Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 335917 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #250 Gepost op: 24 mei 2012, 23:45:12
@DiNozzo: bedankt! De man zei ook zoiets als gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde, mevrouw.... En nu hopen dat ze het niet zo gaan verdraaien dat ze van rechts kwamen, want het is 2 tegen 1. Maar goed, in ieder geval is de situatie wat duidelijker geworden

Lijkt me niet dat ze dat kunnen gaan doen. Want dan komt namelijk het schade beeld niet meer overeen met de verklaringen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #251 Gepost op: 27 juni 2012, 14:58:35
Regelmatig zie ik bestuurders in onderstaande situatie linksaf gaan, terwijl is aangegeven dat dit niet mag. Nu vraag ik me af of onderstaande bebording (bordje "linksaf verboden") rechtsgeldig is. Maakt het uit of er een dergelijk bordje is geplaatst in plaats van een bord D4?

Voor de duidelijkheid, vanuit tegengestelde richting mag de straat wel ingereden (rechtsaf) worden. Het is dus geen eenrichtingsweg met bijbehorende bebording. De foto geeft op dat punt een wat vertekend beeld.


Bron: googlemaps
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #252 Gepost op: 27 juni 2012, 15:08:56
Regelmatig zie ik bestuurders in onderstaande situatie linksaf gaan, terwijl is aangegeven dat dit niet mag. Nu vraag ik me af of onderstaande bebording (bordje "linksaf verboden") rechtsgeldig is. Maakt het uit of er een dergelijk bordje is geplaatst in plaats van een bord D4?

Voor de duidelijkheid, vanuit tegengestelde richting mag de straat wel ingereden (rechtsaf) worden. Het is dus geen eenrichtingsweg met bijbehorende bebording. De foto geeft op dat punt een wat vertekend beeld.


Bron: googlemaps

Voor een juist beeld zou het helpen om te weten welke kruizing dit is.

Wanneer er alleen dat kleine witte onderbordje staat dan is deze niet rechtsgeldig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #253 Gepost op: 27 juni 2012, 15:19:12
Het is de kruising Nieuwe Hescheweg / Hescheweg in Oss. Het betreft inderdaad alleen het kleine witte onderbordje.
Kom hier bijna dagelijks langs en elke keer verbaas ik me erover!
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #254 Gepost op: 27 juni 2012, 15:48:36
Het is de kruising Nieuwe Hescheweg / Hescheweg in Oss. Het betreft inderdaad alleen het kleine witte onderbordje.
Kom hier bijna dagelijks langs en elke keer verbaas ik me erover!

Ok, foto gegoogled, dat bordje onder het verkeerslicht is idd niet rechtsgeldig, echter als je 100m terug kijkt staat er een verplichte rijrichting (D04) boven het bordje voorrangsweg (B01). Dit in het achterhoofd houdende is dit een aanwijzing om je hiervan nogmaals op de hoogte te brengen. Tevens is op de rijstrook ook een verplichte rijrichting aangegeven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #255 Gepost op: 27 juni 2012, 15:59:16
Ok, foto gegoogled, dat bordje onder het verkeerslicht is idd niet rechtsgeldig, echter als je 100m terug kijkt staat er een verplichte rijrichting (D04) boven het bordje voorrangsweg (B01). Dit in het achterhoofd houdende is dit een aanwijzing om je hiervan nogmaals op de hoogte te brengen. Tevens is op de rijstrook ook een verplichte rijrichting aangegeven.

Huh? Dat bord heb ik nog nooit gezien. Van de week even kijken of het er nog staat of dat ik gewoon ontzettend scheel ben!
Wat is overigens de status van pijlen op het wegdek? Op dit moment is trouwens in deze straat alle belijning verwijderd ivm werkzaamheden.
Senior GGP / Oost-Brabant


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #256 Gepost op: 27 juni 2012, 16:56:06
Huh? Dat bord heb ik nog nooit gezien. Van de week even kijken of het er nog staat of dat ik gewoon ontzettend scheel ben!
Wat is overigens de status van pijlen op het wegdek? Op dit moment is trouwens in deze straat alle belijning verwijderd ivm werkzaamheden.
Het is dat blauwe bord boven het voorrangsvierkant. Het is in eerste instantie dat borden voor gaan, dan aanwijzingen op de weg (dus belijning etc). Geen bord wel belijning moet je dus aan de belijning houden en visa versa ook, staat er wel belijning maar klopt dit niet met het bord dan gaat het bord voor.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #257 Gepost op: 27 juni 2012, 17:00:16
Huh? Dat bord heb ik nog nooit gezien. Van de week even kijken of het er nog staat of dat ik gewoon ontzettend scheel ben!
Wat is overigens de status van pijlen op het wegdek? Op dit moment is trouwens in deze straat alle belijning verwijderd ivm werkzaamheden.
Je bent verplicht de rijrichting te volgen waarvoor is voorgesorteerd. Als er ter plaatse dus een pijl rechtdoor op het wegdek staat, zul je rechtdoor moeten.
Je kunt natuurlijk betwisten in hoeverre je voorsorteert als er zoals hier maar één rijstrook is...


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #258 Gepost op: 27 juni 2012, 17:44:46
Het is dat blauwe bord boven het voorrangsvierkant. Het is in eerste instantie dat borden voor gaan, dan aanwijzingen op de weg (dus belijning etc). Geen bord wel belijning moet je dus aan de belijning houden en visa versa ook, staat er wel belijning maar klopt dit niet met het bord dan gaat het bord voor.

Het type bord ken ik natuurlijk wel. Bedoelde dat ik deze borden hier nooit heb zien staan. ;)

Allen dank voor de reacties!
Senior GGP / Oost-Brabant


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #259 Gepost op: 28 juni 2012, 00:54:19
Het is in ieder geval een erg onduidelijke situatie. Ik kan me begrijpen dan je het bord met de verplichte rijrichting aan de rechterkant over het hoofd ziet als je linksaf wilt slaan. Met een nieuw aangelegde weg zou op deze manier waarschijnlijk niet worden opgeleverd. Zoals Customs en HIT al aangaven: alleen het witte bordje is niet rechtsgeldig, het blauwe bord met verplichte rijrichting wel.