06:02
Ik ga hier eens over nadenken  ;). Misschien ook een leuke om in te sturen naar vakblad Blauw!
Eigenlijk het eerste wat in mij opkomt...  :)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #239 Gepost op: 10 mei 2012, 00:17:53
1. met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen;
Wie wordt hiermee bevoordeeld? Met een lichte motor kun het ook gewoon examen doen, dus in hoeverre wordt iemand bevoordeeld door op een zware motor te rijden?
Denk ook aan het economisch belang van de rijschoolhouder. Door het laten afrijden op een zware motor hoeft hij geen extra, lichtere, motor te kopen met alle kosten, verzekering en onderhoud erbij.

Citaat
2. iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, het aangaan van een schuld of het tenietdoen van een inschuld.
Door een leerling op een zware motor examen te laten doen, beweeg je dan het CBR tot iets?
Je zou kunnen stellen dat hij het CBR beweegt een rijbewijs af te geven aan iemand die afgetoetst is op een motor die helemaal niet aan de eisen voor het examen voldoet.

Overigens zou ik ook een berichtje naar het CBR doen. Ik denk dat die hier ook wel oren naar hebben.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein